خیلی از کشورها مخصوصا آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای ارتجاع منطقه و اروپایی‌ها از اینکه حوادث اخیر ۴۸ ساعته پایان یافت، خیلی بهم ریختند.

به گزارش مرور نیوز، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌ جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات مقامات غربی درخصوص اتفاقات آبان ماه اظهار کرد: خیلی از کشورها مخصوصا آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای ارتجاع منطقه و اروپایی‌ها خیلی برای این حوادثی که در آبان ماه افتاد، حساب باز کرده بودند و اینکه ۴۸ ساعته این حوادث پایان یافت، خیلی بهم ریختند، به همین دلیل امروز پراکنده‌ گویی می‌ کنند که هیچ پایه و اساسی هم ندارد.

وی افزود: ما از همه ارگان‌ها و نیروهای امنیتی تشکر می‌کنیم برای اینکه در زمان کوتاه، اقدامات بسیار خوبی انجام دادند. البته کار بزرگتر را مردم کردند که به میدان آمدند و مخالفت خودشان را با اینگونه روش ها اعلام کردند.

واعظی گفت: دشمنان ما منفعل شدند و برخی مطالب را می‌گویند که به هرحال طبیعی است. ما کشورها را در این شرایط خوب می‌شناسیم و مراودات خودمان را بر این اساس تنظیم می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی تبادل زندانیان اخیر با آمریکا و تکرار آن در الگوهای دیگر، تصریح کرد: بحث تنش‌زدایی و اینکه ما به دنبال دشمن تراشی نباشیم،‌ همواره سیاست ما بوده و این مهم را در قبال همه کشورها با حفظ اصول، منافع و امنیت ملی خود پیگیری می‌کنیم. همیشه حساب مسائل انسان دوستانه فرق می کند.

رئیس دفتر روحانی اضافه کرد: وقتی شما با کشوری کار انسان دوستانه انجام داده و تبادل زندانی انجام می دهید، مسلم است که ‌روی افکار عمومی تاثیر دارد؛ ولی این به این معنا نیست که بلافاصله این موضوع را به مشکلات دیگر تسری دهیم.

واعظی تاکید کرد: سلیمانی برای دانشگاهیان، ملت و دولت مهم بود و ایشان به سبب خدماتی که برای کشور انجام داده بود با ارزش بود و ما آمادگی داشتیم که از همه امکانات برای بازگشت ایشان به کشور استفاده کنیم. اگر در آینده زمینه این باشد که بتوانیم اتباع خود را که در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا هستند بازگردانیم، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه تفسیر ماده ۱۳۶ قانون اساسی در زمینه حق تغییر اعضای کابینه، گفت: من تفسیر را ندارم. فکر کنم به هر دلیلی که وزیر چه استعفا بدهد، عزل شده یا استیضاح شود و در کابینه نباشد، به نظر می‌رسد این ماده روی آن صدق می کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره اظهارات رئیس جمهور فرانسه در زمینه آزادی دو تبعه این کشور که در ایران بازداشت هستند، افزود: وقتی یکی از اتباع فرانسه در ایران بازداشت باشد،‌ رئیس جمهور این کشور می‌تواند این درخواست را مطرح کند ولی قوه قضاییه ما نیز باید مراحل خود را پیگری کند. مراحل باید در قوه قضائیه طی شود و بر اساس نتیجه تصمیم گیرد.

واعظی ادامه داد: اینکه تبادلی در این زمینه انجام شود نیاز به مکانیزم خود دارد. تبادل چیز جدیدی نیست و بارها و بارها در قبال کشورهای دیگر تبادل انجام شده است. بحث تبادل با هیچ کشوری بسته نیست؛ ولی این به ان معنا نیست که کسی در جایی خلاف کرد، قوه قضائیه ما رسیدگی نکند.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه نزدیک شدن به زمان اعلام گام پنجم برجامی و پایان مهلت FATF به ایران عنوان کرد: این دو موضوع به هم ارتباطی ندارند. بحث برجام و لوایح دو بحث جدا از هم هستند. در موضوع برجام کارها در حال انجام است. در زمینه لوایح باید بگویم که  با توجه به تعاملی که با مجلس در زمینه پالرمو داریم و همچنین لایحه‌ای که در مجمع تشخیص است، امیدواریم با توجه به شرایط خاص کشور، هم مجلس و هم مجمع به این مسئله یک نگاهی داشته باشند که مشکل حل شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با سفر روحانی به ژاپن افزود: دوستان در حال مذاکره در این زمینه هستند. وقتی آقای آبه به ایران آمده بودند، دعوتی از آقای روحانی برای سفر به ژاپن داشتند.