وزیر خارجه گفت: وظیفه من دفاع و حمایت از جمهوری اسلامی است و شاید مقداری عقل داشته باشم که صبحتی نکنم که در خارج از کشور به خاطر آن صحبت بخواهم دفاع کنم.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خاجه ایران در جلسه علنی عصر امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به سوال محمد جواد ابطحی پاسخ داد مبنی بر این که علت اظهارات وزیر خارجه در باب پولشویی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت کشی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس چیست؟

ظریف در پاسخ گفت: روز گذشته شورای امنیت ملی تصمیم گرفت که جلسه خود را امروز ساعت ۱۵ برگزار کند، از هئیت رئیسه مجلس درخواست کردم که طرح سوال از بنده را عقب انداخته تا سر فرصت جواب دهم که با آن مخالفت شد لذا امروز برای هشتمین بار در طول سه ماه گذشته برای پاسخ به سوال در صحن مجلس حاضر شده و به جلسه شورای امنیت نرفتم.

وی افزود: بنده مسئول دفاع از جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستم و همگان نحوه دفاعم را در تلویزیون و یا کلیپ‌های پخش شده دیده‌اند، لذا معلوم است چه کسانی به خاطر منافع داخلی سوال می‌کند ولی مسائل مربوط به امنیت ملی مهمتر از آن است که با بحث‌های جناحی مورد توجه قرار گیرد.

*جمهوری اسلامی بیشترین تلاش را برای مقابله با پولشویی انجام داده است

وزیر خارجه تاکید کرد: بیشترین تلاش برای مقابله با حرکت غربی‌ها جهت مقابله با پولشویی را جمهوری اسلامی و وزارت خارجه انجام داده است بعد از آخرین اقدام گروه ویژه مالی (FATF) علیه ایران بنده تندترین دفاع را از موضع جمهوری اسلامی کردم. وظیفه من دفاع و حمایت از جمهوری اسلامی است و شاید مقداری عقل داشته باشم که صبحتی نکنم که در خارج از کشور به خاطر آن صحبت بخواهم دفاع کنم.

وزیر خارجه ادامه داد: اتهامی که به جمهوری اسلامی می‌بندند آن است که نمی‌خواهند به این کنوانسیون‌ها بپیوندند چون نمی‌خواهد با پولشویی و تروریسم مقابله کنند. من در پاسخ گفته‌ام که گروههای فشاری هستند که منافع ملی شخصی دارند. این موضوع را به وضوح می‌توانید در دادگاه سلطان سکه و سایر دادگاهها ببینید که چه چیزی درباره‌ی پولشویی گفته‌اند. یا این که در دادگاههای دیگر چه چیزهایی درباره‌ روش‌های پولشویی گفته شده است. البته که دامن نظام جمهوری اسلامی مبرا، پاک، و منزه از این حرف‌ها است.

وزیر خارجه ادامه داد: صحبت‌های بنده در اینجا و در جهت صحبت‌هایی است که در خارج از کشور در دفاع از جمهوری اسلامی ایران می‌زنم. منافعی که باعث مخالفت با حرکت مقابله با پولشویی می‌شود منافع دارندگان پول است. و مواردی  که هزار هزار میلیارد تومان در حوزه پولشویی توسط باندهای قاچاقچی، باندهای قاچاق ارز و سکه، و باندهایی که امروز در دادگاههای جرایم اقتصادی مورد محاکمه قرار می‌گیرند، توسط آنها مطرح شده و علیه آنها در دادگاه حکم صادر می‌شود که یکی از این حکم‌ها هم اعدام بوده است. 

ظریف خاطرنشان کرد: کسانی که حرفهای من از باب حمایت از نظام و مقابله با مفسدان را تبدیل به مخالفت با نظام می‌کنند باید به این سوال پاسخ دهند که چرا حرف‌های مخالف امنیت ملی می‌زنند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد:‌ بنده مسئول دنبال کردن سیاست خارجی جمهوری اسلامی هستم. سیاست ما در قبال 1+5 یا امروز 4+1 در هیات نظارت هسته‌ای تصویب می‌شود و بنده موظف به اجرای آن هستم. جمهوری اسلامی به هیچ وجه انفعال در برابر غرب و اروپایی‌ها ندارد.

ظریف در بخش دوم صحبت‌هایش و بعد از اظهارات ابطحی گفت: بنده در جلسه ای در دوحه سخنرانی کردم و گفتم آمریکا در دنیا علم مذاکره را در دست گرفته است آن هم کشوری که قانون شکن است  و باید چهره‌ی نفاق آلودش برای همه مشخص شود. ما نباید اجازه این کار را بدهیم که ادعا کنند ما آماده مذاکره بی قید و شرط با آنها هستیم و این که آن قانون شکن بخواهد به ما بگوید ایران اهل مذاکره نیست.