فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران گفت: بسیج در زمینه پیشگیری از طلاق به صورت جدی ورود یافته و با برگزاری 200 کارگاه در فراهنگسراها، مدارس و بوستان‌ها اقدامات مؤثری انجام گرفته است.

به گزارش مرور نیوز،  سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی ، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران به مناسبت گرامیداشت سالروز بسیج مستضعفین در صحن شورای شهر تهران حاضر شد.

وی با اشاره به یاد و خاطره شهدای مظلوم ترور، حرم و شهدای امنیت و آرامش در کشور اظهار داشت: 40 سال است تاسیس بسیج در کشور می‌گذرد و هنوز وقتی نامی از بسیجیان برده می‌شود موضوع ایمان، اخلاص،‌ از خود گذشتگی،‌ مردم داری، مردم دوستی، صداقت مقابل مردم شهامت و شهادت به ذهن همگان متبادر می‌شود.

 فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران افزود:‌ بسیجیان در دوران دفاع مقدس اگر نبودند شرایط جنگ به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و امروز هم در صحنه‌های مختلفی در وقایعی چون سیل و زلزله حضور پررنگ دارند.

وی گفت: در سیل گلستان ، خوزستان، مازندران و آق‌قلا بسیجیان نخستین افرادی بودند که برای خدمت رسانی به مردم حاضر شدند و اگر بسیجیان نبودند سوسنگرد به دلیل سیل در آب فرو می‌رفت.

سردار یزدی گفت: شبی که بسییجان جهت نجات سوسنگرد تلاش کردند یاد دوران کودکی و کتاب درسی و موضوع اقدامات پطروس فداکار افتادم و با خود گفتم که ای کاش اسم بسیجیان هم در کتاب‌ها می‌آمد. چرا که در این زمینه می‌توان فیلم‌ها و داستان‌های زیادی نوشت ولی معمولا یا این موضوع مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا با بی‌مهری همراه است.

وی بیان داشت: بسیج تهران امروز در خدمت رسانی و همراهی با دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت، دفاع، بهداشت و درمان، اقتصاد مقاومتی و موضوعات دیگر همکاری داشته و حتی در شرکت‌های دانش بنیان هم فعال است. به طوری که یا در این شرکت‌ها حضور داریم یا شریک آنها هستیم

  فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران خاطرنشان کرد: بسیجی تهران برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی وارد فضاهای جدید شده و در موضوع اعتیاد هم ورود یافته که در این زمینه مقبول مسئولین و مردم قرار گرفته است. آموزش و پیشگیری از اعتیاد را در مدارس، دانشگاه‌ها ،بوستان‌ها و مکان‌های دیگر بیش از دو سال است که آغاز کرده‌ایم و نتایج مؤثری داشته‌ است.

* روش‌های نوینی در مرکز درمان، صیانت و اشتغال برای معتادین اجرایی می‌شود

سردار یزدی گفت: در این حوزه  علاوه بر اینکه به نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر کمک می‌کنیم، مرکز درمان، صیانت و اشتغال برای معتادین در شرق تهران ایجاد کرده‌ایم که از همین تریبون از شورای شهری‌ها می‌خواهم بازدیدی از این مرکز داشته باشند.روش‌های نوینی در مرکز درمان، صیانت و اشتغال برای معتادین اجرایی می‌شود که مورد تائید مراکز علمی، پزشکی و متخصصین و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است.

وی گفت:‌ امروز محکم می‌توانیم ادعا کنیم 70 درصد از کسانی که در این مرکز صیانت شده، حرفه‌آموزی و اشتغال فرا گرفته‌اند و جامعه‌پذیر شده‌اند. همچنین علاوه بر درمان آنها روانپزشکی معتادان بهبود یافته هم مورد توجه قرار گرفته است.

 فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران افزود: از مشکلات جدی که در حوزه معتادان وجود دارد این بوده که به این افراد به چشم فرد هنجارشکن نگاه میشد ولی امروز با اقدامات ما معتادان بهبود یافته با دسته گل از جانب خانواده‌هایشان استقبال می‌شوند و حمایت‌های محلی دارند. 30 درصد دیگر که موضوع برایشان محقق نشده متعلق به تهران نیستند و نمی‌توان شرایط آنها را کنترل کرد.

سردار یزدی ادامه داد: بسیج همچنین در زمینه پیشگیری از طلاق به صورت جدی ورود یافته و با برگزاری 200 کارگاه در فراهنگسراها، مدارس و بوستان‌ها اقدامات مؤثری انجام گرفته است.

* تهران شهری برخوردار نیست

وی در مورد محرومیت‌زدایی در تهران توسط بسیج گفت: علیرغم اینکه برخی معتقدند تهران شهری برخوردار است ولی این چنین نیست و برخی مناطق نیاز به حمایت دارند. از یک سال گذشته تا کنون حدود 2500 جهیزیه توسط بسیج با همکاری مردم در اختیار محرومین قرار گرفته و 70 هزار سبد کالا توزیع شده است که تا پایان سال این تعداد به  صدهزار مورد خواهد رسید.

 فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران گفت: برای موفقیت در شهر نیازمند توجه شهروندان هستیم و نقش خیرین در کمک به محرومان بسیار مؤثر است و با همت آنها امروز در سوسنگرد و دشت آزادگان 138 منزل مسکونی را از صفر بازسازی و نوسازی کرده‌ایم. در خوزستان نیز 40 مورد به همت بسیجیان در لرستان 20 منزل مسکونی و در ایلام 20 مورد دیگر در حال ساخت است.

سردار یزدی گفت:«‌به همت 1600 گروه جهادی در  تهران که 850 مورد محله محور و 750 مورد جغرافیا محور هستند نسبت به کمک به محرومین،‌آبرسانی، ساخت منازل مسکونی و... در مناطق حادثه دیده و محروم اقدام شده است.

وی گفت:‌در حوزه فرهنگ هم اقدامات بزرگی صورت گرفته و در  در حوزه سبک زندگی و مهارت‌های آن برنامه‌های فرهنگی زیادی تولید شده است.

* حضور مردم آتش آشوب‌ها را خاموش کرد

 فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران عنوان کرد: از شورای شهر و شهرداری درخواست داریم که از نقش مردم در رفع مشکلات اجتماعی و شهری غافل نشوند چرا که این قشر بسیار حائز اهمیت است و تجربه در 40 سال اخیر نشان داده هر جا مردم پای کار آمده موفقیت حاصل شده که نمونه اخیر آن  فتنه هفته‌های پیش بود و اگر مردم نبودند مشکلات  دوچندان می‌شد. بنابراین حضور مردم آتش آشوب‌ها را خاموش کرد. 

سردار یزدی به نقش بسیج در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت:‌علاوه بر این مسئله بسیج در حوزه حمایت از خانواده‌های بدسرپرست و بدون سرپرست ورود کرده و تلاش شده مشاغل خانگی برای این افراد ایجاد شود. بازاریان و کارخانجات هم با شناخت از اقدامات ما امروز کمک‌های زیادی کردند و اوایل امسال بیش از 400 خانوار را شاغل کرده‌ایم.