ردبول یک نوشیدنی انرژی‌زای بسیار محبوب است؛ اما بسیاری معتقد هستند این نوشیدنی برای سلامتی مضر است.

به گزارش مرور نیوز، ردبول روزانه توسط افراد بسیاری مصرف می‌شود. بسیاری از ما به عاملی برای رهایی از خواب‌آلودگی در طول صبح یا بعدازظهر نیاز داریم و نوشیدنی یادشده می‌تواند در مواردی مانند رانندگی‌های طولانی‌مدت، مفید و سودمند باشد.

اما به‌واقع زمانی که یک بطری نوشابه‌ی انرژی‌زا (صرف نظر از برند نوشیدنی) می‌آشامیم، چه اتفاقاتی در بدنمان رخ می‌دهد؟ وب‌سایت Personalise داده‌هایی جمع‌آوری کرده است که آثار نوشیدنی‌های انرژی‌زا را در بدن ما نشان می‌دهند. در این قسمت بررسی گام به گام وب‌سایت Personalise در ارتباط با آثار نوشیدنی‌های انرژی‌زا آمده است.

۱. در طول ۱۰ دقیقه‌‌ی نخست از آشامیدن نوشیدنی انرژی‌زا، کافئین شروع به جذب شدن توسط جریان خون می‌کند و بدنتان در واکنش به این موضوع، ضربان قلب و فشار خون را بالا می‌برد.

۲. در لحظه‌ای بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه‌ی نخست - بسته به سرعت آشامیدن نوشیدنی - سطح کافئین به اوج خود خواهد رسید و بدین ترتیب متوجه خواهید شد که خودآگاهی شما بالا رفته و سطح تمرکزتان بهبود یافته است؛ دلیل چنین وضعیتی این است که کافئین یک ماده‌ی محرک به شمار می‌رود. به همین خاطر زمانی که در حال رانندگی هستید و احساس می‌کنید نیاز به هشیار شدن دارید؛ توصیه می‌شود یک بطری نوشیدنی انرژی‌زا بیاشامید.

۳. در حدود ۳۰ تا ۵۰ دقیقه پس از آنکه نوشیدنی خود را آشامیده‌‌اید و بدنتان کافئین را به‌طور کامل جذب کرد؛ کبد شما اغلب از طریق جذب قند بیشتر، واکنش نشان می‌دهد. در طول این بازه‌ی زمانی است که بدنتان نیز بخش عمده‌ای از قندی را که در ابتدا در نوشیدنی وجود داشت، جذب می‌کند.

۴. به‌احتمال زیاد پس از حدود ۱ ساعت، دچار افت قند می‌شوید؛ این حالت اغلب ترکیبی از پایین آمدن سطح قند در جریان خون و از بین رفتن اثرات کافئین را شامل می‌شود.

۵. نیمه‌عمر کافئین تقریبا پنج تا شش ساعت است. این موضوع به معنی آن است که کاهش درصد کافئین در جریان خون، به پنج تا شش ساعت زمان نیاز دارد. برای زنانی که از داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، این مدت‌زمان دو برابر می‌شود.

۶. در مورد اکثر افراد، پس از گذشت ۱۲ ساعت از آشامیدن نوشیدنی انرژی‌زا، تمام کافئین موجود در جریان خون، از آن حذف می‌شود؛ اما سرعت دقیق این فرایند یا مدت‌زمان آن، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

۷. چنانچه جزو مصرف‌کنندگان عادی باشید، پس از حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت، نشانه‌های ترک اعتیاد را تجربه خواهید کرد؛ به این مفهوم که نیاز به کافئین را حس خواهید کرد. آثار دیگر آن شامل مواردی مانند سردرد، تحریک‌پذیری و یبوست است.

۸. مطالعات نشان داده‌اند که پس از حدود ۱۲ روز، بدن شما با میزان دُز روزانه‌ی کافئینی که دریافت می‌کند، سازگار می‌شود. مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد، کسانی که قرص کافئین مصرف می‌کنند و کسانی که از قرص دارونما (Placebo) استفاده می‌کنند، پس از ۱۸ روز حالت‌ها، سطح هشیاری و انرژی یکسانی را از خود بروز می‌دهند. به زبان ساده افرادی که دُز بالایی از کافئین را دریافت کرده‌اند، به این میزان از کافئین عادت می‌کنند.

 

تحلیل ردبول

 

آیا واقعا باید نوشابه‌ی انرژی‌زا مصرف کنیم؟

بسیاری از ما برای آنکه احساس کنیم قادر به فعالیت هستیم، به کافئین نیاز داریم. مطالعات نشان می‌دهد مصرف کافئین، به‌صورت هم‌زمان آثار منفی و مثبتی از خود به‌جای می‌گذارد. دُز بی‌خطر و توصیه‌شده مصرف روزانه‌ی کافئین، ۴۰۰ میلی‌گرم و میزان کافئین ردبول ۸۰ میلی‌گرم است که در این بازه جای می‌گیرد؛ اما این لزوما بدان معنا نیست که این نوشیدنی برای ما مفید است. الا آلرد؛ متخصص از دیلی استار می‌گوید:

مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا، راه مناسبی برای دریافت کافئین نیست. بسیاری از مردم، نوشیدنی‌های انرژی‌زا را برای پشت سر گذاشتن هفته‌های پرمشغله‌ی خود، به صورت روزانه مصرف می‌کنند. با این حال، مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها، بدن ما را به آستانه‌ی تحمل خود نزدیک می‌کند. ما در هر صورت به خواب و تغذیه‌ی مناسب نیاز داریم؛ اما اگر آن‌ها را در زمان مناسب دریافت نکنیم و از نیازهای خود چشم‌پوشی کنیم، به احتمال زیاد پس از مدتی‌ به مشکلات جدی و خطرناکی برخواهیم خورد.

گوین پارتینگتون، مدیر انجمن نوشیدنی‌های غیر الکلی بریتانیا، می‌گوید:

در حقیقت نوشیدنی‌های انرژی‌زا، انرژی افراد را از طریق کافئین یا گلوکز افزایش می‌دهند و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از مصرف آن‌ها لذت می‌برند. در واقع امسال سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا، مجددا بر ایمنی نوشیدنی‌های انرژی‌زا و مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها تاکید کرد.

در هر صورت بهتر است که قهوه را انتخاب کنید.