حجت السلام و المسلمین محمد حسن اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه با حضور در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دیدگاه های خود را در خصوص روز جهانی قدس بیان کردند.

به گزارش مرور نیوز، در این میزگرد که در آستانه جمعه آخر ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس با عنوان 'روز قدس و ابعاد جهانی آن ' برگزار شد، شرکت کنندگان با اشاره به دیدگاه امام خمینی (ره) در ارتباط با ضرورت آزادی فلسطین و نامگذاری این روز برای رهایی این کشور اسلامی از اشغال صهیونیست ها ، برخی اقدامات دشمنان در جهان اسلام را برای فراموش کردن این مهم تشریح کردند.
مشروح این میزگرد به شرح زیر است :


 مراسم روز جهانی قدس امسال گسترده تر از قبل خواهد بود

حجت السلام و المسلمین محمد حسن اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در این میزگرد گفت : با توجه به تلاش های جدید و توطئه امپریالیسم آمریکا و حامیان آن و تلاش همه سویه برخی از سران کشورهای عربی و کشورهای اسلامی برای نابودی آرمان فلسطین و نجات اسرائیل از منجلاب و معرکه ای که گرفتار شده، امیدواریم امسال برنامه روز جهانی قدس در سراسر جهان گسترده تر از سال های قبل برگزار شود.
وی ادامه داد : طبق آنچه در سنوات گذشته مشاهده شد هر سال برگزاری مراسم روز قدس و اعتراض و انزجار نسبت به توطئه رژیم صهیونیستی از سوی آزادگان جهان گسترده تر می شود و امسال نیز با توجه به توطئه های جدید که مهم ترین آن برنامه شوم عادی سازی رابطه به سردمداری رژیم آل سعود است ، مراسم روز جهانی قدس گسترده تر و باشکوه تر برگزار خواهد شد.
رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین خاطر نشان کرد، علاوه بر این با توجه به توطئه صهیونیستی - آمریکایی در به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس و تلاش برای فشار بیشتر بر اهالی کرانه باختری و شهرک سازی در آن با وجود اینکه شورای امنیت و سازمان ملل شهرک سازی آن را ممنوع اعلام کرده است ، مراسم روز جهانی قدس ابعاد گسترده تری خواهد داشت.

