سخنگوی دولت گفت: دولت اگر چه دستاورد‌های بی‌نظیری در عرصه دیپلماسی داشته است و طی این سال‌ها با چالش‌های فراوانی در سطح بین‌المللی مواجه بوده، اما هرگز از ظرفیت‌های داخلی خود غافل نبوده است.

به گزارش مرور نیوز، علی ربیعی سخنگوی دولت امروز در نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: هفته گذشته رئیس جمهور به کشور‌های مالزی و ژاپن در آسیا سفر کردند که اهمیت سطح دیدار‌ها و مذاکرات نشان دهنده این بود که دیپلماسی ما همچنان فعال، سازنده و با قدرت ادامه دارد.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما هیچگاه روند‌ دیپلماتیک و گفت‌وگو برای توسعه کشور و ارتقای جایگاه ایران در دنیا را تعطیل نخواهیم کرد، دولت اگر چه دستاورد‌های بی‌نظیری در عرصه دیپلماسی داشته است و طی این سال‌ها با چالش‌های فراوانی در سطح بین‌المللی مواجه بوده، اما هرگز از ظرفیت‌های داخلی خود غافل نبوده است.

ربیعی افزود: نگاه معطوف به حمایت از تولید داخلی، استقلال اقتصادی و اتکا به توان و ظرفیت‌های ملی همواره از جمله اولویت‌های دولت و تمام دستگاه‌های زیرمجموعه آن بوده است. اگر منصفانه و با توجه به شرایط تحریمی کشور به عملکرد دولت نگاه شود، پیداست که دولت همزمان هم به ظرفیت‌های داخلی توجه داشته و هم از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: حضور رئیس جمهور در اجلاس سران کشور‌های اسلامی با سه پیشنهاد و طرح‌های اجرایی از سوی ایران همراه بود که با استقبال کشور‌های اسلامی مواجه شد.

ربیعی گفت: تأسیس صندوق مشترک برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشور‌های اسلامی، تأسیس مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی و امنیت سایبری، تأسیس بازار مشترک کشور‌های اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمز ارز‌ها طرح‌های اجرایی ایران در این اجلاس بود.

او افزود: جمع‌بندی رئیس‌جمهور از مذاکرات ژاپن و مالزی این بود که فشارها با یک دیپلماسی ملی در حال شکسته شدن است.

سخنگوی دولت درباره مصوبات جلسه اخیر دولت گفت: در جلسه دیشب دولت افزون بر مسائل جاری، سه موضوع مهم مورد بحث قرار گرفت. اولین موضوع، بحث آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است. گزارشی در این خصوص در هیئت دولت ارائه شد که علل و ریشه‌های مرتبط با ساختارهای ناقص گذشته در آن مورد اشاره قرار گرفته بود. پس از آن برخی اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار گرفت که از آقای بندپی استاندار تهران خواسته‌ام تا دقایقی دیگر مجموعه تصمیمات را تشریح کند.

* اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز

ربیعی ادامه داد: موضوع دیگری که در دولت مفصلا مورد بحث قرار گرفت مشکلات مردم خوزستان بود، در این خصوص هم گزارش‌هایی از سوی وزرای کشور، رفاه و نیرو ارائه شد و تصمیماتی برای حل این مشکلات اتخاذ شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت تصمیم گرفت با توجه به موافقت مقام معظم رهبری با درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی اقداماتی اساسی را در کوتاه مدت و بلند مدت برای حل مشکلات فاضلاب اهواز انجام دهند، تصریح کرد: برای کمک به جبران خسارات وارده به زندگی مردم، دولت کمک‌های نقدی در نظر گرفته است. مقرر شد وزرا برنامه‌های خود را برای حل مشکلات استان با زمانبندی مشخص به هیئت دولت ارائه کنند و در جلسه بعد درباره آن گزارش دهند. هم‌چنین مقرر شد مصوبه مورخه ۱۵ فروردین ۹۶ که هنوز به طور کامل اجرا نشده در دستور کار قرار گیرد. دولت تا کنون ۶هزار میلیارد تومان به منظور  اجرای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز هزینه کرده است که با اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی ان‌شاالله اصلاح و تکمیل می‌شود.

او بیان کرد: در این جلسه هم‌چنین افزون بر مسایل زیر ساختی، مقرر شد با توجه به توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری که در استان صورت گرفته در جهت ملموس کردن این سرمایه گذاری‌ها در زندگی مردم، استخدام نیرو‌های بومی در صنایع در دستور کار قرار گیرد.

ربیعی در مورد موضوع کولبران گفت: گزارشی از سوی وزیر کشور و وزیر راه درباره وضعیت کولبران ارائه شد و تصمیماتی در خصوص بهبود وضعیت معیشت این عزیزان و جلوگیری سوء استفاده از این قشر زحمت کش به دلیل نبود شغل اتخاد شد. از جمله راهکار‌ها گسترش بازارچه‌های مرزی است که مقرر شد در این هفته مسایل و مشکلات مرتبط با بازارچه‌های مرزی توسط وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده و موانع توسعه و رونق گرفتن این بازارچه‌ها برداشته شود.

سخنگوی دولت با تبریک فرا رسیدن ایام کریسمس گفت: ایام کریسمس و ولادت حضرت عیسی بن مریم علیه السلام هم نزدیک است. از همین جا این روز بزرگ و ایام کریسمس را به همه هموطنان مسیحی تبریک عرض می‌کنم. هم‌چنین عید اخلاص یا حانوکا هم نزدیک است که این روز را هم به هموطنان یهودی تبریک می‌گویم و برای همه آنها بهترین آرزو‌ها را داریم.

