دو رمان «آن رسید لعنتی» و «در خرابات مغان» از داریوش مهرجویی نقد می‌شود و این نویسنده و کارگردان از علت گرایش خود به نگارش رمان و دغدغه‌هایش می‌گوید.

به گزارش مرورنیوز، شهرام اقبال‌زاده از برگزاری جلسه نقد و بررسی رمان‌های مهرجویی خبر داد و افزود: در این نشست من به همراه دکتر نیره توکلی و مجتبی گلستانی به بررسی آرا و اندیشه‌های داریوش مهرجویی و گفتمان روایی‌اش می‌پردازیم. در این جلسه خود مهرجویی نیز حضور دارد و از دغدغه‌هایش و علت گرایش به رمان می گوید.

او در پاسخ به این‌که رمان «در خرابات مغان»، اثر تازه‌ای نیست؛ پس چطور قرار است در این جلسه مورد نقد قرار بگیرد، گفت: داریوش مهرجویی معتقد است که رمان‌هایش، آنچنان که باید و شاید دیده نشده و همه او را به‌عنوان یک سینماگر می‌شناسند در حالی که خود او دلش می خواهد به عنوان یک نویسنده هم معرفی و شناخته شود و کارهایش مورد بررسی قرار بگیرد.

اقبال‌زاده، رمان «در خرابات مغان» را یک اثر پیشگویانه دانست و افزود: این رمان، پیش از شکل‌گیری داعش نوشته شده و داستان یک دانشجوی مسلمان ایرانی را روایت می‌کند که به آمریکا می‌رود تا فسلفه بخواند. اقامت او در این کشور با رویداد ۱۱ سپتامبر همزمان می‌شود و او با فشارها و سختی‌هایی که یک جامعه به ظاهر دموکرات بر مسلمانان وارد می‌کند آشنا می‌شود و همه این خشونت را به تصویر می کشد.

دبیر بخش ادبی انتشارات به نگار از نقد رمان «آن رسید لعنتی» خبر داد و افزود: این رمان داستان زندگی بهزاد جاوید، فیلم‌بردار، کارگردان و تهیه‌کننده‌ پنجاه‌ و چند ساله است. کتاب با صحنه سکته بهزاد شروع می‌شود. علت سکته این است که بهزاد می‌شنود صدا و سیما بعد از ۴ سال نمی‌تواند پول او را پرداخت کند. او چند سال قبل سریالی ساخته که بسیاری به خاطر سریال مورد نظر، از او تقدیر می‌کنند و قرار می‌شود هزینۀ ساخت سریال را به او بدهند. او از خوشحالی این خبر سور و سات فراوانی به‌راه می‌اندازد و خانه عوض می‌کند و... زیر بار قرض می‌رود.

به گفته اقبال‌زاده، «آن رسید لعنتی» درباره سردرگمی و کلاف باز نشدنی مشکلات انسان‌ها در زندگی شهری است؛ حتی می‌توان گفت نقدی بر بروکراسی و زندگی مدرن است. با آنکه شهری که داستان در آن می‌گذرد تهران است، اما اتفاقات داستان در هر شهر بزرگی می‌تواند بیفتد. در لابه‌لای این داستان با انسان‌های مختلفی برخورد می‌کنیم که همه غرق در مشکلات خود هستند. همه می‌خواهند به هم کمک کنند اما هیچ یک توان حل مشکلات خود را هم ندارد.

این منتقد ادبی همچنین گفت: مهرجویی به عنوان کسی که فلسفه را وارد سینمای ما کرده، براین باور است که رمان، در شرایط فعلی قالب بهتری برای گفتن از دغدغه‌های ذهنی او و ارتباط با مخاب است و مجال بیشتری به او در جایگاه نویسنده و همچنین مخاطب می‌دهد تا درباره ورق به ورق کتاب تامل کنند.

نشست نقد و بررسی دو رمان «آن رسید لعنتی» و «در خرابات مغان» از داریوش مهرجویی، چهارشنبه ۲۸ مهر از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران به نشانی خیابان جلال آل احد، جنب پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طبقه اول برگزار می شود.