رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز بر همه آشکار شده که حکمرانی‌ها بر اساس مکاتب انسانی مانند سوسیالیست و لیبرالیسم راه به جایی نمی‌برد.

به گزارش مرور نیوز،  سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در نخستین همایش ملی حکمرانی اسلامی که صبح امروز دوشنبه (20 آبان) در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار کرد: حکمرانی اسلامی موضوع بسیار مهم و اساسی و به عنوان گام اول است و امیدواریم بتوانیم با آموزش مناسب در این مسیر موفقیت بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به انواع حکمرانی‌ها در تاریخ جهان گفت: در تاریخ شاهد انواع حکمرانی ها بوده ایم و میان این حکمرانی‌ها تفاوت بسیاری وجود داشته، اما نقطه مشترک آنها این است که این حکمرانی‌ها بر اساس اوامر الهی نبوده است. امروز بر همه آشکار شده که حکمرانی‌ها بر اساس مکاتب انسانی مانند  سوسیالیست و لیبرالیسم راه به جایی نمی‌برد.

* انقلاب اسلامی ایده جدید حکمرانی را معرفی کرد

سرلشکر باقری با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایده جدید حکمرانی را معرفی کرد، ادانه داد: امام خمینی(ره) این ایده را مطرح کرد که بر اساس فرامین الهی می شود یک نوع حکومت الهی را تشکیل داد، انقلاب اسلامی با نفس طاغوت داخلی و نفس استکبار جهانی و سردادن شعار نه شرقی و نه غربی تلاش کرد کشور را بر اساس فرامین الهی اداره کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: استفاده از فرامین الهی و بهره برداری از آیات الهی دست مایه درستی است که اگر با صحت کامل صورت گیرد می‌تواند موجب رفاه و آسایش ملت شود. این چنین حکمرانی دو بار در صدر اسلام برقرار شد و بعد از آن افرادی به حکومت رسیدند که هیچ بهره ای از اسلام نبرده بودند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: با نگاه به تاریخ متوجه می‌شویم که حکمرانی‌های مختلفی وجود داشته و در عصر حاضر حاکمیت سرمایه‌داری را می‌بینیم، نکته مهم این است که هر چند در میان انواع حکمرانی تفاوت وجود داشته اما در یک نقطه مشترک بودند که نکته است است که بر مبانی اسلامی نبوده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که بر این اساس، فرایند حکمرانی اسلامی را می‌توان این گونه معرفی کرد که مبانی اداره آن جامعه متاثر از دین است، بیان کرد: در حکمرانی اسلامی شاخص اول قانون است که بر پایه فرامین الهی است و در آن فشار جایی ندارد، شاخص دوم پاسخ‌گو بودن، شاخص سوم شفافیت، شاخص چهارم اثربخشی است که از این طریق سرمایه تولید می‌شود.

او ادامه داد: شاخصه پنجم مبارزه با فساد است که شاید به مزاج برخی خوش نیاید، اما در چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

باقری تصریح کرد: کشور ما از نظر ژئوپلتیکی در منطقه حساسی قرار دارد و در گذشته در بحث نظامی و دفاعی چینشی بر اساس دیکته غرب داشته چرا که در بررسی متوجه می‌شویم که ایران نقش کلیدی در پیمان سنتو برای کنترل شوروی داشته که مغایر با منافع ملی بوده است، اما بعد انقلاب آن نیروی نظامیِ وابسته دیگر وجود نداشت و ما توانستیم در برابر دشمنان این ملت ایستادگی کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: جوانان ایران اسلامی با وجود این تهدیدات و نبود امکانات با تهدیدات مقابله کرده و پیروزی‌های بزرگی را در منطقه ایجاد و صنعت دفاعی فوق‌العاده‌ای را ایجاد کردند که در سطح جهان حرف برای زدن دارد.

* استقامت، حرکت جهادی از ویژگی‌های بیانیه گام دوم انقلاب است

او گفت: تبعیت از فرامین امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری که مطابق دین است، دل‌ بریدین از دیگر کشورها، توسعه بازوهای انقلاب و توسعه ابعاد بازدارندگی دفاعی از جمله عوامل موفقیت است.

باقری با بیان این که استقامت، حرکت جهادی از ویژگی‌های بیانیه گام دوم انقلاب است، بیان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب موارد مختلفی از جمله آرمان نهایی، مجری و مواردی از این دست را در برمی‌گیرد که نیاز به آموزش دارد، اما آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزه و سایر نهادها باید ببینند بر چه محوری می‌خواهیم حرکت داشته باشند؛ باید بررسی کنیم که می‌خواهیم سند ۲۰۳۰ را اجرایی کنیم یا یک سند راهبردی داخلی را طرح‌ریزی کنیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد با با بیان این که برای انتقال تجربه به نسل امروز باید مانند مدرسه شهید بهشتی به وجود آید، گفت: در حال حاضر نسل اول و دوم انقلاب کنار رفته و نسل سوم هم در حال پایان خدمت است و نسل چهارم و پنجم در حال ورود هستند و باید آموزش درست ببینند و با فراز و نشیب‌ها آشنا شوند، اما باید این آموزش چگونه ارائه شود، آیا باید صرفا دروس خارجی را توسط اساتید آموزش دهیم یا می‌توان آن را با آموزه‌های دینی ترکیب کنیم.

باقری در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: در این مسیر باید هدف را بزرگ گرفت، اما باید با دستیابی به اهداف کوچک به آن هدف اصلی رسید و همه قوا باید همکاری کنند؛ تمامی مدیران باید آموزش حکمرانی اسلامی را ببینند، ما در نیروهای مسلح در یکسال گذشته این اقدام را کردیم که فرمانده‌هان جدید با فعالیت‌های فرمانده‌های قبلی آشنا می‌شوند، تا اجرا بهتر شود و نتیجه بخش هم بوده است.