رئیس‌ جمهور گفت: امروز دخالت آمریکایی‌ها در امور دیگر کشورها و تلاش آنها برای تسلط بر چاه‌های نفت سوریه آشکارا روشن کرده که آنها هرگز به فکر منافع ملت‌های منطقه نبوده و نیستند.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌ الاسلام حسن روحانی رئیس‌ جمهور امروز در دیدار عماد خمیس نخست وزیر سوریه با تقدیر از ابراز همدردی و تسلیت دولت و ملت سوریه بخاطر شهادت سپهبد سلیمانی در اقدام تروریستی آمریکا و جان باختن جمعی از هموطنانمان در سانحه سقوط هواپیما، گفت: شهادت سردار سلیمانی برای ملت ایران غمی بسیار بزرگ بود و با وقوع حادثه سقوط هواپیما و جان باختن جمعی از هموطنان‌مان این غم دو چندان شد.

وی افزود: سپهبد حاج قاسم سلیمانی نه تنها برای ملت ایران، بلکه برای همه مردم آزادی‌خواه منطقه و جهان شهیدی بزرگ و والامقام است.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه شهید سپهبد سلیمانی بخاطر اینکه یار و یاور مردم مظلوم منطقه بود و توطئه دشمنان و آمریکایی‌ها علیه ملت‌های منطقه را خنثی می‌کرد، مورد حمله تروریستی آنها قرار گرفت، اظهار داشت: هرگز این جنایت بزرگ آمریکا را از یاد نخواهیم برد و معتقدیم ملت‌های منطقه برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در منطقه و اخراج این متجاوزین نباید آرام و قرار داشته باشند.

روحانی افزود: امروز دخالت آمریکایی‌ها در امور دیگر کشورها و تلاش آنها برای تسلط بر چاه‌های نفت سوریه آشکارا روشن کرده که آنها هرگز به فکر منافع ملت‌های منطقه نبوده و نیستند.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در مسیر مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه بوده، همواره پشتیبان ملت‌های مظلوم در برابر استکبار است و این روند را ادامه خواهد داد.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه باید همکاری‌های ایران و سوریه و دیگر کشورها تا رسیدن به پیروزی نهایی و ریشه‌کن شدن تروریست‌ها، خروج نیروهای اشغالگر خارجی از خاک سوریه و بازگشت آوارگان سوری به وطن خود ادامه پیدا کند، اظهار امیدواری کرد که روند آغاز شده در کمیته قانون اساسی سوریه بتواند آنچه مطلوب ملت این کشور است را به دنبال داشته باشد.

روحانی با اشاره به ضرورت تلاش مسئولان دو کشور برای تسریع در اجرای قراردادها و توافقات فی‌مابین، افزود: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش و همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران – دمشق است.

«عماد خمیس» نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار با تسلیت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: شهادت سردار سلیمانی فاجعه و مصیبتی بزرگ برای همه ملت‌های آزادیخواه جهان بود.

نخست وزیر سوریه افزود: شجاعت و قهرمانی شهید سلیمانی غیرقابل توصیف است و یاد ایشان همواره در ذهن مردم سوریه باقی خواهد ماند، چرا که سردار سلیمانی حق بزرگی بر گردن محور مقاومت در منطقه دارد.

عماد خمیس با بیان اینکه حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا در انتقام شهادت سردار سلیمانی پیام آشکاری برای دولت‌ها و ملت‌های منطقه و جهان داشت، افزود: این اقدام به دشمنان نشان داد که استکبار دیگر هیچ جایگاهی در این منطقه ندارد.

نخست وزیر با تأکید بر اینکه مقاومت و تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن تروریسم در منطقه ادامه خواهد داشت، گفت: حضور آمریکایی‌ها در سوریه مصداق بارز اشغالگری بوده و معتقدیم همه ملت‌ها و دولت‌ها باید در برابر حضور غیرمشروع آنها در منطقه ایستادگی کنند.

وی همچنین با تسلیت جانباختن تعدادی از مردم ایران در سانحه سقوط هواپیما، اظهار داشت: اقدام ایران در پذیرفتن مسئولیت این حادثه نشان از حکمت و صداقت در میان مسئولان جمهوری اسلامی ایران است.

عماد خمیس با بیان اینکه ملت سوریه همواره قدردان پشتیبانی‌ها و حمایت‌های برادران ایرانی خود هستند، بر ضرورت تلاش در راستای توسعه و تقویت همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله روابط تجاری و اقتصادی اشاره کرد و گفت: در روند بازسازی سوریه ایران قطعاً در اولویت اول برای ما برخوردار است و از شرکت‌ها و بخش خصوصی برای حضور در پروژه‌های سوریه دعوت به عمل می‌آوریم.