بعد از 8 سال سفیر جدید مراکش در تهران، صبح امروز با وزیر خارجه کشورمان دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تسلیم وی کرد.

به گزارش مرور نیوز، حسن حامی، سفیر جدید مراکش (مغرب) در تهران صبح امروز  با محمد جواد ظریف دیدار و رونوشت استوار نامه خود را تسلیم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کرد.

در اواخر مهر سال جاری، پادشاه مراکش (محمد ششم) در کاخ سلطنتی در کازابلانکا با تعدادی از سفرای جدید  این کشور در نقاط مختلف جهان پیش از آغاز ماموریتشان دیدار کرد که یکی از این افراد حسن حامی سفیر جدید مراکش در تهران بود.

در اواخر اسفند 1387  کشور پادشاهی مراکش به طور ناگهانی، قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران را اعلام  کرد.

در آن مقطع زمانی  وزیر امور خارجه کشور پادشاهی مراکش، در اطلاعیه کوتاهی اعلام کرد: پادشاهی مراکش تصمیم گرفته روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کند.
 «الطیب الفاسی الفهری» وزیر امور خارجه وقت  مراکش، با احضار سفیر ایران در رباط از رویکرد تهران در قبال کشورش انتقاد کرد.
وی با طرح اتهاماتی مبنی بر اینکه سیاست‌های تهران در قبال "رباط" غیر قابل قبول است، قطع کامل روابط دیپلماتیک مغرب با تهران را اعلام کرد.
مقامات مراکشی در آن مقطع، کارکنان سفارت ایران در رباط را به تبلیغ تشیع متهم کرده بودند. ایرانی‌ها نیز در مقابل این اتهامات را رد کرده بودند. علاوه بر این، احضار سفیر مراکش در تهران به وزارت خارجه ایران در اعتراض به بیانیه وزارت خارجه مراکش در حمایت از موضع بحرین در برابر ایران نیز از دیگر عوامل نارضایتی مراکشی‌ها عنوان شد. وزارت خارجه مراکش در آن زمان دلیل این قطع رابطه را «موضع غیرقابل قبول از طرف ایران علیه مراکش و دخالت در امور دینی داخلی مراکش» توصیف کرده بود.
مراکش همچنین در آن زمان ایران را متهم کرد که برای تغییر در مبانی اساسی هویت مراکش و تضعیف مذهب سنی مالکی این کشور تلاش می‌کند. دولت تهران اما همواره این اتهامات را تکذیب کرده بود.
 در اوایل  روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، حسین امیرعبداللهیان، معاون  عربی و آفریقای وقت وزیر امور خارجه، از توافق میان ایران و کشور پادشاهی مراکش با هدف ضرورت بازگشت روابط دیپلماتیک میان دو کشور خبر داد و گفت: «سفارتخانه‌های دو کشور به‌زودی بازگشایی خواهد شد.»
روابط دیپلماتیک ایران و مراکش پس از 6 سال قطع رابطه در اواخر سال 1393، دوباره برقرار شد  و «محمدتقی موید» سفیر جدید ایران در مراکش با وزیر خارجه این کشور در شهر رباط، پایتخت مراکش دیدار و نسخه‌ای از استوارنامه خود را تقدیم وی  کرد.
«صلاح الدین مزوار» وزیر خارجه  مراکش نیز در نوامبر 2015 از عزم کشورش برای معرفی سفیر در تهران در نزدیک ترین زمان خبر داده بود.

کشور مراکش که در کشورهای عربی «مغرب» نیز نامیده می‌شود در شمال‌غربی آفریقا و در ساحل دریای مدیترانه قرار دارد. این کشور با سیزده میلیون نفر جمعیت در سال 1956 میلادی (1335 هجری شمسی) به عنوان یک کشور مستقل شناخته شده و پس از مرگ ملک محمد، نخستین پادشاه این کشور در سال 1961 تا سال 1999 به مدت 38 سال تحت پادشاهی ملک حسن دوم قرار داشت، با مرگ ملک حسن و تا امروز این کشور با پادشاهی ملک محمد ششم اداره می‌شود.
سفیر جدید مراکش در تهران پیش از این سفیر کشورش در آذربایجان بوده است.