 اهمیت روز جهانی قدس به نابودی اسرائیل است

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با دعوت از مسلمانان برای سردادن فریاد مظلومیت مردم فلسطین در روز جهانی قدس امسال
گفت : اهمیت روز جهانی قدس به مساله مهم و ضروری نابودی اسرائیل بازمی گردد و این موضوع به اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) در قبل و زمان پیروزی انقلاب اسلامی بازمی گردد که نسبت به جهانی کردن مساله فلسطین و دعوت از مسلمانان برای این مهم اقدام کردند.
وی خاطر نشان کرد:نگرش امام خمینی و اعتراض قانونی و شرعی نسبت به اسرائیل و ضرورت حمایت از فلسطین از ابتدای سال 48 میلادی و در زمانی مطرح شده که ایشان در قم مدرس حوزه بودند و در این خصوص ضمن اعتراض به اشغال فلسطین به عنوان بخشی از پیکره جامعه اسلامی به مردم در این خصوص آگاهی می دادند و به دنبال پایان اشغال آن و بازگرداندن فلسطین به دامن جهان اسلام بودند.
اختری ادامه داد: در جریان مبارزه مردم ایران در دوران شهید نواب صفویی و آیت الله کاشانی نیز مساله فلسطین مساله روز آن زمان بود و از زمان آغاز حرکت انقلاب اسلامی در سال 40 نیز امام خمینی (ره) همواره در تمام سخنرانی ها و بیانیه های صادره مساله فلسطین را به عنوان مساله اصلی جهان اسلامی مطرح می کردند .
وی خاطر نشان کرد: از دید گاه اسلام و فقه اسلامی و همین طور امام خمینی (ره) مساله فلسطین ، یک مساله سابقه دار است ، اما توطئه ها در راه بود و بخصوص کشورهای مرتجع عرب همواره به دنبال محدود کردن این مساله به خود فلسطین بودند تا راحت تر بتوانند علیه آن توطئه کنند. به عنوان مثال کشوری که دو جزیره خودش را به یک کشور دیگر می دهد ، کاری غیرمتعارف در عرف بین المللی است .
اختری ادامه داد: علت این که امام خمینی (ره) در ارتباط با مساله فلسطین جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری می کند ، خنثی کردن تمام توطئه ها علیه فلسطین است.
وی بیان کرد: اهمیت روز قدس به جهانی شدن آن است و حتی برخی از کشورهای اروپایی به دلیل تعطیلات یکشنبه روز جهانی قدس را جلو انداخته اند که این نشان از اهمیت آن است.
رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین گفت : این اهمیت دارد که مساله فلسطین یک ضرورت شده است و امام فرمودند که اسرائیل باید نابود شود و روز جهانی قدس مقدمه ای برای نابودی اسرائیل است. باید در نظر داشت که امروز حتی در برخی محافل موضوع جایگزینی کشوری برای صهیونیست ها به جای فلسطین اشغالی نیز مطرح می شود و تحقیقات در برخی مناطق جهان برای این مهم در جریان است.
وی اضافه کرد: امروز فعالیت هایی که در قاره آسیا و آمریکا انجام می شود این است که زمین هایی و شرکت هایی را ایجاد کنند تا در صورت تصمیم نهایی برای خروج از فلسطین بتواند به آنجا فرار کنند.

ناسپاسی برخی گروه های فلسطینی نسبت به ایران و سوریه

وی در بخش دیگری از سخنانش در میزگرد ایرنا با عنوان ' روز قدس و ابعاد جهانی آن ' در خصوص موضع گیری کشورهای عربی نسبت به گروه ها و جریان های مقاومت فلسطین گفت:در این خصوص باید چند موضوع مورد توجه قرار گیرد، یکی مساله نگرش بعضی از کشورهای عربی نسبت به گروهای مقاومت و دیگری مقابله با اندیشه مقاومت است. موضوع دیگر در این ارتباط دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به آینده مساله فلسطین است که باید جداگانه هر کدام مورد توجه قرار گیرد تا اشتباهی که حماس و برخی دیگر از گروه ها کردند، پیش نیاید.
اختری ادامه داد: حرکت و جریانی مقاومتی مانند فتح بعد از سال 67 شکل گرفت و گسترش یافت و اعلام مقاومت کردند و کشورهای عربی هم از فتح حمایت کردند، اما فتح در ادامه مسیر اصلی خود را تغییر و انحراف خود را نشان داد و به جای ادامه اندیشه مقاومت به اندیشه سازش پرداخت و باعث شد تا حرکت دچار انحراف شود. با روشن شدن نگرش سازش در گروه فتح در مجموعه هایی از آنها گروه های دیگر مانند گروه های دموکراتیک و خلق برای ادامه مقاومت شکل گرفت و اکثر یا همه آنها مخالف سازش با اسراییل و معتقد به مقاومت بودند و بعضی از آنها هم با نگرش حماسی به وجود فلسطین تکیه داشتند نه به نبود اسرائیل .
وی تصریح کرد: به دنبال این تحولات گروهایی که در اندیشه مقاومت بودند ، کشورهای عربی ماموریت پیدا کردند تا آنها را از بین ببرند یا با آنها قطع رابطه کنند و در همین ارتباط کشورهای عربی کمک های خود را به آنها قطع کردند و به دنبال آن دفتر حماس در قطر بسته شد، اما سوریه از اینها استقبال و حمایت کرد و حتی به آنها پایگاه های آموزش نظامی داد.
اختری اضافه کرد: اگر به تاریخ نگاه کنیم پی می بریم که هیچکدام از سران فلسطین در سوریه ترور نشده اند ، بلکه این کشور همواره از جایگاه مقاومت حمایت کرده است ،اما جا دارد که از ناسپاسی برخی از این گروه ها نسبت به دولت سوریه انتقاد کرد که حتی برخی از آنها بی طرف نیز نماندند و از گروه های تروریستی پشتیبانی کردند و این ناسپاسی حتی در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران نیز از سوی برخی گروه های فلسطینی با وجود حمایت از آنان صورت گرفت.

