مراسم تشییع پیکر حاج حسن شایانفر مدیر دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان و مشاور فرهنگی رئیس این موسسه صبح امروز از درب منزل آن مرحوم برگزار و در مزنل ابدی آرام گرفت.

به گزارش مرور نیوز،‌ مراسم تشییع پیکر حاج حسن شایانفر مدیر دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان و مشاور فرهنگی حسین شریعتمداری صبح امروز دوشنبه از درب منزل آن مرحوم برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی پس از قرائت دعای زیارت عاشورا بر پیکر حاج حسن شایانفر نماز خواند و حضار در مسجد امام رضا برای این مرحوم عزاداری کردند.

بر پایه این خبر در این مراسم جمع کثیری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور از جمله حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان، محمد حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سعدالله زارعی، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان، علی عسگری مدیر عامل خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید رضا تقوی، مهدی فضائلی، عباس سلیمی نمین، کاظم انبارلویی، رضا مقدسی، مهدی ذاکری و... حضور داشتند.

پیکر مرحوم شایان‌فر پس از تشیع به بهشت زهرا انتقال داده و در قطعه 72 بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

مرحوم حاج حسن شایان‌فر ظهر روز 1 آذر 1389 در پی بروز علائم یک بیماری سخت ابتدا به اورژانس بیمارستان بقیه‌الله (عج) انتقال یافت و در نهایت با تشخیص پزشکان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

‌پس از 83 روز با پایان روند معالجات پزشکی بیمارستانی و مصادف با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (22 بهمن 1389)، مشاور مدیرمسوول کیهان از بیمارستان ترخیص و به منزل آمد.

در طول دوران بیماری، بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و مدیران مسوول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسوولان کشوری و لشکری به عیادت آن مرحوم رفتند و با انتقال شایان‌فر به منزل ، دور جدیدی از معالجات پزشکی برای بهبود ایشان آغاز شد.

مرحوم شایان‌فر اخیراً نیز در ادامه بیماری گوارشی که داشت، به منظور بررسی وضعیت خود به بیمارستان مراجعه کرد که پزشکان تشخیص دادند وی برای مدتی بستری شود.

شایان‌فر که از سال 89 از این بیماری رنج می‌برد سرانجام بامداد شنبه در منزل شخصی خود دار فانی را وداع گفت.

نگاهی به یک عمر مجاهدت

مرحوم محمد‌حسن شایان‌فر- متولد 1335- از ستون‌های اصلی روزنامه کیهان به عنوان یک رسانه واقعی و اصیل بود. مدیر فرهنگی در حوزه جنگ نرم که همیشه در سایه بود و با وجود نفوذ و اعتبار بسیار زیادش در میان مسئولان کشوری و لشکری، هیچ‌گاه کمترین استفاده شخصی از این موقعیت خود نکرد و همیشه تلاش داشت تا در کنار تربیت نیروهای کارآزموده و دلسوز، مانع پیشروی دشمن در جبهه جنگ نرم شود.

مرحوم شایان‌فر اواسط دهه 60 به دعوت حسین شریعتمداری که با وی دوستی دیرینه داشت برای نجات زندانیان گروهکی فریب خورده راهی زندان‌ها شد. جوانانی که عموما با ندانم‌کاری و کم‌تجربگی در گروه‌های مخالف انقلاب و نظام اسلامی‌، عضو و چه بسا گرفتار شده بودند. آن مرحوم در طول همان مدت توانست با استدلال و مباحثه‌، بسیاری از آنان را به مسیر درست بازگرداند و برخی از آنان را به نوشتن خاطرات سیاسی‌شان از گروه‌های «ضد‌انقلاب» تشویق و ترغیب کند.

وی هر چند هفته‌ای یک بار، مجموعه نوشته‌های این زندانیان را برای چاپ در اختیار مسئولان وزارت ارشاد می‌گذاشت. آنها «یکی، دو کتاب از این دست را با کمک وزارت ارشاد چاپ کرده و در میان زندانیان و دانشگاه‌ها و مراکز روشنفکری کشور پخش کردند. این کتاب‌ها چنان با استقبال مواجه شد که منتشر‌کنندگان آن برای چاپ سریع‌تر مجموعه‌های بعدی، تحت فشار قرار گرفتند.»

مرحوم شایان‌فر همچون حسین شریعتمداری یار دیرین خود این دوره را جزو پربرکت‌ترین ایام عمرش می‌دانست که بر اثر آن ، تعداد قابل توجهی از عناصر گروهکی بریده از انقلاب و مردم، به آغوش انقلاب و ملت بازگشتند.

ورود به کیهان

مرحوم شایان‌فر سال 1372 وبا حضور شریعتمداری در کیهان،  به جمع نویسندگان روزنامه کیهان پیوست و به عنوان مدیر دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان تا‌کنون مسئولیت‌های مختلفی از جمله انتشار پاورقی و کتاب‌های نیمه پنهان را برعهده داشته است. وی مشاور فرهنگی و یار دیرینه حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان بود.

آن مرحوم مسوول دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان بود و از نزدیک به دو دهه قبل ستون «نیمه پنهان» را در روزنامه کیهان منتشر می‌ساخت. شایان‌فر از عناصر انقلابی بود که نقش شگرفی در افشای عناصر ضد انقلاب و وابسته به استکبار جهانی داشت.

مرحوم حسن شایان‌فر در مقطعی هم به عضویت هیئت مدیره مرکز اسناد ریاست‌جمهوری منصوب شد.

مرحوم شایان‌فر همواره به دلیل افشای ماهیت واقعی پرده‌نشینان و دستان پنهان و پیدای افراد پشت‌پرده جریان‌های معاند با انقلاب اسلامی از جمله فراماسون‌ها مورد غضب‌ فتنه‌گران داخلی و خارج‌نشین بود و تا آنجا که توانستند وی را آماج ناسزا‌ها و فحاشی‌های خود قرار دادند.