رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: دشمنان می‌خواهند مرجعیت و احزاب قانونی در لبنان و عراق را فاسد جلوه دهند و با شعارهایی که گسترش می‌دهند، فاصله‌ای میان روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق ایجاد کنند.

به گزارش مرور نیوز، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص تصمیم دولت برای برداشتن گام چهارم گفت: همانطور که در گذشته گفته‌ایم، کمیته‌ای در حال بررسی اقدام ایران در گام دوم است و قرار ما این است که اگر تا پایان مهلت دو ماهه که برای گام سوم معین شده، در مذاکرات با طرف اروپایی به آنچه می‌خواهیم دست نیابیم، گام چهارم را در زمان خودش برمی‌داریم.  

وی درباره مسدود شدن حساب برخی از اتباع کشورمان در مالزی گفت: این اتفاق تنها مختص به مالزی نبوده و در برخی دیگر از کشورها نیز حساب برخی از دانشجویان و اتباع کشورمان مسدود شده است. این مشکلات به دلیل تحریم‌ها به وجود آمده اما خوشبختانه با رایزنی‌هایی که با سفارت کشورمان و وزارت خارجه انجام داده‌اند، بخشی از این حساب‌ها بازگشایی و مشکلات در حال برطرف شدن است. ما مسئله مالزی را هم دنبال خواهیم کرد که برطرف شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص مسائل رخ داده در دو کشور لبنان و عراق و موضع جمهوری اسلامی در این باره افزود: آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر بر خواست عمومی ملت‌های عراق و لبنان سوار شده و با کنترل فضای مجازی، خط دادن به این اعتراضات و صرف هزینه‌ها، به دنبال اهداف خود هستند که به ضرر مردم کشورهای لبنان و عراق خواهد بود.

واعظی ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران همواره این بوده که دولت‌ها باید به خواست مردم توجه کنند و از سوی دیگر، مطالبات باید به گونه‌ای بیان شود که موجب هرج و مرج و به هم‌ریختگی اوضاع، تخریب و همچنین آسیب‌رساندن و کشتار نشود.

* ما مردم را دعوت به آرامش می‌کنیم

وی بیان کرد: ما مردم را دعوت به آرامش می‌کنیم، از آنها می‌خواهیم که به نیروهای خارجی اجازه ندهند از فضای به وجود آمده برای پیگیری اهداف خودشان که تضعیف دولت مستقر در عراق و لبنان است، استفاده کنند. همچنین دشمنان می‌خواهند مرجعیت و احزاب قانونی در لبنان و عراق را فاسد جلوه دهند و با شعارهایی که گسترش می‌دهند، فاصله‌ای میان روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق ایجاد کنند؛ هم ما و هم عراقی‌ها باید آگاهی داشته باشیم که دشمنان نتوانند به هدفشان برسند.

* نباید با موضوع رفراندوم مخالفت کرد 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص واکنش‌ها به سخنان اخیر آقای روحانی درباره برگزاری رفراندوم گفت: من متوجه نمی‌شوم کسانی که مخالف یک اصل قانون اساسی هستند، به چه چیزی اشکال دارند؟ رفراندوم یک اصل در قانون اساسی ماست، در تاریخ انقلاب هم از آن استفاده کرده‌ایم و با این اصل نباید مخالفت کرد ضمن اینکه در قانون اساسی به صراحت آمده که باید مراحل آن طی شود. برگزاری رفراندوم در اختیار یک ارگان یا دولت نیست. دولت، مجلس و مقام معظم رهبری باید به یک نقطه مشترک برسند تا رفراندوم برگزار شود. به نظر من نباید با این موضوع مخالفت کرد؛ این یک اصل در قانون اساسی است و در برخی مقاطع باید از آن استفاده شود.

واعظی در خصوص موضع دولت برای پیوستن به FATF گفت: موضع دولت در این خصوص کاملاً روشن است، ما اعتقاد بر این داریم و به صراحت نیز اعلام کردیم. هر چند که ما از طرف آمریکا در تحریم قرار داریم، فشارهای فراوانی از سوی آنها وجود دارد، بانک‌های ایرانی با بانک‌های دیگر کشورها نمی‌توانند به آسانی ارتباط داشته باشند و با تحریم، محدودیت‌هایی برای روابط بانکی‌مان ایجاد شده، اما این تحریم‌ها را موقت می‌دانیم و معتقدیم دیر یا زود این تحریم‌ها، برطرف و موانع بر سر روابط بانکی برداشته خواهد شد و ما همانند گذشته باید با بانک‌های دیگر کشورها کار کنیم.