 هدف اصلی ایجاد بحران در سوریه ضربه به مقاومت بود

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت : اصل و هدف اصلی از ایجاد بحران در سوریه ضربه زدن به مقاومت و زدن آن است. امروز آنان 6 سال بعد از بحران از این موضوع ابراز خوشحالی می کنند که مقاومت تضعیف شده است و چقدر انرژی مسلمانان ازبین رفته است که باید گفت اینها یک دستور و برنامه بود تا از بهار اسلامی سوء استفاده شود و گروه هایی مثل القاعده و داعش را بیاورند و در مقابل سوریه قرار دهند.
وی خاطر نشان کرد: همه اینها و این امکانات را ایجاد کردند که افراد از همه جا در سوریه جمع شده تا این کشور را از بین ببرند و از دوره مرحوم حافظ اسد نیز هدف آنان از بین بردن مقاومت بود ، اما به یاری خدا مقاومت همچنان زنده است. این مطلب نیز لازم به ذکر است که برخی از کشورهای عربی همواره مخالف مقاومت بودند و امروز هم در این ارتباط تحرکاتی انجام می دهند.
اختری تاکید کرد : موضوعی که امروز در سند منتشر شده از سوی حماس مطرح شده این است که آنان خیلی معتقد به نبود اسرائیل نیستند و امروز به دنبال توجیه این موضوع هستند و ما اعتقاد راسخ داریم که مردم فلسطین این سند را قبول نخواهند کرد چرا که مردم فلسطین بیدار و آگاه شده اند.

 اخوان المسلمین در حال حاضر فاقد انسجام است

اختری گفت : در حال حاضر اخوان انسجامی ندارد که بخواهیم از آن صحبت کنیم و بگوییم به کدام سمت حرکت می کند. اخوان مصر با شاخه بین اللمل اختلافاتی دارد و اخوان ترکیه ، سوریه ، شمال آفریقا ، پاکستان و هند هم با هم اختلاف دارند و به معنی دیگر به دلیل ضربه ای که به اخوان مصر وارد شد یک عدم انسجام در بین آنها به وجود آمده که آینده آنها قابل پیش بینی نیست. از سوی دیگر باید در نظر داشت که اخوان در شکل عموم در طول تاریخ در کنار مقاومت نبوده است حتی در ارتباط با عادی سازی رابطه با اسرائیل هم نظر خاصی ندارد و با جماعت اسلامی مصر در باره برخی مسایل بین المللی و تعامل با حکومت فعلی این کشور اختلاف دارد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر مقاومت در منطقه و فلسطین یک مقاومت حقیقی شده است و هیچکس نمی تواند مخالفت کند و هر کسی مخالفت کند ، ساقط خواهد شد و لازم است تا گروهای دیگر هم به مقاومت بپیوندند.

