وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خلیج فارس هیچ گونه مجوزی برای صید فانوس ماهی ها داده نشده چرا که ما در خلیج فارس فانوس ماهی نداریم و این ماهی صرفا در دریای عمان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری موج، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس درباره علت اعطای مجوز صید به صورت صنعتی و به کشتی‌هایی با مالکیت چین در آب‌های خلیج‌فارس و عمان، گفت: در وهله اول لازم می‌دانم که درباره اقداماتی که برای توسعه شیلات طی ۴۰ سال گذشته در کشور انجام شده، مطالبی را در اختیار نمایندگان قرار دهم.

وی متذکر شد: زمانی که انقلاب شد، کل تولیدات شیلات کشور ۳۰ هزار تن بود اما امروز این تولیدات به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است. بر این اساس تولیدات ما در شیلات ۴۰ برابر شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه البته ما ظرفیت‌های بسیار زیادی در این صنعت داریم که مغفول مانده است و باید آن را توسعه دهیم، تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در دستور ما قرار دارد، پرورش میگو در آب‌های شمال و جنوب است که صرف تغذیه مردم می‌شود و بازارهای خارجی هم به دنبال آن هستند و می‌توانیم صادرات این بخش را هم ارتقاء دهیم.

حجتی گفت: بر اساس توافقی که انجام شده، قرار بر این است که محصولات شیلاتی خود به ویژه میگو را به چین صادر کنیم که بخشی از آن انجام شده؛ به گونه‌ای که حدود ۲۰ کانتینر از محصولات ما به چین صادر شده است.

وی با اشاره به ظرفیت گسترده کشور در حوزه صید فانوس ماهی ها در دریای عمان، اظهار داشت: صید این نوع ماهی صرفا در دریای عمان و در عمق ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری انجام می شود و از این نوع ماهی برای تهیه پودر ماهی استفاده می شود.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در خلیج فارس هیچ گونه مجوزی برای صید فانوس ماهی ها داده نشده چرا که ما در خلیج فارس فانوس ماهی نداریم و این ماهی صرفا در دریای عمان وجود دارد و صید آن باید با کشتی های مخصوص و با مهارت ویژه ای انجام شود.

حجتی افزود: در حال حاضر حدود ۱۲۰ کشتی مجوز برای صید فانوس ماهی ها را دریافت کرده اند و از سوی دیگر به دلیل آنکه صید این ماهی مهارت خاصی می خواهد تعدادی خدمه خارجی در حال فعالیت در کشورمان هستند که پیش از این در مجموع ۵۰۰ خدمه خارجی در کشورمان بودند اما در حال حاضر به ۱۰۰ خدمه رسیده اند.

وی تاکید کرد: مطابق با  قراردادی که مسئولان شیلات منعقد کرده اند، صرفا کشتی هایی می توانند مجوز صید دریافت کنند که پرچم ایران را داشته باشند و حدود ۱۰ تا ۱۵ کشتی با مالکیت چین موفق به اخذ مجوز صید فانوس ماهی شدند اما پرچم ایران را هم داشتند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: البته این موضوع در شورای عالی امنیت ملی هم مورد بررسی قرار گرفت و تعیین شد کشتی هایی اجازه حق نصب پرچم ایران را داشته باشند یا مالکیت شان ایرانی باشد یا اجاره به شرط تملیک داشته باشند و بر این اساس مجوز برخی از کشتی های چینی که مجوز مذکور را نداشتند باطل شد و در حال حاضر هم هیچ کشتی چینی در دریای عمان وجود ندارد.

حجتی تاکید کرد: ما آمادگی اعطای مجوز به کشتی های بیشتری را برای صید این ماهی ها داریم چرا که صید این ماهی نیاز این کشور است و امیدواریم سرمایه گذاران وارد این مقوله شوند تا این نوع صید را توسعه دهیم.

* مرادی: فعالیت کشتی های چینی در ایران غیرقانونی است

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس که طراح سوال مذکور بود، اظهار داشت: توضیحات وزیر ناقص بود و بنده انتظار داشتم وی گزارش بهتری به ما ارائه می داد. متاسفانه فعالیت کشتی های خارجی در دریای عمان و خلیج فارس افزایش زیادی یافته و منجر به نارضایتی صیادان داخلی شده چرا که بیش از ۳۰۰هزار نفر در مناطق جنوبی کشور از طریق صید ارتزاق می کنند اما حضور کشتی های چینی منجر به بروز مشکلاتی برای آنان شده است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان اینکه تعداد کشتی های چینی در کشورمان از دو فروند در سال ۸۷ به ۱۲۰ فروند در سال ۹۵ رسیده است، گفت: این مساله باعث شده فانوس ماهی ها و برخی دیگر از ماهی های کشورمان صید شود و این مساله منجر به افزایش قیمت آبزیان شده و اعتراض صیادان بومی را در پی داشته است.

مرادی متذکر شد: وزیر جهاد کشاورزی چند ماه قبل در همین رابطه کارت زرد دریافت کرد و انتظار داشتیم مسائل و مشکلات در این بخش را برطرف کند اما هنوز این مشکلات به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد:بسیاری از آبزیان از فانوس ماهی ها تغذیه می کنند  اما در حال حاضر صید این ماهی بیش از حد مجاز است و همچنین ابزارهایی که چینی ها برای صیادی به کار می گیرند بسیار مخرب است و تاثیرات نامطلوب آن غیرقابل جبران است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با انتقاد از نحوه صدور مجوز به کشتی های چینی گفت: هیچ گونه  قراردادی بین ایران و چین برای این مساله منعقد نشده و صرفا ارتباطات به صورت پنهانی، غیرقانونی و غیرشفاف بوده و نیروهای چینی فاقد مجوز برای فعالیت در ایران هستند.

مرادی بیان کرد: کشتی های چینی مشکلات بسیار زیادی را برای محیط زیست ما ایجاد کرده اند و اخیرا سه نفر از مردم ما در بندرعباس به جهت گازگرفتگی در کشتی های چینی جان خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: همچنین کشتی های چینی مدت ها با پرچم غیرایرانی به صید می پرداختند و بیش از ۵۰ میلیارد تومان یارانه سوخت به آنها داده می شود که قابل قبول نیست.