سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات جدید کنگره آمریکا علیه ایران و برجام گفت: «طرح‌های کنگره را جدی نمی‌گیریم ا‌ما اگر جدی شوند، برخورد لازم را با آنها خواهیم داشت؛ ما بر سر منافع مردم و کشور سازش نخواهیم کرد.»

به گزارش مرور نیوز، بهرام قاسمی در ابتدای کنفرانس خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره طرح نمایندگان کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش هواپیمای‌های بوئینگ به ایران گفت: «در یکسال گذشته لوایح زیادی درباره کنگره مطرح شده که هیچکدام قابلیت اجرایی ندارد. طرح ممنوعیت فروش هم تا تصویب نهایی زمان بر است. ما شرایط و روند را می سنجیم و هرگونه منافانی با برجام داشته باشد به نحو مقتضی برخورد خواهد شد.»

اگرطرح‌های کنگره جدی شوند برخورد لازم را با آنها خواهیم داشت

وی در بخش دیگری از کنفرانس خبری هفتگی گفت: «لوایح کنگره آمریکا، ناشی از مشکلات و تحولات سیستم سیاسی داخلی آمریکا است. در یکسال گذشته پس از برجام حدود شصت لایحه و طرح بود که می‌توانست در صورت نهایی شدن و طی مراحل قانونی به نوعی ناقض برجام باشند.اما تا طی شدن مراحل قانونی منتظریم، ما طرح و برنامه و گزینه های خود را داریم تا در زمان لازم اگر نیاز بود اقدامات متناسب را اجرا کنیم. این طرح‌های کنگره را جدی نمی‌گیریم ا‌ما اگر جدی شوند، برخورد لازم را با آنها خواهیم داشت؛ ما بر سر منافع مردم و کشور سازش نخواهیم کرد و اگر لازم باشد برای دفاع از این منافع بهای لازم را می پردازیم.»

جمهوری اسلامی برای هر وضعیتی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ آماده است

وی درباره اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «در مباحث انتخاباتی آمریکا، صحبت‌های زیادی درباره مسایل مختلف انجام شد، فقط درباره برجام نبود، بلکه در خصوص موضوعات مختلفی بود. باید صبر کرد، هنوز برای قضاوت زود است. آنچه پیدا است، ترامپ با نزدیک شدن به موعد ریاست جمهوری مواضعش باید طبق اصول و منافع امریکا می شود. به هر حال جمعوری اسلامی ایران برای هر وضعیتی آماده است و گزینه های خود را دارد و در وقت لازم اقدامات لازم را انجام می‌دهد. برجام توافقی چند جانبه است و به تایید سازمان ملل و شورای امنیت رسیده است و یک طرف نمی‌تواند آن را زیرپا بگذارد. هنوز جمع بندی خاصی نمی‌توانیم داشته باشیم، ما صبور و منتظریم، تا تیم ترامپ را ببینیم و تصمیمات مقتضی را بگیریم.»

عربستان اقداماتش در سازمان همکاری اسلامی را تشدید کرده است

بهرامی تأکید کرد که در چند هفته گذشته اقدامات ضدایرانی عربستان در سازمان همکاری اسلامی افزایش یافته و گفت: «در سازمان همکاری اسلامی شاهد اتفاقات متعدد هستیم همچنین طی چند هفته گذشته عربستان و متحدانش تلاش‌ها و اقدامات خود را تشدید کرده‌اند. این مساله ناشی از مشکلات داخلی و خارجی عربستان است و تلاش دارد با طرح مساله ایران این طرف‌ها را کنار خود گرد آورد
اما راه به جایی نخواهد برد و نمی تواند در درازمدت برای سایر کشورهای عربی تعیین تکلیف کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «ما روابط خوبی با کشورهای عربی و منطقه داریم و در تماس‌ها با ما می‌گویند که شدیدا تحت فشار عربستان هستند. امیدوارم سازمان همکاری اسلامی به ماهیت اصلی خود برگردد و به نقش اساسی خود توجه کند. ریاض باید با دقت مافی به این موضوع توجه کند و پاسخگوی اقدامات خود باشد.»