 دشمنان جنگ سوریه را برای تضعیف مقاومت به پا کردند

رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در مورد توطئه ها در منطقه نیز گفت : توطئه ها شامل توطئه های داخلی ،اختلافات مذهبی ، شیعه هراسی و ایران هراسی است که همه آنها با هدف تضعیف جایگاه مقاومت صورت می گیرد و جنگ سوریه را دراصل برای تضیف مقاومت به پا کردند و بعد از گذشت 6 سال این مکر به خودشان برگشت .،اما به امید خدا درخت مقاومت به صورت کامل امروز رشد و تداوم داشته و دشمنان باید بدانند که مساله عادی سازی روابط با اسراییل را نمی توانند به ملت های مسلمان منطقه و فلسطین تحمیل کنند آنچنان که در ارتباط با ملت مصر نتوانستند این کار را انجام دهند.
اختری تاکید کرد: امروز وظیفه ما این است که به مساله مقاومت بپردازیم و تشویق کنیم تا گروه های دیگر به مقاومت بپیوندند و جهانی سازی روز قدس در رشد دادن و تقویت انگیزه مقاومت است .
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص سیاست ها و راهبرد های مطرح شده در منطقه نیز گفت : حقیقت این است که دیدگاه عربستان نسبت به اخوان و حماس یک دیدگاه واقعی نیست و یک دیدگاه نمایشی است . عربستان از نظر زیر بنایی و مبنایی خود با هر حرکت اسلامی و که با اندیشه وهابیت تکفیری نباشد، مخالف است. این اندیشه وهابیت ،اندیشه قدرت طلبی و حاکمیت است و مربوط به گذشته 50 یا 60 سال گذشته است که از دوره جمال عبدالناصر نیز این دیدگاه وجود داشته است.

موضع ترامپ ناشی از بی خردی است

وی در خصوص سفر اخیر ترامپ به عربستان و موضوع گیری های وی گفت : این موضع گیری ها ناشی از بی عقلی و ناشی گری وی است که اصلا منطقه را درک نمی کند و نمی داند که فلسطین کجاست و مساله سوریه چیست؟
اختری ادامه داد: مگر ریاست جمهوری های سابق آمریکا نگفتند و که می خواهند مساله فلسطین را حل کنند ، خیلی هایشان آمدند و رفتند و برخی ها حتی مردند ،اما مساله فلسطین باقی است و ترامپ یک تاجر است و سیاستمدار نیست و شعار هایی هم که می دهد از روی بی خردی است .

 دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در مورد فلسطین مبنای عقیدتی دارد

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مورد فلسطین دیدگاهش نه به مصر ، نه به آمریکا ، نه به انگلیس ارتباط دارد ، بلکه برخاسته از مبنای عقیدتی و ایمانی است و اعتقاد دارد که فلسطین جزیی از پیکر جهان اسلام است و باید به دامن اسلام برگردد و این غده سرطانی باید جراحی و کنده شود تا منطقه آرامش پیدا کند و به هیچ وجه با وجود آن آرامش در منطقه شکل نخواهد گرفت .
اختری تاکید کرد: دیدگاه نظام ما نسبت به مقاومت هیچ ربطی به سند حماس و دیگر گروه ها ندارد و مبنای اعتقاد ما این است که کشور اسلامی فلسطین باید به دامن اسلام برگردد و مقام معظم رهبری هم همواره براین امر تکیه دارند.
وی اضافه کرد : دیدگاه و نظر جمهوری اسلامی ایران از ابتدا پیروزی انقلاب مبتنی بر حمایت از مقاومت ، نجات فلسطین و نابودی اسرائیل بوده و هست و امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز براین اعتقاد و باور حرکت می کنند و حمایت جمهوری اسلامی نسبت به مقاومت کم نشده و این حمایت را ادامه خواهد داد و باید در نظر داشت که اصل مساله فلسطین و سوریه حفاظت و حمایت از مقاومت است.
وی تاکید کرد: باید به این موضوع در سند حماس نیز توجه داشت که آنها به دنبال تشکیل دو دولت هستند که این نگاه همراهی با اندیشه آمریکا در این زمینه است و آمریکا نیز می خواهد دیدگاه خود را به منطقه تحمیل کند ولی باید بداند که موفق نخواهد شد و قطعا تشکیل دو دولت شکل نخواهد گرفت و مردم مسلمان منطقه این را نخواهند پذیرفت .

