کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به برنامه ترامپ برای کاهش هزینه‌های آمریکا در خاورمیانه گفت: این سیاست در نهایت باعث انزوای متحدانش در منطقه و به خطر انداختن بقا و امنیت رژیم صهیونیستی می‌شود.

هادی افقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مرور نیوز درخصوص سیاست خارجی ترامپ در قبال عربستان گفت: موضع گیری آتی آمریکا در رابطه با جهان عرب را می‌شود از سخنرانی‌های تبلیغاتی ترامپ استخراج کرد. او معتقد است آمریکا هر کاری که برای حفاظت از منافع و امنیت ریاض انجام می‌دهد باید با پرداخت پول باشد.

وی ادامه داد: سخنان غیر دیپلماتیک ترامپ در مورد عربستان نشان می‌دهد او دولتمرد نیست و صرفا یک تاجر است که نگاهی سود محور به مسائل دارد. ترامپ در نظر دارد حتی دلارهای نفتی عربستان در بانک‌های آمریکا پس انداز شود. اگر این سیاست خارجی کاخ سفید در قبال عربستان باشد، با توجه به کسری بودجه ریاض، شاهد انزوای سیاسی این کشور خواهیم بود.

افقهی در مورد تاثیر کاهش نقش آفرینی آل سعود بر امنیت اسرائیل خاطر نشان کرد: مشاور عالی نتانیاهو برای مقابله با نفوذ ایران و هم‌پیمانانش به دنبال یک جبهه مشترک اعراب است تا در چهار حوزه سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی با کشورمان و محور مقاومت مبارزه کند. از این رو کاهش حمایت‌های سیاسی و نظامی آمریکا و عربستان می‌تواند باعث ضعف عملیاتی تل آویو در منطقه شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: با این حال ترامپ درصدد است برای اعمال هژمونی آمریکا بدون هزینه یک دلار تنها در قالب جنگ‌های نیابتی به مدیریت عالی مسائل بپردازد که این به معنای درون‌گرایی این کشور خواهد بود.