جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: بسیج به عنوان فرمول و راه حلی همه جانبه برای همه بحران هایی است که ممکن است جوامع اسلامی به آن گرفتار شوند.

به گزارش مرور نیوز، سردار حسین سلامی در چهارمین همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی گفت: بسیج ثمره اعجاز ذهنی و یک الهام الهی و یک شهود حقیقی و باطنی در وجود شریف امام خمینی (ره) بود که ایشان بدون اینکه تفکر خود را در هیچ شامه‌ای در گذشته قرار دهد و بدون هیچ الگویی در تاریخ با ابتکار عمل شگفت انگیز شجره طیبه‌ای در سرزمین اعتقاد، ایمان و باور را در کشور و جهان اسلام کاشت که مقام معظم رهبری نیز این شجره طیبه را به زیبایی در عرصه های مختلف جامعه گسترش داد.

وی افزود: امروز این درخت تنومند ریشه های عمیقی در سراسر جهان اسلام پیدا کرده و  ثمرات برکات آن مایه آرامش و اطمنیان مسلمانان شده است.

سلامی همچنین اظهار کرد: بسیج تفسیر زمینی بسیاری از آیات آسمانی قرآن است. بسیج بلد طیبی است که از آن گیاه پاکیزه می‌روید. بسیج پناهگاه امن محرومان و مستضعفان است. این حقایق بر قامت بسیج تعین دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، خاطرنشان کرد: بسیج ستاره‌ای است که جامعه به وسیله آن می‌تواند هدایت شود و روح گفتمان ولایت فقیه در جامعه ما بسیج است. بسیج نهادی است که نفوذ دشمن بر آن هرگز ممکن نمی‌شود. بسیج به عنوان فرمول و راه‌حلی همه‌جانبه برای همه بحران‌هایی است که ممکن است جوامع اسلامی به آن گرفتار شوند.

سلامی تصریح کرد: ما از جنگ تصویری نظامی در ذهن داشتیم اما واقعیت‌های رخ داده پس از امام (ره) نشان داد که نبرد دشمن علیه انقلاب اسلامی و عزت مسلمانان و علیه هویت اسلامی و سرنوشت آنها جنبه‌هایی وسیع دارد. تاریخ نشان داد که آمریکا و متحدان او نبردی همه‌جانبه را به طور همزمان در ابعاد مختلف علیه انقلاب اسلامی آغاز کردند و بی‌وقفه آن را مدیریت می‌کنند. هدفشان نیز حذف انقلاب در عرصه سیاسی جهان است که برای آن برنامه‌ریزی عمیق و فشرده‌ای انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های اقتصادی از سوی دشمنان، افزود: تهاجم فرهنگی نیز برای محو هویت دینی و ملی جوامع از دیگر سیاست‌های مخرب جهان سلطه است. تحمیل انزوا و فشار سیاسی به دولت‌هایی که مخالف سیاست‌های آمریکا و نظام سلطه عمل می‌کنند و ارعاب و عملیات نظامی گسترده نیز از دیگر راهبردهای آمریکا به شمار می‌رود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، خاطرنشان کرد: ایران کانون همه این فشارها از سوی دشمن است اما به دلیل ظرفیت‌های بزرگ انقلاب اسلامی، امیال آنها پیش نرفت و تهدیدات عظیم آنها هضم نشد و ما توانستیم موج شوک‌های دشمن را درون استعدادهای خود بپوشانیم.

سلامی در ادامه اظهار کرد: باید الگوی دفاع همه‌جانبه را در مقابل دشمن به کار گرفت. چرا که این دشمن در تقابل وسیع و همه‌جانبه نتوانسته است اهداف سیاسی بزرگی خود را محقق کند.

و با بیان اینکه بدون استقلال اقتصادی، استقلال سیاسی ممکن نیست، گفت: ما متوجه شدیم بین استقلال اقتصادی و هویت فرهنگی رابطه عمیقی وجود دارد، چون اگر دشمن نفوذ اقتصادی پیدا کند، فرهنگ خود را نیز به آن جامعه تزریق می‌کند. تصاویر برهنه روی پوشاک‌ها پس از مدتی جان می‌گیرند و در خیابان‌ها راه می‌روند و فرهنگ کشور را از درون می‌پوساند. ظاهر و آرایش مردم نیز با اقتصاد مسلط همراه می‌شود، بنابراین بدون استقلال اقتصادی حتی نمی‌توان با توان نظامی مقابل دشمن ایستاد.

وی افزود: این دشمنی که ما می‌شناسیم وقتی قدرت تأثیر اقتصادی پیدا کند حتی علیه متحدان قدیمی خود عمل می‌کند. موضوع نبرد ما با آمریکا امروز علاوه بر اینکه در جنگ‌های نیابتی منطقه جریان دارد در سطوح سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیز مورد توجه است. اما امروز ما از دیوار بلند تحریم‌های جهانی دشمن عبور کردیم و تصویری که امروز از ملت ایران می‌بینید از زمین تا آسمان از تصور خیالی دشمن تفاوت دارد و این به برکت هدایت‌های ولی فقیه است.

سلامی ادامه داد: ما امروز دو راه بیشتر نداریم؛ یا باید قدرتمند و قوی شویم و یا اراده دشمن را مورد توجه قرار دهیم، راه سومی وجود ندارد. نمی‌توان در میدان سیاست بدون پشتوانه‌هایی از قدرت، با دشمن موازنه ایجاد کرد. دیپلماسی وقتی کارآمد است که ما قوی باشیم و راه‌های استراتژیک دشمن علیه خود را مسدود کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آیا دشمن با توافقنامه‌ای به نام برجام دشمنی خود را به دوستی تبدیل می‌کند؟ آیا ما از دین خود دست برداشته‌ایم تا دشمن تقابل و تهاجم را از روی ما حذف کند یا او از خوی استکباری خود دست کشیده است؟ هیچ یک از این دو اتفاق نیفتاده، پس نمی‌توان از نسخه‌ای به نام برجام برای اتصال و حل این مسائل استفاده کرد.

 سلامی همچنین گفت: در فضای تحریم دشمن ارتباطات بانکی و پولی را به روی ما می‌بست اما حالا به دنبال این است که سرمایه‌های پولی ما را با کالاهای خود معاوضه کند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، تأکید کرد: ما نیازمند تعادل و ثبات در سیستم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود هستیم. استقلال سیاسی را به منظور انزاوی سیاسی نمی‌دانیم و تعامل فرهنگی را با کشورها قبول داریم اما تعاملی بر اساس عدالت و حفظ کرامت و عزت که هیچ کشوری در تعامل با آمریکا به آن دست نیافته است.

وی با اشاره به مزایای اجرایی شدن اقتصادی مقاومتی، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم در میدان برتری‌های دشمن وارد عمل شویم چون اقتصاد حوزه برتری آن است، بنابراین باید ابتدا در اقتصاد قوی شویم. به فضل الهی در حوزه دفاعی راه را روی دشمن بسته‌ایم و اکنون گزینه نظامی وجود ندارد. ما در عین تحریم پیشرفت کردیم و این حرکتی استثنایی است.

سلامی در پایان اظهار کرد: بسیج ظرف محدودیت‌های ملی نیست، بلکه ظرف انبساط یافتگی‌هاست. عظمت بسیج معادل عظمت همه ملت ایران است و نمی‌توان عظمت بی‌انتها را در یک نقطه متمرکز کرد.