‌نبض سینماهای قزوین سالیان طولانی به شماره افتاده است؛ دوستداران و کارشناسان فیلم و سینما همواره از نبود پردیس سینمایی در این استان فرهنگی گلایه داشتند؛ حال نوید تأسیس پردیس سینمایی قزوین جانی دوباره به رگ‌های فرهنگ و هنر قزوین بخشیده و نبض پردیس سینمایی به صدا در آمده است.

به گزارش مرور نیوز، در حال حاضر در استان قزوین علی‌رغم شمار بالای دوستداران فیلم و هنر تنها 2 سینما فعالیت دارند، سینما بهمن با ظرفیت 200 نفر در سالن اصلی و 65 نفر در سالن دوم و سینما مهتاب نیز 2 سالن با ظرفیت 200 و 97 نفر به عرضه فیلم می‌پردازند.

‌با این‌ وجود قزوین، با توجه به ظرفیت فرهنگی بالایی که دارد، نیازمند پردیس سینمایی است و احداث آن موجب ارتقای فرهنگ و اثرگذاری بالا در سطح استان می‌شود. اسکندر نادری پور رئیس سینما بهمن قزوین در این خصوص می‌گوید: عمر سینماهای تک سالن به پایان رسیده است و اکنون احداث پردیس سینمایی که مجموعه‌ای تجاری و فرهنگی است و امکانات رفاهی تماشاگران را نیز در خود جای می‌دهد، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی تصریح می‌کند: استان نیازمند پردیس سینمایی است و تحقق آن موجب بهبود فرهنگ و درنهایت رونق اقتصادی می‌شود؛ گردش مالی سینما بهمن در سال گذشته 400 میلیون تومان بود، این در حالی است که امسال در پنج‌ماهه‌ی نخست به این رقم رسیده‌ایم که نشان می‌دهد استقبال مردم خوب است و فقط نیازمند بسترسازی و حمایت هستیم، بنابراین پردیس سینمایی می‌تواند بستر مناسبی باشد.

محسن آقالر رئیس انجمن سینمای جوان استان قزوین نیز اظهار می‌کند: در حال حاضر در استان قزوین 2 سالن سینما فعال است، وضعیت سینما مهتاب بعد از بازسازی بهتر شده، اما ساختار همچنان قدیمی است، برای رونق هر صنعت باید تبلیغ صورت بگیرد در حوزه سینمایی نیز پردیس سینمایی تبلیغ خوبی است.

وی ادامه می‌دهد: در استان زیرساخت‌ها مشکل‌ دارد و نیازمند تغییرات است، هم‌چنین فضاهای سینمایی و تعداد سینماها کم است و کیفیت لازم را ندارد، بنابراین تأسیس پردیس سینمایی می‌تواند در فضای فرهنگی استان تأثیرگذار باشد و چرخه نامتوازن اکران فیلم‌ها را سامان ببخشد.

ساخت پردیس قزوین کلید خورده است

میثم جمالی کارشناس امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین نیز در این خصوص می‌گوید: قزوین به یک پردیس سینمایی با سالن‌های حرفه‌ای نیاز دارد، ازاین‌رو ساخت پردیس سینمایی در قزوین با برگزاری جلسات مختلف قطعی شده است.

وی ادامه می‌دهد: در زمینه تأسیس پردیس سینمایی مشکل خاصی وجود ندارد، اقدامات اولیه آن تائید شده و فعلاً منتظر دریافت مجوزهای لازم از سوی سرمایه‌گذار این طرح هستیم که در صورت نهایی شدن مجوزها طی 16 ماه آینده این پردیس به بهره‌برداری می‌رسد.

کارشناس امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد قزوین اظهار می‌کند: شهروندان قزوینی از سینما و فیلم استقبال می‌کنند و سینما از رکود خارج‌شده است بنابراین استان قزوین به سالن‌های باکیفیت نیازمند است.

حسن لطفی فیلم‌ساز قزوینی و مدرس سینما در این خصوص می‌گوید: خبر ساخت پردیس سینمایی در قزوین خبری خوشحال‌کننده است، حدود 8 سال است که ما بر ساخت آن تأکیدداریم، ساخت پردیس اتفاق خوبی است که در دنیا انجام‌شده و در تهران هم چند سالی پردیس سینمایی را داریم.

وی ادامه می‌دهد: وجود پردیس سینمایی می‌تواند به صنعت سینما و فرهنگ شهری کمک کند، با امکانات موجود امکان نمایش فیلم در خانه فراهم است و فیلم‌های روز دنیا را می‌توانید در خانه ببینید، اما آنچه در سالن سینما وجود دارد، ولی در خانه وجود ندارد، مردم و اجتماع است که ضرورت ساخت پردیس را افزایش می‌دهد.

‌پردیس‌های سینمایی دورهمی فرهنگ و تجارت!

 پردیس‌های سینمایی علاوه بر اینکه مرکزی فرهنگی تلقی می‌شوند، مرکز تجاری نیز محسوب می‌شوند، اگرچه سرمایه‌گذاری فرهنگی در استان با بحران‌های مالی پیشرو عمدتاً زیان‌آور است، اما راه‌اندازی پردیس‌های سینمایی با حمایت و تسهیلات شهرداری امکان سرمایه‌گذاری در این حوزه را فراهم آورده است.

