دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: امروز تروریسم و افراطی گری مهمترین تهدیدات مشترک همه کشورهای منطقه هستند

به گزارش مرور نیوز، سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند، امروز با دریابان علی شمخانی در دبیرخانه این شورا دیدار و گفتگو کرد.

 دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار با وزیر امور خارجه هند با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و همچنین سوابق دیرینه روابط دو کشور اظهار کرد: تهران و دهلی می‌توانند با تقویت روابط در همه سطوح ضمن تامین منافع دو کشور نقش مهمی در مهار و مدیریت بحران‌های منطقه‌ای ایفا کنند.

وی با بیان اینکه امروز تروریسم و افراطی گری مهمترین تهدیدات مشترک همه کشورهای منطقه هستند، افزود: اشتراک مساعی مستمر و ایجاد سازکارهای منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات مشترک، مسیر مداخله کشورهای خارجی به بهانه مقابله با تهدید تروریسم را مسدود می‌کند.

تحریم و تروریسم دو راهبرد آمریکا علیه کشورهای مستقل است

شمخانی، تحریم و تروریسم را دو راهبرد آمریکا علیه کشورهای مستقل دانست و گفت: با همکاری جمعی می‌توان ضمن دفع این دو تهدید ضد انسانی، افق‌های جدیدی از پیشرفت با اتکا به توانمندی بومی کشورهای منطقه را ترسیم و تحقق بخشید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برگزاری موفق دومین نشست گفت و گوی منطقه‌ای در تهران، افزود: کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان دیدگاه‌های واحدی در خصوص ضرورت کمک به دولت افغانستان برای مقابله با تروریسم و پیگیری مذاکرات صلح با گروه‌های مختلف دارند.

وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار با ابراز مسرت از سفر به جمهوری اسلامی ایران از اراده مسئولین عالی دو کشور برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور خبر داد.

سابرامانیام جایشانکار افزود: همکاری مشترک ایران و هند در توسعه بندر چابهار و ایجاد زیرساخت‌های جدید در حوزه انرژی و تجارت، ترانزیت کالا و ... تاثیر قابل توجهی در شکوفایی اقتصادی منطقه به عنوان یکی از ضرورت‌های مهم ایجاد ثبات و امنیت بدنبال خواهد داشت.