رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در جمهوری اسلامی مجری اصلی انتخابات مردم هستند و هیئت‌های اجرایی از همه صنوف و معتمدان شکل می‌گیرد و در واقع این مردم هستند که رای را از مردم می‌گیرند.

به گزارش مرور نیوز، جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور در مراسم افتتاحیه رادیو انتخابات با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران گفت: بحث انتخابات در جمهوری اسلامی بسیار اساسی بوده و در قانون اساسی و در اصل ششم آن اشاره شده که همه امور با انتخاب مردم صورت می‌گیرد.

او افزود: اگر به سیره عملی امام خمینی و رهبر انقلاب مراجعه کنیم می‌بینیم که این دو بزرگوار به صورت مستمر بر بحث انتخابات تأکید داشته‌اند و خوب است یادی کنیم از امام راحل که وقتی در نوفل لوشاتو خبرنگاری از او سوال کرد که آقای آیت‌الله اگر شما پیروز شوید چه حکومتی را به سر کار می‌آورید، ایشان صحبت از جمهوری اسلامی کردند؛ یعنی جمهوریت در کنار اسلامیت.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: ایشان بلافاصله پس از پیروزی انقلاب دستور همه پرسی را صادر کردند و افتخار ما این است که در ۴۱ سال قبل ۳۶ انتخابات برگزار کردیم و مردم نیز ۸۶۶ میلیون رأی در صندوق‌های رأی انداخته‌اند؛ لذا این نظام بر اساس انتخابات و رای مردم شکل گرفته است.

عرف ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همواره بر موضوع انتخاب مردم تاکید دارند و در فرمایش اخیر خود فرمودند اگر کسی من را قبول ندارد، برای ایران رأی بدهد که این امر اوج ایثار یک رهبر است که برای مردمش این گونه صحبت کرده و انتخاب آنان برایش اهمیت دارد.

او با بیان اینکه باید در شرایط فعلی تلاش بسیار کنیم، گفت: مردم در همه ادوار در انتخابات شرکت مرده‌اند و این دوره نیز انتخابات پر شوری را شاهد خواهیم بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور بیان کرد: ستاد انتخابات کشور از ابتدای کار خود، براساس آموزه‌های امام و رهبری ۴ اصل مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت را در دستور کار قرار داده و تلاش کرده که بر این اصول مقید باشد.

او تاکید کرد: برخی از جامعه شناسان معاصر معتقدند که هر چقدر جامعه مدرن شود سطح مشارکت نیز کاهش می‌یابد و با افزایش سواد نیز آدم‌ها کمتر رغبت پیدا می‌کنند، اما در جمهوری اسلامی ما این موضع را پذیرفته‌ایم که حضور مردم تاثیرگذار بوده و بر مشارکت تاکید داریم. در ۳۶ انتخاب قبل، میانگین حضور مردم ۶۳ درصد بوده و در ۱۰ دوره انتخابات مجلس نیز مردم ۶۰ و نیم درصد مشارکت داشته‌اند.

عرف افزود: سلامت انتخابات خواست همه مردم است و رهبر انقلاب بار‌ها بر این موضوع تاکید کرده‌اند، از طرفی همه ما باید با ادبیات دینی آشنا باشیم. در جلسه‌ای که اخیرا با استاندار‌ها داشته‌ایم تاکید شد که به هیچ عنوان کسی حق ندارد اصل قانون مداری و بی طرفی در انتخابات را کمرنگ کند چرا که ما باید مجری قانون بوده و بی‌طرف عمل کنیم لذا به ۳۱ استانداری، اعضای ستاد انتخابات، فرمانداران، بخشداران و هیئت‌های اجرایی تکلیف کردیم بی طرف و قانون مدار باشند.

او افزود: در جمهوری اسلامی مجری اصلی انتخابات مردم هستند و هیئت‌های اجرایی از همه صنوف و معتمدان شکل می‌گیرد و در واقع این مردم هستند که رای را از مردم می‌گیرند. بیش از ۱ میلیون نفر در این دوره در فعالیت‌های انتخاباتی شرکت خواهند داشت که مردم هستند و این یک افتخار برای جمهوری اسلامی تلقی می‌َشود.

عرف بیان کرد: واجدین شرکت در انتخابات ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر هستند که نیمی از آن‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند و از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رای اولی نیز نیمی از آن‌ها دختر هستند و در واقع می‌توان گفت که نیمی از تصمیم‌گیری رای این دوره بر عهده بانوان است. ما به انتخاب مردم اعتماد داریم و ادبیات امانم خمینی (ره) و رهبر انقلاب نیز این را نشان می‌دهد، لذا حق نداریم جای مردم تصمیمی بگیریم لذا آنان بالغ و رشید بوده و ما فقط مجری هستیم.

عرف خطاب به نامزد‌های انتخابات مجلس افزود: لازم است که نامزد‌ها قانون انتخابات را مطالعه کنند و اصول شفافیت مالی را مد نظر قرار دهند چرا که منابع مالی آن‌ها باید کاملا مشخص باشد. یکی از گله‌های مردم در انتخابات قبل ورود پول‌های مشکوک و مجهول در مسیر انتخابات بود که این قانون جلوی این پدیده را گرفته و کاندیدا‌ها می‌توانند از پول خود، حزب و اشخاص حقیقی و مشخص استفاده کنند و یک بند تاکید دارد که کاندیدا‌ها می‌توانند اماکن عمومی را مورد استفاده قرار دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور بیان کرد: نامزد‌های انتخابات مجلس باید تاکنون حسابی را در یکی از بانک‌های معتبر تشکیل داده باشند تا پولی که به آن‌ها واریز می‌شود مشخص شود، چرا که در پایان ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان از نامزد‌های انتخابات درباره هزینه‌های انتخاباتی سوال خواهیم کرد که این پول را از کجا آورده‌اند.

او گفت: تخلفات انتخاباتی این دوره به صورت جدی پیگیری خواهد شد، چرا که برخی کاندیدا‌ها کارناوال به راه انداخته‌اند و از آنجایی که طبق ماده ۶۵ مکرر این امر جرم تلقی می‌شود بر اساس جرائم درجه شش از حبس تا محرومیت در شرکت در انتخابات را به دنبال خواهد داشت. نامزد‌های انتخابات و هواداران آنها دقت کنند تا این دروه شاهد انتخابات سالمی باشیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان با اشاره به ولادت حضرت زهرا (س) گفت: جمهوری اسلامی ایران هر کجا دچار چالشی شده به دامن مقدس حضرت زهرا پناه برده و امیدواریم که این انتخابات که با نام این بانوی بزرگوار مزین شده برای ملت ایران سرافرازی را به دنبال داشته باشد.