 دو جریان مقاومت و سازش در منطقه متجلی و در رقابت هستند

شیبانی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه هم در میزگرد ایرنا با عنوان 'روز قدس و ابعاد جهانی آن ' گفت : غرب آسیا و خاورمیانه شرایط حساس و دوره ای از گذار را طی می کند. این منطقه از اهمیت سوق الجیشی برخوردار است و آینده روشن می کند چه جریانی خواهد توانست در این منطقه اعمال سیاست کرده و بر تحولات جهانی تاثیرگذار باشد. در حال حاضر دو جریان عمده مقاومت و سازش در منطقه متجلی هستند و به نوعی رقابت بین این دو نگاه و رویکرد را در منطقه شاهد هستیم.
وی افزود، هدف رویکرد سازشکار به فراموشی سپردن مساله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین است و یکی از اهداف نزاع ها و درگیری های که در منطقه شاهد آن هستیم به انحراف کشیدن افکار عمومی جهان اسلام و منطقه از این موضوع است.
این جریان از سوی دیگر تلاش می کند تا با ایجاد شکاف بین کشورهای منطقه بحران های مصنوعی علیه کشورهای مستقل که در محور مقاومت حضور دارند، ایجاد کند و تلاش می کند با انحراف در بیداری اسلامی از طریق الگو سازی و مهندسی معکوس برخی از جریانات اهداف خود را عملیاتی کنند.
معاون سابق وزیر خارجه خاطر نشان کرد، آنچه ما از روز قدس می توانیم برداشت کنیم اینکه هدف اساسی امام راحل در تعیین روز قدس این است که جهان اسلام از این مساله اصلی دور نشود. دشمن بیش از شش دهه است که با تمام توان تلاش می کند این مساله به فراموشی سپرده شود با این حال به دلایل مختلف این مساله فراموش نشده است.
شیبانی گفت، از دیگر نتایج نامگذاری روز قدس شکل گیری جریان های مقاومت و تحقق انتفاضه های مختلف در داخل فلسطین است. انتفاضه اخیر بیش از 150 روز است که جریان دارد. نتیجه دیگر تعیین جمعه آخر ماه مباره رمضان به عنوان روز جهانی قدس از سوی امام راحل شکست جریان سازش در جهان اسلام است.
وی ادامه داد، تحولاتی که در منطقه شاهد آن هستیم چیزی نیست جز تمرکز و حرکت حول مساله محور فلسطین شاید در ظاهر بیان نشود اما جوهر تحولات به مساله فلسطین برمی گردد و می توان ادعا کرد که اتفاقات سوریه در امتداد همان اتفاقات جنگ 33 روزه است. امروز همان صف بندی هایی که در آن مقطع مختلف مقابل محور مقاومت بودند در رویدادهای سوریه حضور دارند.