کمیسیون اقتصادی فرانسه و ایران پس از 20 سال دوباره فعال می‌شود

بهرامی بر تداوم گفتگوها با اروپایی‌ها به منظور افزایش همکاری‌ها تأکید کرده و گفت: «رایزنی های ما با اروپا ادامه دارد. امیدواریم بتوانیم تفاوت دیدگاه‌ها را کاهش دهیم و زمینه‌ای مناسب‌تر برای بهبود روابط تدارک ببینیم. خوشبین هستیم که با کشورهای اروپایی به طور دوجانبه بتوانیم روابط اقتصادی، سیاسی خود را گسترش دهیم. در دیدار تخت روانچی از پاریس، توافق شد که در نیمه ژانویه پس از 20 سال کمیسیون مشترک اقتصادی خود و فرانسه را در تهران از سر بگیریم. امیدواریم کمیسیون‌های مشترک اقتصادی را با کشورهای اروپایی دوباره از سر بگیریم و برقرار کنیم.»

عربستان فکر می‌کرد طی یک هفته در یمن به پیروزی‌های بزرگی می‌رسد

قاسمی درباره درباره اتهامات یازده کشور عربی علیه ایران گفت: «عربستان مبتکر این نوع سناریوها است و برخی از کشورها با عربستان همراهی می کنند، البته برخی از انها به طور جد چنین نیست و بین آنها تمییز قایلیم. اما این رفتار پذیرفته شده نیست و نوعی فرافکنی و کارشکنی توسط عربستان برای پوشش بر مشکلات و بحرانهای خود از جمله در یمن است. عربستان فکر می کرد طی یک هفته در یمن به پیروزی های بزرگتری برسد، در حالی که هم‌اکنون علاوه بر هزینه های مالی متحمل هزینه های معنوی شده است. عربستان تصور و تخیل بی ربطی دارد مبتنی بر اینکه با داشتن دشمنی با کشوری مثل ایران می تواند بر مشکلات خود فایق شود و شاید تصور می‌کند در دوران انتقال در آمریکا، با این تقلاها برای خود منافعی را کسب کند. این رویکرد نشای از کم دانی و ندانی عربستان و عدم شناخت جایگاه و سابقه ایران و ملت ایران است. البته ما از کشوری که بانی تروریسم است انتظار نداریم که بتواند در این برهه یک تفکر عاقلانه‌ای داشته باشد.»

تا زمانی که دیگران به برجام پایبند باشند ما هم پایبندیم

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه به موضوع آب‌سنگین مازاد ایران پرداخت و گفت: «موضوع آب سنگین یک بحث فنی است و ما به تعهدات خودمان در برجام متعهد خواهیم بود. ما به دلایل فکری و عقیدتی خود تلاش داریم تعهدات خود را تا جایی که دیگران رعایت کنند، انجام دهیم. برجام یک تعهد چندجانبه است که در زمان خود نقشش را ایفا کرد، تا زمانی که دیگران پایبند باشند، ماهم پایبندیم.»

مراسم اربعین امسال بدون مشکل اساسی انجام شد

قاسمی در ادامه به برگزاری مراسم اربعین حسنی و اعزام زائران ایرانی به عراق پرداخته و گفت: «امسال با تمهیدات زیادی که از ماه‌های پیش در سطح کلان کشور داشتیم به لطف خدا توانستیم حرکت زوار به سوی عتبات را بهبود بخشیم. تا جایی که شاهد بودم همه ارگانها تلاشهای خود را انجام دادند. تاکید می‌کنم که مراسم اربعین امسال بدون مشکل اساسی انجام شد، همه چیز در روال مطلوب خود طی شد.»

وی افزود: «ما از همکاری خوب دولت عراق بهره مند بودیم. من سپاس مردم ایران را از مردم عراق و نیروهای امنیتی و پلیس عراق اعلام می‌کنم. برخی مشکلات پیش آمده هم ناشی از برخی هموطنان مشتاق زیارت بود که کمی با عجله عمل کرده و دستورالعمل‌های اعلامی را اجرا نکردند و سختی‌هایی برای مردم به وجود آمد.»

قاسمی درباره احتمال لغو روادید بین ایران و عراق نیز گفت: «موضوع با طرف عراقی مطرح شده و رایزنی صورت گرفته. امیدوارم چنین اتفاقی برای عراق و دیگر کشورها هم رخ دهد.»