وزیر دفاع گفت: با فعالیت های شبانه روزی مرکز مین زدایی وزارت دفاع و تکیه بر دانش و ظرفیت های علمی و بومی این رقم بسیار کاهش یافته است و کشوری صاحب تجربه در موضوع کشف و پاکسازی انواع مناطق آلوده مین هستیم.

به گزارش مرور نیوز،  امیر سرتیپ حاتمی ، وزیر دفاع در افتتاح مرکز آموزش بین المللی مین زدایی در آستانه سالروز میلاد رسول اکرم حضرت محمد(ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) را با برکت دانست و گفت: این مرکز حاصل تجربه 8 سال جنگ تحمیلی و خون شهدای دوران دفاع مقدس و شهداء عرصه مین‌زدایی کشور در نهایت حاصل درد و رنج جانبازان سرافزاری است که در این راه متحمل جراحت های شدید شدند.

وزیر دفاع با بیان مخاطرات و آثار به جا مانده از اقدامات دشمن در جنگ تحمیلی افزود: مین ها، گلوله ها و مواد منفجره عمل نکرده از دوران جنگ تحمیلی و اقدامات تروریسی همواره یکی از موضوعات مهم کشور ما در مبارزه و مواجهه با دشمن و تروریسم محسوب می‌شده است.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه از دوران جنگ تحمیلی حدود 20 میلیون مین و گلوله عمل نکرده به جا مانده بود، اظهار کرد: بحمدالله با فعالیت های شبانه روزی مرکز مین زدایی وزارت دفاع و تکیه بر دانش و ظرفیت های علمی و بومی این رقم بسیار کاهش یافته است و کشوری صاحب تجربه در موضوع کشف و پاکسازی  انواع مناطق آلوده مین هستیم.

وزیر دفاع در تشریح و چگونگی راه اندازی مرکز آموزش بین المللی مین زدایی گفت: با تلاش و کار جهادی و انقلابی همکاران سخت کوش در مرکز مین زدایی وزارت دفاع، معاونت مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل و امور وبین الملل وزارت دفاع این مرکز با کمترین هزینه و با رویکرد کاملاً علمی و کاربردی آماده بهره برداری شده است.

وزیر دفاع  با بیان اینکه مخاطرات ناشی از مین ها به مردم بی دفاع نیز آسیب می رساند گفت: تا کنون بیش از 6 هزار نفر ازهموطنان ما به واسطه مین و گلوله های عمل نکرده مجروح و 2هزار و 500 نفر شهید شدند.

امیر سرتیپ حاتمی تصریح کرد: ما دومین کشور آلوده به مین در سطح دنیا محسوب می شدیم و امروز تمام تلاشمان را برای پاکسازی کامل مناطق  آلوده به مین در کیان سرزمین اسلامی به کار بسته ایم.

وزیر دفاع با اشاره به کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران مانند افغانستان، عراق، آذربایجان و سوریه که به دلیل جنگ و درگیری های تروریستی با  معضل مین و مواد منفجره روبرو هستند گفت: مرکز پیشرفته آموزش بین المللی مین زدایی بشر دوستانه جمهوری اسلامی که مطابق با استانداردهای بین المللی و با مطالعه دقیق مراکز آموزش مین زدایی سایر کشورها تجهیز شده است،  این آمادگی را دارد تا با پذیرش کشورهای درگیر انواع  مین و گلوله و مواد منفجره با دانش و تجربه خود در راستای آموزش مقابله با این تهدیدات و استقرار صلح و امنیت جهانی گام های اساسی بردارد.

وی در همین زمینه افزود: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تجهیز و راه اندازی این مرکز آموزش بین المللی می تواند کارکنان نیروهای مسلح را در این مرکز پذیرش کرده و بالاترین آموزش های فنی و حرفه ای برابر آخرین تهدیدات حوزه مین و مواد منفجره در اختیار دانش پژوهان قرار دهد.