 تحلیل برخی گروه های فلسطینی درباره بحران سوریه اشتباه بود

شیبانی در ادامه گفت : گروه ها و جریان های فلسطینی سوریه را به عنوان مقر و پایگاهی برای پیگیری سیاست ها و تحقق اهداف خود قلمداد می کردند. سوریه یکی از حلقه های محور مقاومت است و از سالیان گذشته تاکنون موضع خود را تغییر نداده و در قبال این سیاست هزینه های زیادی هم پرداخت کرده است. یکی از دلایل بحران سوریه و هزینه های که به مردم سوریه تحمیل می شود ناشی از ایستادگی در ارتباط با موضوع مقاومت و فلسطین است.
وی تاکید کرد، سوریه جایگاه ویژه ای در معادلات منطقه ای و بین المللی برای فلسطین ایفا کرده و هر زمان که جریان سازش تلاش داشته تا اقدامی بر خلاف آرمان فلسطین انجام دهد، یکی از موانع و یا بازدارنده های اصلی سوریه بوده که طرح های نظام سلطه را با شکست مواجه کرده است. گروه های فلسطینی همواره در سوریه مورد استقبال سوری ها قرار داشته و دارند.
سفیر سابق ایران در سوریه تصریح کرد، در بحران سوریه متاسفانه به دلیل تحلیل اشتباه برخی از گروه های فلسطینی و تمایلات عقیدتی که برخی آنها از آن برخوردار بودند در برخی از رفتارها و اقدامات دچار اشکال شدند. آنها احساس می کردند آنچه که در سوریه رخ می دهد همانند تحولاتی است که در مصر و تونس رخ داده است. البته خاستگاه ایدئولوژیک اینها هم مشوق چنین رویکردی بود. تلاش هایی صورت گرفت تا تحلیل درستی از واقعیات و پشت پرده اتفاقات سوریه برای آنها تشریح شود و آنچه که در نهایت به عنوان سیاست نهایی این جریانات اتخاذ شد این بود که خود را از شرایط بحرانی سوریه دور نگهدارند.
وی ادامه داد، البته مطلوب این بود که در کنار حاکمیت قرار گیرند و در محور مقاومت حضور داشته باشند با این حال این اتفاق نیفتاد و این گروه ها سیاست حد وسط را انتخاب کردند تا در تحولات سوریه بی طرف بمانند و در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نکنند. البته باید گفت که اعمال نظر برخی از کشورهای منطقه هم در این جریان بی تاثیر نبود اما در مجموع بافت اصلی جریان فلسطینی در سوریه باقی ماندند به طوری که از مجموع 9 گروه فلسطینی عضو محور مقاومت به جز حماس (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین) بقیه در سوریه حضور دارند. این گروه ها اعتقاد دارند حمایت از سوریه حمایت از مساله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین است و کمک های بی دریغی هم به دولت سوریه کرده اند.
معاون سابق وزیر خارجه گفت ، یکی از مناطقی که همواره مورد حمله گروه های تروریستی قرار گرفت اردوگاه های فلسطینی حندرات در حلب و یرموک در حومه دمشق بود که باعث آوارگی مجدد فلسطینی ها در سایر نقاط سوریه شد و چند صد هزار آواره فلسطینی دوباره آواره شدند.

 گروه های تکفیری ابزاری برای امنیت اسراییل هستند

شیبانی تاکید کرد ، نکته ای که نباید فراموش کرد این است که گروه های تروریستی و تکفیری در حاشیه مرزهای فلسطین اشغالی به عنوان ابزاری در حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی تبدیل شدند و حتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مجروحان این ها در بیمارستان های این رژیم عیادت کرد. با این حال گروه های فلسطینی کماکان در ارتباط با مساله فلسطین بر مواضع خود ایستاده اند.
وی ادامه داد، آنچه برای ایران اهمیت دارد اصل مساله فلسطین و مقاومت است. درست است که ما با جریان حماس در سوریه و تحولات منطقه در تحلیل دچار تفاوت شدیم اما در مساله فلسطین و مساله اصلی جهان اسلام مشکل و اختلافی نداریم و در این راستا همکاری ها ادامه دارد و تذاکراتمان را هم برای ادامه کار به اینها می دهیم.