جمالی خاطرنشان می‌کند: پردیس سینمایی نه‌تنها یک مسئله فرهنگی است، بلکه جنبه تجاری دارد و می‌تواند‌ به رونق اقتصادی سینما نیز کمک کند، در حال حاضر در استان تنها 2 سینما فعال هستند که بخش خصوصی به‌تازگی برای تأسیس پردیس اقدام کرده است.

وی یادآور می‌شود: این پردیس سینمایی قرار است در شهرک مینودر قزوین تأسیس شود و از دو سالن سینما و 2 استودیو برخوردار است، اداره کل ارشاد قزوین از این پروژه به‌صورت تمام‌قد حمایت می‌کند و تلاش می‌کند که مسیر تأسیس این پردیس هموار شود.

امیر فلاح شیخلری، سرمایه‌گذار پردیس سینمایی قزوین نیز می‌گوید: پردیس سینمایی قزوین یک مجتمع فرهنگی است که شامل دو سینما با ظرفیت هرکدام 170 نفر، سالن ضبط موسیقی، کتابخانه، یک سالن استاندارد آکوستیک برای اجرای کنسرت‌ها، استودیوهای پیشرفته صدا، یک سالن تئاتر و آمفی‌تئاتر تأسیس می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این مجتمع در 4 طبقه تأسیس می‌شود و 3 طبقه زیرزمین به‌عنوان پارکینگ، طبقه همکف هایپرمارکت، واحدهای فرهنگی و اداری، کافی‌شاپ و محل سلف و غذاخوری با هزینه پیش‌بینی‌شده 15 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. محسن آقا لر نیز تصریح می‌کند: پردیس‌های سینمایی با رویکرد نمایشی دارای چند سالن هستند که فضای را برای خانواده‌ها فراهم کرده است و وجود مراکز خرید در کنار سالن سینما می‌تواند به چرخه اقتصادی کمک کند، همچنین پردیس‌های سینمایی می‌تواند مخاطبانی از شهرهای مختلف داشته باشد.

حسن لطفی نیز می‌گوید: ایجاد پردیس سینمایی در مجتمع‌های تجاری باعث می‌شود مخاطبان بیشتری داشته باشند، افراد علاوه بر دیدن فیلم می‌توانند به فروشگاه بروند و از رستوران و فست فود استفاده کنند، اگرچه جای در نظر گرفته‌شده برای پردیس قزوین در نقطه‌ای دور از دسترس است اما در کل ساخت پردیس سینمایی در قزوین اتفاق مثبتی است.
 

‌پردیس سینمایی محلی برای حمایت از هنرمندان


فلاح خاطرنشان می‌کند: هزینه کردن برای فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری است و در هزینه ساخت تأسیس پردیس سینمایی مشکل ریالی نداریم و تنها درگیر مجوزهای لازم هستیم که در صورت دریافت مجوز می‌توانیم ظرف 12 ماه پردیس را ساخته و به بهره‌برداری برسانیم. این سرمایه‌گذار تصریح می‌کند: من خودم اهل قزوین هستم و در عرصه هنر فعالیت دارم، با توجه به شناختی که از وضعیت هنر استان دارم به‌عنوان بخش خصوصی این مجتمع را برای حمایت از هنرمندان قزوینی طراحی کردم تا با شرایط مناسبی و با هزینه جزئی بتوانند به فعالیت بپردازند. حسن لطفی نیز یادآور می‌شود: ما درزمینه فرهنگ استان مشکل بزرگی داریم، چراکه برخی از افراد که پول‌دارند عشق به فرهنگ و سینما ندارند و آن کسانی که دغدغه سینما دارند و عاشق سینما هستند سرمایه ندارند تا خلاقانه‌تر عمل کنند.

وی تصریح می‌کند: امیدوارم افرادی در این عرصه وارد شوند که سال‌ها کار سینمایی کردند و به آن علاقه دارند و صرف مسائل اقتصادی وارد این عرصه نشوند، نسل فیلم‌سازی قزوین از سال 64 فعالیت خود را آغاز کرده و افراد زیادی در انجمن سینما فعالیت دارند.

لطفی یادآور می‌شود: دفاتر فیلم‌سازی نیز یکی دیگر از نیازهای استان درزمینه سینما است که باید موردتوجه قرار گیرد، چراکه نیروی کار وجود دارد، ساخت دفاتر سینمایی در استان می‌تواند به تولید سینمای کشور کمک کند.

 وعده ساخت پردیس سینمایی با تعداد سالن‌های نمایشی متفاوت، در چند سال اخیر توسط اهالی فرهنگ و هنر مطرح‌ شده بود که قدمی در این زمینه برداشته نشد، حال اینکه بخش خصوصی در این بخش ورود پیداکرده است از مسوولین انتظار می‌رود به‌منظور ارتقای سطح فرهنگ استان زمینه ساخت این پردیس را تسهیل نمایند تا دوستداران فرهنگ و هنر به آرزوی دیرینه خود دست یابند.