وزیر اطلاعات گفت: سرلشکر سلیمانی دشمن‌شناس بود، اما دشمن هراس نبود؛ او بی گدار به سراغ دشمن نمی‌رفت بلکه وقتی به شناخت کافی نسبت به دشمنان پیدا می‌کرد، به سمت آن‌ها حرکت و آن‌ها را به زانو درمی‌آورد.

به گزارش مرور نیوز،  حجت‌الاسلام سید محمود علوی ، وزیر اطلاعات صبح امروز شنبه در مراسم گرامیداشت سپهبد شهید قاسم سلیمانی و هم‌رزمان او با اشاره به ویژگی‌های فرمانده شهید نیروی قدس سپاه اظهار کرد: سلیمانی دارای ویژگی‌های نظامی و انسانی بود که نه نظامی گری او را از یک انسان موثر جامعه جدا کرده بود و نه این حشر و نشر او با مردم او را از نظامی گری بازداشت.

او با بیان اینکه «نظامی گری دارای مراتب مختلفی است»، اظهار کرد: گاهی فردی عملیاتی است و باید به میدان نبرد برود و برای جبهه خودی پیروزی بیافریند؛ لازمه‌ی این کار صلابت، رشادت، شهامت و شجاعت است. فرماندهان میدانی بر اساس یک طرح عملیاتی کار خود را انجام می‌دهند که این طرح عملیاتی در اتاقی به نام ستاد فرماندهی طراحی می‌شود. اتاق ستاد فرماندهی جای فرماندهان عملیاتی نیست، بلکه افرادی که سال‌ها تجربه حضور در عملیات را داشتند باید دور هم بنشینند و با انسجام فکری و قدرت انتخاب و با لحاظ کردن جمیع شرایط طرح عملیاتی که احتمال رسیدن به اهداف بیشتری دارد را طراحی کنند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: گاهی بحث بالاتر از ستاد یعنی تبیین راهبرد‌های دفاعی مطرح می‌شود که دارای ملزومات خاص خود است؛ کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد باید علاوه بر اشراف اطلاعاتی، دارای هوش بالایی برای تبیین راهبرد‌های عملیاتی باشد؛ در نظامی‌ها افراد کمی پیدا می‌شوند که هم دارای قدرت تبیین راهبرد‌های دفاعی داشته باشند و هم توان طراحی عملیاتی را داشته باشد و هم اینکه در میدان عملیات این طرح هارا اجرا کند؛ سردار قاسم سلیمانی از معدود افرادی بود که این سه ویژگی را داشت.

علوی با اشاره به ویژگی‌های انسانی و ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی خاطر نشان کرد: گرچه حاج قاسم دارای درجه‌ی سرلشکری بود، اما هر فردی که با او صحبت می‌کرد، به هیچ وجه متوجه نمی‌شد که او یک سرلشکر نظامی است؛ او خود را از همه کوچکتر می‌گرفت و در عین بزرگی، تواضع و کوچکی می‌کرد. او برای معمولی‌ترین آدم‌ها که به غلط افراد پایین جامعه عنوان می‌شوند، ارزش و شخصیت بالایی قابل می‌شد.

او با بیان اینکه «سرلشکر سلیمانی به آداب و تشریفات نظامی پایبند بود، اما وقتی یونیفرم نظامی را درمی‌آورد، تغییر می‌کرد»، اظهار کرد: سرلشکر سلیمانی با اعتماد به نفس به سراغ کار‌های ناشدنی می‌رفت و آن‌ها را شدنی می‌کرد؛ چه کسی فکر می‌کرد تیر و کمان بچه فلسطینی‌ها به موشک تبدیل شود و بچه‌های حزب الله ۳۳ روز مقاومت کند و موشک‌های آن‌ها اسرائیلی‌ها با احساس شکست مجبور به عقب نشینی کنند.

وزیر اطلاعات با اشاره به رشادت‌های سرلشکر سلیمانی در فرماندهی جبهه‌های مقاومت اظهار کرد: در سوریه و عراق لحظه‌ای که داعش تا دروازه بغداد آمده بود، حاج قاسم ذره‌ای احساس خطر نمی‌کرد و به استقبال مرگ می‌رفت؛ او با این ویژگی‌هایش تاثیر بسیاری گذاشت و در بین مردم جایگاه والایی پیدا کرد که بخشی از آن را در مراسم‌های تشییع پیکر او مشاهده کردیم.

* سرلشکر سلیمانی دشمن‌شناس بود

علوی تصریح کرد: سرلشکر سلیمانی دشمن‌شناس بود، اما دشمن هراس نبود؛ او بی گدار به سراغ دشمن نمی‌رفت بلکه وقتی به شناخت کافی نسبت به دشمنان پیدا می‌کرد، به سمت آن‌ها حرکت و آن‌ها را به زانو درمی‌آورد.

وزیر اطلاعات همچنین با بیان اینکه «ترس از مرگ عامل ذلت و به بند کشیده شدن انسانهاست اگر انسان مرگ را به معنای نیستی تلقی کند و از آن بترسد، قلدرها، زورگویان و دیکتاتور‌ها از این ترس استفاده می‌کنند»، خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) فرهنگ شهادت، فرهنگ سیدالشهدا و فرهنگ مقاومت را وارد ایران کرد انقلاب اسلامی به وجود امد، وارد لبنان کرد حزب الله تاسیس شد، وارد عراق کرد حشدالشعبی به وجود آمد و وارد یمن کرد انصار حزب الله ایجاد شد و در تمام این حرکت‌ها حاج قاسم پرچم دار بود.

او با بیان اینکه «حاج قاسم را گوهر شناس می‌شناخت»، ادامه داد: رهبر خردورز، دور اندیش و حکیم و آدم شناس ما، رهبر سربلند حصرت الله خامنه‌ای گوهر شناس بود و حاج قاسم را خوب شناخت و رفتارش با حاج قاسم یک چیز دیگری بود.

او ادامه داد: گاهی حاج قاسم در جلسه شورای عالی امنیت می‌آمد و با نقشه‌ها توضیح می‌داد در حالی که تازه از فرودگاه آمده بود و بلافاصله بعد از جلسه به فرودگاه می‌رفت و وقتی می‌گفتند حاج قاسم میزنندت گوشش به کار نبود و عاشق شهادت بود.

وزیر اطلاعات با طرح این پرسش که چه زمانی دیدید کشوری که به لحاظ تجهیزات نظامی جایگاه بالایی ندارد، در برابر آمریکا بایستد؟ تصریح کرد: قدرت اصلی ما به آدم‌ها و روحیه شهادت طلبی‌مان است؛ با اتکا به همین روحیه و انسان‌هاست که در زمانی که کسی جرات نمی‌کند به آمریکا بگوید بالای چشمت ابروست، ما پایگاه نظامی او را در هم می‌کوبیم؛ اگر در دنیا اسم آمریکا روی پایگاهی باشد کسی حتی جرات نمی‌کنند با تیر و کمان آن را بزنند چه برسد با موشک؛ اما جمهوری اسلامی ایران با زدن این پایگاه در قله عزت قرار گرفت.

علوی در پایان اظهار کرد: هدایت‌های حکیمانه رهبری انقلاب سیلی را به آمریکا می‌زند، اما در عین حال با مدیریت‌شان از این که به سادگی ناقه جنگ شعله ور شود، جلوگیری می‌کنند؛ نه از ترس اینکه جنگ شود از سیلی زدن به متجاوز خودداری می‌کنند و نه بعد از سیلی، کاری می‌کنند که خسارت‌های زیادی به کشور وارد شود.