معاون اول رییس جمهور گفت: خوشبختانه با وجود فشارها و تحریم ها و با اتکا به برنامه ریزی و مدیریت صحیح از مقطع شوک روانی و شوک اقتصادی ناشی از تحریم ها عبور کرده ایم و انتظار داریم وارد دوره رشد و شکوفایی شویم.

به گزارش مرور نیوز،  اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، ظهر امروز (سه شنبه ۲۹ بهمن) در مراسم افتتاح همزمان ۳۲۲ طرح بخش تعاون در سراسر کشور با قدردانی از تلاش های دست اندرکاران بخش تعاون و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: بخش تعاون یکی از بخش هایی است که می تواند در تحقق اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی ایران نظیر عدالت، موثر باشد.

جهانگیری با بیان اینکه عدالت یکی از آرمان های دین مبین اسلام، امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و مردم است ،گفت: عدالت مولفه ای است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و یکی از راه های تحقق آن توسعه تعاونی ها در کشور است.

معاون اول رییس جمهور با گرامی داشت یاد آیت الله شهید بهشتی به سخنان او در تحقق بخش تعاون در اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهار داشت: شهید بهشتی همواره تأکید داشت که از طریق ایجاد تعاونی ها می توان از ظرفیت کسانی که توانمند هستند اما سرمایه لازم را در اختیار ندارند برای رشد و توسعه کشور استفاده کرد.

جهانگیری با اشاره به گزارش های ارائه شده در مراسم در خصوص میزان اشتغال ایجاد شده در بخش تعاونی افزود: ایجاد یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل در بخش تعاونی موضوع ساده‌ای نیست و لازم است که اتاق تعاون و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و نیز دولت برای حل مشکلات اشتغال تلاش دو چندان داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور یکی از چالش های پیش روی کشور را اشتغال و رفع مشکل بیکاری عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۸۴ تعداد شاغلین کشور ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۵۷۹ نفر بود و با وجود منابع سرشار درآمدی حاصل از فروش نفت در آن سال ها، تعداد شاغلین در سال ۹۱ با رشدی ناچیز به ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۲۲۵ نفر رسید.

جهانگیری افزود: براساس آمارهای رسمی کشور در پاییز سال ۹۸ با وجود آنکه دولت تدبیر و امید به جز مدتی اندک،‌ بقیه زمان خود یعنی ۵ سال را تحت فشارهای تحریم بود، اما با اتکا به سیاست های اقتصاد مقاومتی ، برنامه های اشتغال روستایی و فعالیت تعاونی ها تعداد شاغلین کشور به ۲۴ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۸۵۰ نفر رسید که این یعنی با سیاست های دقیق و مدبرانه می توان نتایج خوبی را از منابع حاصل کرد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه تعاونی ها هم می توانند موضوع عدالت و هم اشتغال کشور را بهبود بخشند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی های تعاونی ها این است که می توانند سرمایه ها را جذب کند و این موضوعی است که در سال های اخیر که رشد سرمایه گذاری در کشور پایین بوده، می تواند به جذب سرمایه گذاری و هدایت سرمایه ها به سمت تولید کمک کند.

جهانگیری ایجاد شناسه اشتغال برای تمامی کارکنان کشور را طرحی مهم و پراهمیت برشمرد و از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خواست اجرای این برنامه را پیگیری کند چرا که با استفاده از آن می توان برنامه ریزی های متعددی انجام داد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه امروز مصادف با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: وجه اصلی این سیاست ها این است که همه اقتصاددانان و سیاست مداران کشور نسبت به آن اجماع دارند و پس از ابلاغ این سیاست ها هیچ کس نقد و یا مخالفتی با هیچ یک از بندهای آن نداشت.

جهانگیری افزود: البته بودند کسانی که پیشنهادهایی برای اضافه شدن به بندهای ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی ارائه می کردند اما تقریباً همه صاحبنظران کشور این سیاست ها را نسخه ای راهگشا و شفابخش برای اقتصاد کشور می دانستند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه شاه بیت سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی این بود که اقتصاد کشور را در برابر تکانه های خارجی مقاوم کند، گفت: کشورهایی را دیده ایم که اقتصاد آنها متأثر از بحران های کشورهای دیگر و یا فشارهای خارجی دچار بحران شده اند و یکی از اهداف همه دولت ها نیز این است که اقتصاد خود را در مقابل فشارهای بیرونی مقاوم کنند.

جهانگیری ادامه داد: در سال های اخیر به دلایل متعدد فشارهایی بر اقتصاد کشور تحت عنوان تحریم ها وارد شد و آمریکایی ها پس از صرف هزینه های فراوان برای جنگ نظامی در خاورمیانه تصمیم گرفتند برای فشار بر ملت ایران از قدرت نرم خود استفاده کنند چرا که رییس جمهور این کشور نیز اذعان داشت که صرف هزینه هفت هزار میلیارد دلاری در خاورمیانه، دستاوردی برای آمریکا نداشته است.

