یک کارشناس مسائل استراتژیک با سازمان یافته دانستن هجمه های اخیر علیه قوه قضاییه، گفت: قوه قضاییه یکی از ارکان نگهدارنده نظام است که تضعیف آن، موجب تضعیف نظام می شود.

محمودرضا امینی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی مرور نیوز ، درباره مسائل پیش آمده اخیر و حمله ها و هجمه ها علیه قوه قضاییه اظهار کرد: قوه قضاییه محل تامین امنیت برای همه نهادها است و اگر این قوه، شکسته و حتی تضعیف شود، عملا نظام، شکست خورده و تضعیف می شود.

وی خاطرنشان کرد: این موارد به این معنا نیست که نکات قابل نقدی در قوه قضاییه وجود نداشته باشد اما نقد با یک رفتار سازمان یافته تقابلی، قابل مقایسه نیست .

امینی با بیان اینکه هیچ کدام از این مباحث مطرح شده در هفته های اخیر نه تنها صحت ندارد بلکه قابل پیگیری هم هست، تصریح کرد: رییس قوه قضاییه یک مجتهد عادل جامع الشرایط است به همین دلیل به این سمت برگزیده شد و اگر این عنوان لطمه بخورد مانند این است پیشنمازی را از عدالت امام جماعت او خارج کنیم در این صورت او دیگر نمی تواند پیشنماز باشد.

وی اضافه کرد: اگر عدالت، صحت و سلامتی شخص رییس قوه در افکار مردم زیر سوال برود، به طور کلی قوه قضاییه نزد مردم خدشه دار می شود؛ و در یک مجتهد مسلم جامع الشرایط قاعدتا این حرف ها و دغدغه ها وجود ندارد و این امر بر عنصر ناظر وی هم مصداق دارد.

این کارشناس مسائل استراتژیک درباره چرایی خدشه دار کردن قوه قضاییه اظهار کرد: از آنجا که قوه قضاییه قوه ناظر و قوه ای است که اتفاقا در گرانیگاه اشکالات یقه ها را به نام قانون و عدالت می گیرد و وقتی این فشارها وارد می شود یعنی می خواهیم این قوه ناظر و کنترلی را تضعیف کنیم.

وی ادامه داد: باورم این است هرگاه قوه های ناظر را از فضای نقد به یک جریان تخریبی می کشانند، نشان دهنده یک سازمان دهی بیرونی است. خودم با قوه قضاییه کار کردم و سهمی از فعالیت و خدمات من در قوه قضاییه در زمان دو رییس قوه بوده و در مورد هر دو رییس قوه و حتی رییس فعلی احساسم این نیست و نبوده که همکاران، خارج از یک روال قانونی و خارج از یک روال عدالتی رفتار کنند؛ اگرچه انتظار این باشد که در برخی از مسائل دقت ها و ورودی های دیگری داشته باشند اما قابل نفی نیستند.

امینی در پاسخ به این سوال که آیا این هجمه ها می تواند سازمان دهی شده باشد، گفت: قطعا همین طور است گاهی می تواند مصرف برای حرکت های انتخاباتی و سیاسی باشد و گاهی هم برای پوشاندن برخی از نقاطی است که درباره مطرح شدن و لو رفتن آن ابراز نگرانی وجود دارد. این یک جریان کاملا حساب شده است.

وی افزود: نگران کننده تر این است که قبول کنیم گاهی این جریان از بیرون حمایت می شود و نباید فراموش کرد در دهه هشتاد، جریانی با هدف تضعیف و حذف ارکان نظام شکل گرفته بود و به مسائل سیاسی داخلی هم کشیده می شد و به نظر می رسد حال نیز این جریان مجددا در حال عملیاتی شدن است و هر ساختاری که می تواند ساختار نظارتی داشته باشد مانند قوه قضاییه، شورای نگهبان، سازمان های امنیتی اطلاعات، سپاه و حتی ارتش در حال لطمه خوردن است.

کارشناس مسائل استراتژیک درباره چگونگی مقابله قوه قضاییه با این هجمه های با هدف قبلی، گفت: قوه قضاییه اگر گزارش های بیشتر و با دقت نظر بیشتری از خدمات، زحمات، کارکردها و رویکردهای این مجموعه را به استماع مردم برساند، مردم بیشتر می توانند به قوه قضاییه اعتماد کنند.

وی با بیان اینکه دست دستگاه قضایی در عین حال بخاطر برخی ضرورت ها در انتشار برخی گزارشات نمی تواند کاملا باز عمل کند، افزود: برخی امور به مسائل فنی برمی گردد و بعنوان مثال تا وقتی تکلیف یک پرونده روشن نشده و حکمی برای آن صادر و آن حکم، قطعی نشده است، دستگاه قضایی نمی تواند جزییات آن پرونده را اطلاع رسانی کند و حتی اگر کسی محکومیتش قطعی شده باشد دلیل بر طرح در فضای عمومی و آبروریزی یک نفر نیست.

وی ادامه داد: دست قوه قضاییه در طرح مسیر محکومیت متهمان باز نیست و از حیث قانونی و وجهه شرعی هم اطلاع رسانی نشود بهتر است.

امینی یادآور شد: البته فعالیت قوه قضاییه تنها به پرونده ها محدود نمی شود؛ بلکه فعالیت های بسیار دیگری چون خدماتی، پیشگیری و غیره هم دارد که با تبیین خوب می تواند جایگاه خود را بهتر روشن کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد قوه قضاییه با اطلاع رسانی فعالیت های قضات، کارکنان و مدیریت های مختلف این مجموعه بخوبی می تواند این جریان سازی ها را به خودشان برگرداند و اعتماد بیش از پیش مردم را جلب کند.