بیانیه مشترک وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در پایان برگزاری نشست روند آستانه صادر شد.

به گزارش مرور نیوز، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه بعنوان ضامنین فرمت آستانه یک نشست سه جانبه در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹ در ژنو برگزار کردند و مشورت‌هایی را با گیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای سوریه انجام دادند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

وزرای خارجه؛ 

۱- بر تعهد مستحکم ضامنین آستانه نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مجددا تصریح نموده و تاکید کردند که این أصول باید مورد احترام همه طرف‌ها باشد. آن‌ها اهتمام قوی خود برای مبارزه با تروریسم در کلیه اشکال و مظاهر و مقابله با دستورکار‌های تجزیه طلبانه در سرزمین سوریه را تکرار کردند.

۲- از تشکیل کمیته قانون اساسی و آغاز بکار آن در ژنو در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹ بعنوان نتیجه کمک موثر ضامنین آستانه و اجرای تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی استقبال کردند و در این ارتباط از تلاش‌های نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه تقدیر نمودند.

۳- ضمن ابراز این اعتقاد که آغاز بکار کمیته قانون اساسی تایید می‌کند که راه حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد، بر تعهد خویش مبنی بر پیشرفت فرایند سیاسی سوری- سوری پایدار و مداوم با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل مجددا تصریح کردند.

۴- اهتمام خویش در حمایت از کار کمیته قانون اساسی از طریق تعامل مستمر با طرف‌های سوری و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه به منظور اطمینان از کار موثر و پایدار آن را مورد تایید مجدد قرار دادند.

۵- این دیدگاه را بیان کردند که کار کمیته قانون اساسی باید با احساس مصالحه و تعامل سازنده، بدون دخالت خارجی و تحمیل جدول‌های زمانبندی خارجی، با هدف رسیدن به توافق کلی اعضای آن که نتیجه کار بتواند گسترده‌ترین حمایت ممکن مردم سوریه را کسب نماید، اداره شود.

۶- بر اهمیت فرایند حل و فصل گسترده‌تر در پیشبرد افزایش کمک‌های انسان دوستانه برای کلیه سوری‌ها در سراسر کشور بدون پیش شرط و تبعیض، تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی خانمان داخلی به مناطق اصلی زندگی آنها در سوریه و همچنین اطمینان و اعتماد سازی میان طرف‌های سوری تاکید کردند.

ژنو، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