* سهمیه‌ بندی بنزین تاکسی‌ های اینترنتی واریز شده است

ربیعی درخصوص سهمیه‌بندی بنزین تاکسی‌های اینترنتی گفت: دو‌شرکت مهمی که در تهران مسئولیت تاکسی‌های اینترنتی را دارند بر اساس میزان مصرف پول به کارت‌های رانندگان‌شان واریز شده و‌ خواهد شد. در یک ماه اخیر پول‌ها به کارت‌هایشان واریز شده است.

* هنوز تغییری در مواضع برجامی ما رخ نداده است

سخنگوی دولت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مبنی اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای خروج از برجام دارد، تصریح کرد: اولویت ایران همیشه حفظ برجام بوده است و کماکان تلاش برای حفظ برجام است. برجام توافق جمعی است و بقای آن بدون بقای طرفین بر عهد خود امکان پذیر نیست.

ربیعی تأکید کرد: هنوز تغییری در مواضع برجامی ما رخ نداده است و قطعا اگر به آن نتایج برسیم تصمیم رئیس جمهور اجرا خواهد شد.

او درباره تناقض در گفتار و رفتار اروپا در مورد راه اندازی سیاست ماشه بیان کرد: پیش بینی ما این نیست که اروپایی‌ها به دنبال بر هم زدن برجام باشند. دوستان شرقی ما و اروپایی‌ها به نحوی بر ماندن در برجام تأکید دارند. ما پیشنهادمان به اروپایی‌ها این است که به تعهدات خود پایبند بمانند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه عقیده ما این است که سه کشور اروپایی می‌دانند گام‌های ایران در صورت عمل آنها به تعهداتشان قابل بازگشت است، افزود: جمهوری اسلامی ایران با این تهدیدات عقب نشینی نخواهد کرد.

ربیعی درباره آمار‌های اعلام شده درخصوص جان‌باختگان حوادث آبان‌ماه از سوی دبیر حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: نمی‌دانم مبنای آمار ایشان چه بوده است. دیروز با وزیر کشور صحبت کردیم و قرار شد با دقت دادستانی این آمار را تفکیک و اعلام کند.

او درباره اظهارات محمود صادقی که به نقل از رحمانی فضلی گفته بود شلیک‌ها فقط به سر نبوده و به پا هم بوده است، گفت: من در این‌باره با آقای وزیر کشور صحبت کردم وی گفتند بیانات من تقطیع شده و‌ آنچه گفتم شبیه‌سازی موضوع بوده که چطور‌ اتفاق می‌افتد.

سخنگوی ‌دولت درباره پیشنهاد ژاپن به ایران در زمینه مناقشه هسته‌ای و اینکه گفته می‌شود طرح فرانسه نیز با شکست روبه‌رو‌شده گفت: در سفر آقای روحانی به ژاپن طرح‌هایی ارائه شد و ما نیز طرح‌هایی را ارائه کردیم. برخی از این طرح‌ها رد شده، ابتکارات فرانسه هم وجود داشته است. عدم ‌انعطاف آمریکایی‌ها و‌ مواضع ما مبنی‌ بر‌ برداشتن‌ تحریم‌ها برخی طرح‌ها را به نتیجه نرسانده اما تبادل طرح‌‌ها در این سفر صورت گرفته است.

* دولت درباره «پالرمو» از تصمیم مجمع و شورای نگهبان حمایت می‌ کند

سخنگوی دولت درباره اینکه سخنانی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه «پالرمو» از دستور کار مجمع خارج شده و به اجرا درخواهد آمد، گفت: من امروز از یکی از اعضای مجمع شنیدم و نتوانسم منبع رسمی برای آن پیدا کنم. دولت معتقد است تصویب این لوایح به نفع کشور است.

ربیعی ادامه داد: برخی می‌گویند حالا که تحریم داریم این هم روی آن. روس‌ها و چینی‌ها نیز به این لوایح پیوستند. متخصصان امنیتی ما می‌گویند تحفظ‌ها به نحوی است که نگرانی وجود ندارد و همه این‌ها با تمهیدات قابل رفع است و ما نباید به تحریم‌ها اضافه کنیم.

او تأکید کرد: دولت از قانون و تصمیمات مجمع و شورای نگهبان حمایت خواهد کرد. اما منفعت ایران در این است که ما خارج نشویم.

سخنگوی دولت درباره رسیدگی به خانواده مجروحان در اغتشاشات اخیر گفت: به وضعیت همه خانواده‌های معترضان سرکشی شده و اقداماتی نیز انجام شده است.

ربیعی با بیان اینکه در جلسات برای پیش‌بینی حوادث مشابه تصمیماتی اتخاذ شده است، تصریح کرد: باید موارد برای طولانی مدت تبیین شود. ما نباید افرادی که قصد سوار شدن داشتند را با دیگران یکی کنیم. ما باید به سمت دلجویی و همدلی برویم.

سخنگوی درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای تجمیع کارت‌های هوشمند دارید؟ گفت: بله نظر ما این است که چند کارت نداشته باشیم و به گونه‌ای باشد که ایرانی‌ها بتوانند با یک کارت حتی کار‌های درمانی خود را انجام دهند. در مورد جزئیات و اینکه تا کجا پیش رفته اطلاعاتی ندارم.