فرمانده سپاه محمد رسول الله درباره کشته شدگان و شناسایی و تحویل آنها به خانواده هایشان گفت: این افراد در حال شناسایی هستند و به خانواده آنها سرکشی می شود.

به گزارش مرور نیوز،  سردار محمدرضا یزدی ، فرمانده سپاه محمد رسول الله در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که در رابطه با اعتراضات اخیر آقای آشنا مشاور رییس جمهور گفته است که همه کشته شده ها اغتشاشگر نبوده اند شما چه میزان این حرف را تایید می‌کنید، اظهار کرد: بعضی از افراد در سطح جامعه توسط اغتشاشگران تیر خورده اند.

وی افزود: این افراد از پشت تیر خورده اند و من این موضوع را تایید می‌کنم بخشی هم البته آشوبگرانی بوده اند که کشته شده اند.

یزدی درباره کشته شدگان و شناسایی و تحویل آنها به خانواده هایشان توضیح داد: این افراد در حال شناسایی هستند و به خانواده آنها سرکشی می شود.

وی افزود: همانطور که صف آشوبگران از مردم جدا شد صف کسانی که جاشنان را بی گناه از دست دادند از صف کسانی که به نوعی قصد تخریب اموال عمومی را داشتند از یکدیگر جدا می شود.

فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد این افراد به اشتباه از سوی ماموران کشته شده باشند، گفت: این موضوع در حال بررسی است و در حال حاضر در این مورد نه می توانیم اظهار نظر کنیم و نه وقت آن است اما این را باید بگویم که به دقت این موضوع در حال بررسی است که کسانی که کشته شده اند علت کشته شدنشان چه بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از اینکه بررسی شد آیا توسط دولت به خانواده های این افراد پاسخگویی خواهد شد چون قشری به دلیل مسایل اقتصادی و بحث های مرتبط با اختلاس آقا زاده ها به خیابان آمده بودند مسؤولان دولت و مقامات امنیتی آیا در قبال آنها پاسخگو خواهند بود؟ گفت: قاعدتاً بحث مطالبه مردم راجع به مسایل معیشتی یک مطالبه و خواسته به حق است که هیچ کسی آن را انگار نکرده است و دولت هم آن را مورد تردید قرار نداده است در ارتباط با کسانی که وارد عرصه اعتراض شدند اینها باید صفشان از یکدیگر جدا شود.

وی افزود: ما عده ای را داشتیم که اصلا بحث شأن اعتراض نبود و برخی از کسانی که امروز دستگیر شدند از مرفه ترین افراد هستند. آنها کسانی هستند که اصلا دغدغه مالی نداشته اند و فقط آمده بودند که آشوب کنند و کاری را انجام بدهند که کشور را بهم بریزند. اینها از بیرون از کشور هم حمایت می شدند.

* دشمن وارد فضایی می شود که آن فضا توسط مردم عادی رقم زده شده است

سردار یزدی در پاسخ به این سوال که چرا در نقاط بالا شهر این اتفاق نیافتاده است و تنها در پایین شهر و مناطق کم تر بهره مند این اتفاق افتاده است گفت: دشمنان ما نقطه گذاری های شان در مکان هایی بوده است که زمینه های اجتماعی در آن موجود است. دشمن وارد فضایی می شود که آن فضا توسط مردم عادی رقم زده شده است و بر ان موج سوار می شود و وظایف خود را انجام می دهد.

وی ادامه داد: در روز اول اغتشاشات وقتی که مردم وارد شدند بسیار مسالمت آمیز رفتار کردند ولی عده ای بر این موج سوار شدند و شروع به آتش زدن کردند و فیلم های آن هم موجود است. در برخی موارد حتی مردم به این افراد اعتراض می کنند و می گویند ما برای اعتراض آمده ایم چرا بانک را آتش می زنید.

فرمانده سپاه محمد رسول الله گفت: کدام فرد عاقل و مشکل دار از نظر معیشتی برای رفع مشکل خود پمپ بنزین آتش می زند شما باور میکنید که کسی به دلیل اعتراض پمپ بنزین آتش بزند.

وی درباره شباهت این شیوه اعتراض میان ایران و سایر کشور ها گفت: مقایسه کشور ما با سایر کشورها قیاسی اشتباه است و ما نباید این مقایسه را انجام دهیم.

سردار یزدی افزود: مردم ما فهیم هستند و کاملا تشخیص می دهند چه کسی به نفع آنها کار میکند آنها تشخیص می دهند کشورهای دنیا چگونه برای اینکه کشور ما را بهم بزند دست به دست هم داده اند.

وی ادامه داد: مقایسه این اعتراض با کشور فرانسه مقایسه اشتباهی است بهتر است این اعتراضات را با سال ۲۰۰۵ فرانسه مقایسه کنید.

* ما با شهرداری تهران و برادران آقای حناچی بسیار هماهنگ عمل کردیم

فرمانده سپاه محمد رسول الله درباره همکاری سپاه با شهرداری تهران نیز گفت: ما با شهرداری تهران و برادران آقای حناچی بسیار هماهنگ عمل کرده ایم و در مواقع مختلف حضور بچه های ما و شهرداران مناطق کمک خوبی برای مردم بوده است.

یزدی گفت: در همین برف اخیر و روزی که اغتشاشات اتفاق افتاد ارتباط خوبی با شهرداری داشتیم و آقای حناچی به دفتر من آمدند و چون موضوع برف و سرما ادامه داشت بحث شد که چگونه در شمال شهر تهران و جاهایی که ممکن است برف و یخبندان باعث بروز ترافیک و مشکل شود صحبت کردیم.

وی درباره گزارش اخیر کمیته ویژه بررسی حذف نام شهدا گفت: گزارش بسیار خوبی ارایه شد و پیش بینی ما هم این بود که این گزارش همین شکل باشد.

سردار یزدی افزود: الحمدالله شهرداری و کسانی که امروز در شهرداری فعال هستند دنبال این نبودند که خدای نکرده به دنبال حذف نام یا آثار شهدا باشند و تحقیق و پژوهش خوبی بود.