* دولت ماموریت داشت که اقتصاد مقاومتی را دنبال کند

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در مقطعی ابلاغ شد که تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در کشور وجود داشت، افزود: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی همزمان با آغاز بکار دولت یازدهم از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و دولت علاوه بر تمرکز و پیگیری مذاکرات هسته ای ماموریت داشت که اقتصاد مقاومتی را نیز دنبال کند.

جهانگیری با اشاره به واگذاری مسئولیت ستاد اقتصاد مقاومتی به خود از سوی مقام معظم رهبری و رییس جمهور خاطر نشان کرد: در مقطعی که در حضور مقام معظم رهبری گزارش ارائه کردم به ایشان گفتم که نام ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی تغییر یافته اما اختیارات مسئول این ستاد همچنان همان اختیارات معاون اول رییس جمهور است که ایشان فرمودند مگر ممکن است کسی که هم رییس جمهور او را به عنوان معاون اول خود برگزیده و از سوی رهبری نیز به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی انتخاب شده، اختیارات کافی برای پیگیری رشد و توسعه کشور را نداشته باشد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با دو رویکرد بلند مدت و کوتاه مدت برنامه ریزی ها را آغاز کردیم، گفت: در برنامه های بلند مدت اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی های لازم برای همه امور از امنیت غذایی گرفته تا صادرات و دیپلماسی اقتصادی و سایر بخش ها انجام شد و تیم ها و کارگروه هایی برای پیگیری هر بخش فعال شده‌اند.

وی با اشاره به پنج رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی تحت عنوان دانش بنیانی، عدالت محوری، مردمی بودن، درون زایی و برون نگری تصریح کرد: به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی که فراتر از قوه مجریه بود به همه قوا،‌ دستگاه‌ها و نهادها ابلاغ کردم که هرکس هر فعالیتی که می خواهد انجام دهد باید منطبق بر این پنج رویکرد باشد و حتی مقام معظم رهبری اعلام کردند که برنامه ششم توسعه نیز باید منطبق بر اقتصاد مقاومتی تدوین شود.

جهانگیری با یادآوری اینکه برای پیگیری برنامه های بلند مدت اقتصاد مقاومتی ۱۲ کارگروه ملی ذیل وزارتخانه های مختلف با تقسیم کار مشخص فعال شدند،‌ افزود: در پیگیری برنامه های کوتاه مدت اقتصاد مقاومتی نیز ۱۲۷ پروژه اولویت دار اقتصادی احصاء شدند و انتخاب این پروژه ها با این رویکرد بود که اگر کشور با تحریم شدید روبرو شد، اجرای این پروژه ها مانع از فروپاشی اقتصاد کشور شود.

وی اضافه کرد: در پروژه های اولویت دار اقتصادی این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که تخصیص بودجه دولت و سیستم بانکی کشور باید با اولویت به این پروژه ها اختصاص یابد که یکی از این پروژه ها راه اندازی و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود تا چنانچه تحریم ها افزایش پیدا کرد، تامین سوخت مورد نیاز مردم کشور با مشکل مواجه نشود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: پس از برجام نیز بر خلاف برخی حرف و حدیث ها که عده ای می گویند، دولت در سیاست های اقتصادی خود به هیچ وجه نگاه به خارج نداشت بلکه در مسیر تقویت بنیان های اقتصاد کشور حرکت کرد.

جهانگیری افزود: آمریکایی ها براساس تجربیات پیشین خود از تحریم ملت ایران و همان گونه که در کتاب «هنرتحریم» نوشته اند تلاش کردند که فشارهای حداکثری را بر ملت ایران وارد کنند و اطمینان داشتند که قادر هستند اقتصاد ایران را با فروپاشی مواجه کنند.

معاون اول رییس جمهور یکی دیگر از پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی را توسعه میادین مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه عنوان و خاطر نشان کرد: سال ۸۴ میزان برداشت ایران و قطر از میدان گازی پارس جنوبی با هم برابر بود اما سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد قطر روزانه به میزان ۶۰۰ میلیون متر مکعب یعنی دو برابر ایران از این میدان گازی برداشت می کرد و این در حالی است که امروز میزان برداشت روزانه ما از این میدان گازی مشترک بالغ بر ۶۷۰ میلیون متر مکعب و میزان برداشت قطر حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

جهانگیری افزود: در میادین مشترک نفتی نیز وضعیت به همین منوال بود به گونه ای که در مخازن نفتی غرب کارون میزان برداشت ایران ۷۰ هزار بشکه در روز و میزان برداشت عراق چند برابر ایران بود که امروز میزان برداشت ایران به بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه این تحولات و دستاوردها در سایر بخش ها نظیر بخش آب و خاک نیز به همین صورت بوده است، گفت: مجموعه طرح های آب و خاک در غرب کشور از سال های قبل و دوران آیت الله هاشمی رفسنجانی در دستور کار بود که در دولت تدبیر و امید پیشنهادی را خدمت مقام معظم رهبری مطرح کردیم که با موافقت ایشان مجوز برداشت ۸ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را صادر شد تا این طرح ها پس از سالها تاخیر به مرحله اجرا گذاشته شود.

* ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید واردات گندم ۶ میلیون تن بود

وی افزود: با اجرای این طرح ها ده ها سد در کشور به بهره برداری رسید و موفق شدیم جشن خودکفایی در تولید گندم را برگزار کنیم و این در حالی بود که سال ۹۲ یعنی ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید میزان واردات گندم ۶ میلیون تن بود.

جهانگیری همچنین با اشاره به تحولات و پیشرفت ها در حوزه راه و راه آهن در چارچوب برنامه های اقتصاد مقاومتی افزود: یکی دیگر از پروژه های اولویت دار کشور توسعه خطوط ریلی بود چرا که پیش بینی می شد از طریق تحریم ها مزاحمت هایی را برای کشتی های حمل و نقل کشور ایجاد کنند و لازم بود تدابیری اتخاذ شود تا در این صورت جایگزینی برای حمل و نقل بار از طریق کشتی ایجاد شود که در همین راستا تا جایی که امکان داشت خطوط ریلی کشور را تکمیل و به کشورهای همسایه متصل کردیم به گونه ای که در حال حاضر راه آهن ایران به چین و اروپا متصل است.

وی ادامه داد: اگر کسانی می خواهند بدانند که سیاست های اقتصاد مقاومتی تا چه اندازه اقتصاد کشور را در برابر فروپاشی مقاوم کرد خوب است که یکبار دیگر نگاهی به فهرست طرح های اولویت دار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بیندازند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه خوشبختانه با وجود فشارها و تحریم ها و با اتکا به برنامه ریزی و مدیریت صحیح از مقطع شوک روانی و شوک اقتصادی ناشی از تحریم ها عبور کرده ایم و انتظار داریم وارد دوره رشد و شکوفایی شویم، گفت: با وجود سختگیری های گسترده آمریکا در اعمال تحریم های بی سابقه علیه ملت ایران، در ده ماهه سال جاری میزان تجارت خارجی کشور ۷۰ تا۸۰ میلیارد دلار بوده و واردات و صادرات به میزان مورد نیاز انجام شده است.

جهانگیری همچنین با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه خصوصی سازی و واگذاری ها اظهار داشت: از ابتدای دولت اصرار داشتیم که خصوصی سازی نباید به معنای واگذاری یک بنگاه اقتصادی از یک بخش دولت به بخش دیگر و یا به نهادهای نظامی یا سایر نهادهای حاکمیتی باشد بلکه باید به معنای واقعی به مردم و بخش خصوصی واگذار شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: رییس جمهور شخصا پای موضوع خصوصی سازی و واگذاری به بخش خصوصی ایستاد و بانک های عامل نیز مکلف شدند شرکت های زیرمجموعه خود را واگذار کنند و به آنها ابلاغ شد که اگر بخواهند دنبال بنگاه داری باشند و شرکت های خود را واگذار نکنند مشمول جرایم متعدد نظیر مالیات های سنگین خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد دانش بنیان کردن اقتصاد و ماموریت های معاونت علمی و فناوری رییس جمهور برای تحقق این رویکرد افزود: امروز بسیار خرسند هستیم که شاهد فعالیت تعاونی ژنتیک در ایلام هستیم که یکی از مصادیق اقتصاد دانش بنیان است.

جهانگیری افزود: چندی پیش نیز از یک بنگاه اقتصادی دانش بنیان بازدید کردم که محصول تولیدی آن بنگاه به یک کشور پیشرفته صنعتی صادر می شد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برای کاهش وابستگی به نفت بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی اتکا به دانش و مغز جوانان کشور است، گفت: برخی معتقد هستند که به جای نفت باید به دنبال بهره برداری از سایر منابع طبیعی باشیم که این تصوری نادرست است زیرا منابع طبیعی سرانجام روزی به اتمام خواهد رسید اما مغز و دانش نیروی انسانی پایان ندارد.

وی به رویکرد برون نگری اقتصاد مقاومتی نیز اشاره و تصریح کرد: فشار حداکثری آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران اگرچه هیچگاه به موفقیت نرسید اما درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی کشور توانست کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند.

در این مراسم محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید بهشتی افزود: شهید بهشتی پایه گذار فرهنگ تعاونی در کشور بود و بخش تعاون از دوره دوم و سوم مجلس شورای اسلامی آغاز و مسیر بالندگی را طی کرد.

محمد شریعتمداری با تاکید بر ضرورت استفاده از نوآوری و حرکت به سمت شیوه های مدرن تصریح کرد: باید برای توسعه بخش تعاون به استفاده از ابزارهای جدید و مسیرهای نوینی که کشورهای پیشرفته طی کرده اند روی آوریم.

در این نشست همچنین محمد کبیری معاون تعاون وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نیز گزارشی از دستاوردها و برنامه های آینده این بخش برای رشد و توسعه تعاونی های کشور ارائه کرد.