وی افزود: چهار لایحه‌ای که به مجلس رفته است، دو مورد آن تصویب شده، سومی پالرمو بوده که مجلس تصویب کرده، شورای نگهبان نیز به آن هیچ اشکالی وارد نکرده و هیئت نظارت مجمع تشخیص به آن ایرادی گرفته است. این طرح به مجمع بازگشته و مجمع بر اساس آئین‌نامه داخلی‌اش باید ظرف یک سال به آن رسیدگی می‌کرد؛ اگر در ظرف یک سال به آن رسیدگی نمی‌شد، نظر نهایی به نظر شورای نگهبان برمی‌گشت، بنابراین به این طرح در طول یک سال رسیدگی نشد. معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و بسیاری از حقوقدانان اعتقادشان بر این است که این طرح اکنون تبدیل به قانون شده و می‌تواند آن را برای ابلاغ به آقای رئیس‌جمهور ارسال کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما فکر می‌کنیم باید از فرصت استفاده کرده و نگذاریم که خودمان، خودمان را تحریم کنیم؛ این حرف‌هایی هم که زده می‌شود که «اگر این لایحه را تصویب کنید، اطلاعات به دیگران می‌دهیم» را کسانی می‌زنند که روابط خارجی و بانکی را نمی‌دانند. الان نیز در روابط بانکی که وجود دارد، در این سطح اطلاعات تبادل می‌شود و این اطلاعات مانع کار نیست. به نظر می‌رسد کسانی که امروز مانع شده‌اند و تبلیغ می‌کنند که نباید این طرح تصویب شود، باید بیایند، روشن با مردم صحبت کنند و مسئولیت این کار را بپذیرند.

واعظی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متأسفانه صدا و سیما نیز یکطرفه به موضوع می‌پردازد، سخنان اعضای دولت و موافقین، حقوقدانان و دانشگاهیان در این خصوص را پخش نمی‌کند و تنها سخنان افراد خاصی که مخالف هستند را منتشر یا خودشان گزارش‌هایی را به عنوان مستند، تولید و هر چه می‌خواهند را از این طرف و آن طرف، و حتی بخش‌هایی از صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور را هم گزینشی، انتخاب و پخش می‌کنند که به نظر من این کار درستی نیست.

وی ادامه داد: در یک موضوع ملی حتماً باید بی‌طرفانه و کارشناسانه برخورد کنیم و با مردم صریح و روشن باشیم، این مخالفت‌ها به نفع آینده کشور نیست.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در مورد انتخابات خانه احزاب و اتفاقات رخ داده در این خصوص گفت: آنچه آقای رئیس‌جمهور در سال ۹۲ در این خصوص مطرح کرد، در حال انجام است و شما می‌بینید که یک ارتباط بسیار خوبی میان وزارت کشور و احزاب شکل گرفته و مجوز به احزاب با تفکرهای مختلف داده شده است. به نظر من اگر این مساله را با دولت‌های قبلی مقایسه کنیم، اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است.

واعظی افزود: یک اتفاق در انتخابات اخیر خانه احزاب رخ داده که ما آن را دنبال می‌کنیم تا در جلسه بعدی در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

وی درباره مسائل مطرح شده پیرامون حذف یارانه بخشی از مردم گفت: مطالبی که مطرح می‌شود، حقیقت ندارد. حذف یارانه بخشی از مردم در سنوات گذشته نیز مطرح شد و هیچ‌گاه این اتفاق رخ نداد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: مجلس هر ساله خواسته‌ای را در قانون بودجه دارد و همچنین مردم نیز آن را مطالبه می‌کنند مبنی بر اینکه یارانه افرادی که وضعیت مالی خوبی دارند، حذف شود، زیرا این افراد حقشان نیست که یارانه بگیرند. این مطالبه، مطالبه به‌حقی است اما اینکه گفته می‌شود می‌ خواهیم یارانه ۲۴ میلیون نفر را حذف کنیم، حرف درستی نیست. در این راستا روش ما همان روش گذشته است یعنی به شکل تدریجی و با مطالعه و بررسی دقیق، یارانه افراد پردرآمد را حذف و اگر در این راه اشتباه هم کنیم، آن را اصلاح خواهیم کرد بنابراین مردم در این خصوص به هیچ‌وجه نگرانی نداشته باشند.