 سند حماس تغییر ریشه ای محسوب نمی شود

شیبانی در ادامه در خصوص انتشار سندی از سوی حماس در ارتباط با فلسطین تاکید کرد: نکته اصلی در سند جدید حماس پذیرش مرزهای 1967 است که حماس به عنوان یک مرحله در دستیابی به وحدت به صورت رسمی در سند خود مورد پذیرش قرار داد. به اعتقاد من این سند تحول ریشه ای در رویکرد حماس به شمار نمی رود. حماس در گذشته هم از زبان رهبران سابق خود مرزهای 1967 را مورد پذیرش قرار داده بود و الان هم در این سند به صورت مکتوب آن را اعلام کرده است. شاید پشت این رفتار به نوعی جلب رضایت طرف مقابل برای گرفتن امتیازات متقابل در حل مساله فلسطین باشد که البته تحلیل اشتباهی است.
وی ادامه داد، هر جریان فلسطینی که بخواهد به رژیم صهوینیستی امتیازی بدهد ،رژیم صهیونیستی آمادگی پذیرش چنین امتیازاتی را ندارد و امتیاز متقابلی به فلسطینی ها نخواهد داد. تنها راه حل مساله فلسطین رویکرد مقاومتی است و تجربه حزب الله در لبنان بارها این مساله را ثابت کرده و حزب الله توانست با مقاومت بخش اعظم سرزمین های اشغالی لبنان را بدون اینکه امتیازی بدهد آزاد کند و این الگوی مناسبی است که گروه های فلسطینی می توانند مبنای عمل خود قرار دهند.
سفیر سابق ایران در سوریه خاطر نشان کرد، در بین گروه های مقاومت حماس یک ظرفیت است. حماس قبل از سند با حماس بعد از سند تفاوتی با هم ندارند. قبلا هم رهبران حماس این مطالب (پذیرش مرزهای 1967) را مطرح می کردند. مرحوم شیخ احمد یاسین هم گفته بود که مرزهای 1967 را در درازمدت با رژیم صهیونسیتی اجرا می کند. علاوه بر این زمانی که حماس می خواست وارد غزه شود، اختلاف وجود داشت که آیا وارد فرایند سیاسی بشود یا به خاطر متهم شدن به سازش وارد این فرآیند نشود. در شرایطی که بعد از کسب قدرت در غزه و تشکیل دولت حماس در جنگ 22 روزه و جنگ 58 روزه مقاومت جانانه ای انجام داد بنابر این حماس ظرفیتی است که باید آن را حفظ کرد.

اختلاف گروه ها آرمان فلسطین را تضعیف می کند

شیبانی تصریح کرد، آنچه به آرمان و اهداف فلسطین ضربه می زند پرداختن گروه ها به اختلافات درونی است و با ایجاد اختلاف آنها به جای تمرکز بر جبهه مقابل بر تفرقه و تضعیف جبهه خودی متمرکز می شوند. نکته دیگر در تحولات سوریه تحلیل رفتن قدرت و توان کشورهای عربی و جریان محور مقاومت بود.
وی ادامه داد، با وجود ریزش ها در جریان مقاومت این جریان رویش هایی هم داشته است. در بحران سوریه شاهد بودیم که کل دنیای استکبار بسیج شد تا حاکمیت سوریه را ساقط کند ولی نظام سوریه همچنان پا برجاست. نکته دیگر که باعث رعب و وحشت در رژیم صهیونیستی شده گستردگی جغرافیایی محور مقاومت است. محور مقاومت الان از جنوب لبنان تا جولان امتداد دارد و ظرفیت مقاومت ارتقا یافته است و علاوه بر این در بدنه جریان مقاومت هم شاهد رویش هایی هستیم.
سفیر سابق ایران در سوریه خاطر نشان کرد، اینکه شاهد هستیم که رویکرد عادی سازی سرعت پیدا کرده و شفاف تر می شود، حاکی از موفقیت های محور مقاومت و واکنش به این وضعیت است .آنها احساس کردند که در مقابل رویکرد مقاومت کم آورده اند و جریان سازش دچار چالش شده است. جریاناتی که پشت جریانات تکفیری قرار دارند نتوانسته اند موسسات حاکمیتی ایجاد کنند در مقابل تفکر مقاومت توانسته مقتدرانه نظام سلطه را به چالش بکشد و با عده ای قلیل عزت و کرامت عربی و اسلامی را برگرداند.

