وزیر کشور از ارائه گزارش در حوزه آسیب‌های اجتماعی به مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد و درباره حوادث اتوبوس زائران در حله و قطار سمنان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز ، عبدالرضا رحمانی فضلی روز شنبه پس از جلسه شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران افزود: شورای اجتماعی کشور در دیدار و جلسه ای که خدمت رهبر معظم انقلاب داشتند، گزارش های مفصلی را ارایه و روسای قوا نیز روند کار دستگاه ها را گزارش کردند.

وی ادامه داد: ایشان در نهایت فرمایشاتی داشتند که برای ما راهگشا و هدایتگر بود و  موظف شدیم در 6 ماهه آینده مجددا در محضر ایشان حضور پیدا کنیم و گزارش عملکرد دستگاه های مختلف را با رویکرد انجام کارهای فوق العاده به محضر ایشان تقدیم کنیم که اردیبهشت ماه سال 96 خواهد بود.

وزیر کشور گفت: در جلسه امروز شورای اجتماعی کشور دستگاه های مختلف ماموریت پیدا کردند و موضوعات تقسیم کار و مقرر شد شاخص ها و زمان بندی مشخص شود و همچنین دستگاه های همکار تعیین شدند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

وی بحث علت یابی و ریشه یابی آسیب های اجتماعی و بحث جریان سازی و مشارکت مردم در ساماندهی مسایل و موضوعات آسیب های اجتماعی را از تاکیدات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: این رو دو کمیته مفصل و مستقلی در شورای اجتماعی کشور تشکیل شد تا بتوانیم این موضوع را با کمک مردم و دستگاه ها دنبال کنیم.

وزیر کشور گفت: امیدواریم بتوانیم با جلب مشارکت واقعی مردم در مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی گام های بهتر و موثرتری برای 6 ماه آینده برداریم.

** پیگیری حادثه تروریستی حله در دستور کار وزارت خارجه

رحمانی فضلی همچنین درباره حادثه تروریستی در حله اظهارداشت: بحث حادثه تروریستی حله با توجه به اینکه در کشور عراق اتفاق افتاده، وزارت خارجه این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: رییس جمهوری نیز در نامه خود به این موضوع تاکید کرد که امیدواریم با همکاری های بین ایران و عراق بتوانیم با موضوع افراطی گری و تروریسم برخورد بسیار جدی کنیم.

وزیر کشور گفت: قبل از مراسم اربعین در مذاکراتی با دولت عراق اعلام آمادگی کرده بودیم، اگر لازم است ما در تامین امنیت زوار خود در داخل عراق مشارکت داشته باشیم اما آنان در مذاکرات مفصلی که چندین بار انجام شده قبول کردند امنیت با خود آن ها باشد و امنیت را برقرار می کنند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: سال های قبل امنیت به خوبی برقرار شد و امسال نیز در مسیر اصلی و در ایام اربعین این اتفاق افتاد؛ اما با توجه به خلاهایی که در مسیرهای فرعی بوده دشمنی که از انجام عملیات ناکام مانده بود از مکانی که خلاهای امنیتی بود استفاده کرد.

وی ادامه داد: برای ما این حادثه دلخراش و متاثر کننده است خانواده ها چشم انتظار زائران خود بودند. با همکاری که با دولت عراق خواهیم داشت تلاش می کنیم هم مسببین این قضیه و هم مراحل آتی تامین امنیت بیشتری صورت بگیرد.

** برجسته سازی در مواقع بحرانی مشکلی را حل نمی کند

وزیر کشور در پاسخ به مرور نیوز درباره بحث برف در مازندران و مشکلات این منطقه گفت: عمده مشکل به موضوع گاز برمی گردد برای اینکه آنجا انتهای خط لوله گاز هست و فشار گاز هم در انتهای خط لوله پایین است.

 وی با بیان اینکه از همان مراحل اولیه همه عوامل دست به کار شدند، ادامه داد: همه آنانی که مصرف انبوه گاز داشتند مورد بازنگری قرار گرفتند و برخی هم کارخانه ها و مراکز سی ان جی تعطیل شدند تا با انجام مدیریت ، گاز به مناطق برسد

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: اما وقتی گاز دچار مشکل می شود بسیاری از فعالیت ها مانند برق، نان و غیره که وابسته به سوخت گاز است ،  دچار مشکل می شود. در مدت معین قابل قبولی که با حجم مشکلاتی ایجاد شده بود، بیش از 120 گروه عملیاتی برق ، کار برق رسانی و گاز رسانی را انجام می دادند.

وی با تاکید بر کمک به همدیگر در رفع بحران نه برجسته سازی موضوع، اظهار کرد:  در مواقع اینچنینی همه باید در ر فع بحران ایجاد شده کمک کنیم ، ا متاسفانه شاهد بودم در این چند روز همه آنانی که می توانستند اطلاع رسانی کنند وبه نوعی به مردم دلداری دهند، مدام موضوعات را برجسته تر می کردند و این برجسته کردن موضوع به رفع مشکل کمک نمی کند چون مسئولان از همان اول در چریان موضوع بودند .

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد در مواقع بحران با دست در دست هم دادن، مشکلات را رفع کنیم چون بعد از بحران می توان جلسه گذاشت و مسئولان را خواست و با آنها صحبت کرد. هرچند در این ایام هر وقت رسانه ها اراده کردند از مسئولان خواستیم حضور یابند در قسمت های مختلف صدا وسیما این توضیحات را شاهد بودیم.

** گروه تروریستی در ایران افزایش نیافت

وزیر کشور درباره افزایش ورود گروه های تروریستی به ایران، گفت: گروه تروریستی در ایران به نظر بنده که مسئول تامین امنیت کشور هستم، بیشتر نشده است اما نیروهای ما با تسلطی که دارند و رصد دائمی که انجام می دهند توانستند این گروه را شناسایی کنند .

وی افزود: این گروه تروریستی که چند روز اخیر در شرق کشور با آنان برخورد شد، گروهی بود که قصد انجام عملیات داشتند.

رحمانی فضلی همچنین با ابراز تاسف و دلخراش خواندن حادثه تصادف دو قطار مسافربری در سمنان، گفت: مسئولان مربوطه تا کنون توضیحات مفصلی دادند اما ستاد بحران از ساعات اولیه در آنجا حاضر بود و برای جلوگیری از آسیب بیشتر از امکانات استفاده کرد.

وی ادامه داد: وقوع دو حادثه د ر این دو سه روز حتما روی روحیه مردم اثر نامناسبی خواهد گذاشت باید تلاش کنیم این نوع اتفاقات نیفتند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه رییس جمهور دستور برسی و رسیدگی به این موضوع را به معاون اول رییس جمهور داده است، گفت: اروز معاون اول رییس جمهور جلسه ای با حضور همه مسئولان کشور برگزار کرد وانشاءالله موضوع، علت یابی و با عوامل این حادثه برخورد می شود.