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس سرشار از اختلاف هستند

شیبانی در ارتباط با بروز اختلاف در بین برخی کشورهای عربی منطقه نیز گفت : اختلافات قطر با عربستان ریشه در گذشته دارد. کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس سرشار از اختلاف هستند و هر از چند گاهی یکی از این اختلاف ها سرباز می کند. آنچه برای ایران مهم است ثبات و امنیت در منطقه است و هر تنشی که ثبات منطقه را به چالش بکشد از دید ایران مردود است. در این رویکرد عربستان سعودی به سمت ایجاد بحران جدید حرکت می کند.
وی ادامه داد، سفر ترامپ هم عملا این رویکرد را تقویت کرد و روند نظامی کردن منطقه هم در دستور کار هیات حاکمه آمریکا قرار دارد. قراردادهای چند صد میلیارد دلاری منعقده بین ریاض و واشنگتن هم در راستای میلیتاریزه کردن منطقه به شمار می رود. فشارهای عربستان سعودی بر قطر دو عامل پشت پرده دارد یکی رویکردهای حمایتی قطر از اخوان المسلمین و عدم همراهی قطر با سعودی ها در بخش هایی از تحولات منطقه است و در چنین شرایطی طبیعی است که ایجاد بحران علیه ایران هم از اهداف سعودی هاست و از کشورهای دیگر می خواهد تا در اردوگاه عربستان قرار گیرند و در این بین بعضی از کشورها حاضر نیستند جبهه ای علیه ایران باز کنند .

 فشار بر حماس به خاطر اشتباه سیاسی رهبران آنان است

معاون سابق وزیر خارجه در ادامه تصریح کرد، در مورد اخوان و حماس طبیعی است که فشار شدیدی علیه قطر اعمال می شود البته حماس و اخوان هم گزینه های متعددی در اختیار دارند و باید گفت که این سیاست نقطه عطفی در عملکرد منفی کشورهای عربی به دلیل وابستگی محسوب می شود. اخوانی ها در گذشته هم از قطر و اردن اخراج شده اند و این رفتار قدیمی این کشورهاست. با این حال گروه ها و جریان های مقاومت بسترهای مردمی قابل پذیرش دارند و گزینه های متعددی در اختیار دارند و اگر گروه های سیاسی را از گروه های مقاومت تفکیک کنیم حتی اگر دفتر سیاسی تحت فشار قرار گیرد، اصل مقاومت متاثر نمی شود ولی آنچه با فشارهای سعودی به قطر و ترکیه بر سر حماس می آید، ناشی از اشتباه در سیاستگذاری از طرف رهبران سیاسی حماس در سوریه بود که رویکرد اشتباهی را در پیش گرفتند و این رویکرد نشان داد کشورهایی که قابل اعتماد نیستند بالاخره در مقطعی به جایی می رسند که اینها را اخراج کنند.

چتر حمایتی ایران شامل همه گروه ها و جریان های مقاومت است

وی ادامه داد، در هر حال شرایط حساسی برای حماس ایجاد شده است با این حال ایران به عنوان چتر بزرگی برای همه گروه ها و جریان های مقاومت است که در خدمت آرمان فلسطین هستند و این چتر بر سر همه آن جریان هایی قرار دارد که خواستار احقاق حقوق حقه ملت فلسطین هستند.
شیبانی خاطر نشان کرد، اختلافات سطحی مانع از حضور این جریان ها ذیل چتر ایران نمی شود قبل از انتشار سند جدید حماس و پذیرش مرزهای 1967 با گروه های مقاومت دیگر که این مرزها را پذیرفته بودند در چند ایستگاه در حمایت از حقوق مردم فلسطین حمایت کردیم الان هم با گروه هایی که می توانند در خدمت آرمان و هدف فلسطین باشند روابط مناسب داریم. برای جمهوری اسلامی ایران این اصل و اساس در رابطه با حماس و دیگر گروه های مقاومت تغییر نکرده است و مادامی که آنها در خدمت آرمان فلسطین و مقاومت هستند در کنار جمهوری اسلامی ایران خواهند بود و ما هم در کنار آنها خواهیم بود.