امام جمعه موقت تهران گفت: آمریکا تمایل دارد منطقه ما همواره به هم ریخته باشد، واشنگتن عراق و لبنان را به هم ریخته می‌خواهد و آنچه به تازگی در این کشورها انجام شد بر خلاف انتظار آمریکا بود.

به گزارش مرور نیوز، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه های خود با اشاره به اهمیت حضور مردم در پای صندوق های رای خاطرنشان کرد: ملت ایران با حضور گسترده توان فرهنگ سازی در انتخابات را دارند.

او به چند رویداد مهم و خبر‌های خوش منطقه اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در هفته‌های گذشته خبر‌های خوشی در منطقه داشتیم. آمریکا تمایل دارد منطقه ما همواره  به هم ریخته باشد،  واشنگتن عراق و لبنان را به هم ریخته می‌خواهد و آنچه به تازگی در این کشورها انجام شد بر خلاف انتظار آمریکا بود.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: آمریکا، لبنان به هم ریخته بدون نخست وزیر می‌خواست، اما خداروشکر نخست وزیر این کشور در حال تکمیل کابینه است و در عراق هم چنین اتفاق افتاده است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری راهپیمایی ضد آمریکایی در بغداد خاطرنشان کرد: راهپیمای اخیر عراق نشانه بصیرت آنها بوده و  با این اقدام به جهان اعلام کردند که تا آمریکا و آمریکایی‌ها در منطقه‌ای هستند، آن منطقه روی خوش نخواهد دید.

او ادامه داد: خبر ستودنی دیگر، بدرقه شهدا در عراق همچنین اخراج نظامیان آمریکا از منطقه و عقب راندن تکفیری‌ها از حلب است و امیدواریم به زودی از همین تریبون هم اعلام کنیم که هیچ منطقه‌ای از سوریه در دست تکفیری‌ها نیست.

آیت الله خاتمی در خطبه دوم و سیاسی نماز جمعه این هفته پایتخت با اشاره به روایت امام صادق مبنی بر اینکه لازم‌ترین سفارش، فراموش نکردن خدا، یاد کردن و عبادت مدام و نافرمانی نکردن از اوست، بیان کرد: وصیت شهید سلیمانی وصیتی بسیار حکیمانه بود که جز عنصر اخلاص توان انشای آن را ندارد. چشمه‌هایی از حکمت بود و این وصیت نامه بار‌ها خواندنی است.

* راز تکریم حاج قاسم سلیمانی دنبال کردن راه اوست

او ادامه داد: راز تکریم حاج قاسم سلیمانی دنبال کردن راه اوست که در این وصیت نامه بیشتر به ولایت مداری تأکید کرده است.

آیت الله خاتمی اظهار کرد: نصف روز دوم اسفند گذشته است، همچنان جای تأکید بر حضور هست. خدا از کسانی که با رأی دادن موفق به انجام این واجب سیاسی شده‌اند، قبول کند و عزیزانی که رأی نداده‌اند، به سفارش مقام معظم رهبری عمل کنند و هر چه زودتر رأی دهند و در حد توانشان در تهران با شناخت و راهنمایی لیست را پر کنند.

امام جمعه موقت تهران گفت: مقام معظم رهبری انتخابات را جهاد عمومی و مایه تقویت کشور وآبروی نظام اسلامی دانستند و حضور گسترده پای صندوق‌های رأی مایه برکت و تأثیر تحول آفرین خواهد شد. همچنین ایشان انتخابات و رأی دادن را وظیفه شرعی و ملی و احقاق حق آحاد مردم برای دخالت در سرنوشت کشور دانستند.

آیت الله خاتمی بیان کرد: اگر کسی می‌خواهد ببیند در این انتخابات چه نقشی دارد، به شیطنت فوق العاده دشمنان قسم خورده ملت نگاه کند که می‌خواهند مردم در انتخابات شرکت نکنند و در این ساعت‌های آخر، ملتمسانه از ملت ایران می‌خواستند که حضور نیابند.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: بصیرت مردم هوشیار نشان داد با حضورشان در انتخابات یک مرگ بر آمریکا را تحقق می‌بخشند و این رأی دادن‌ها مایه سرافکندگی دشمنان ملت ایران خواهد شد.

او یادآور شد: از همه نامزد‌ها و هوادارانشان درخواست می‌کنیم پایان رقابت‌ها را آغاز رفاقت‌ها ببینند. نباید فضای رقابت را ادامه دهند و جامعه را از تفرقه آکنده کنند؛ این حرکت ضد انقلابی است.

* کسانی که رأی اکثریت را می‌گیرند، مغرور نشوند

آیت الله خاتمی گفت: کسانی که رأی اکثریت را می‌گیرند، مغرور نشوند و با رقبا کینه توزانه برخورد نکنند.

او بر دوری جناح بندی‌ها تأکید کرد و گفت: از وزرا می‌خواهم در عزل و نصب‌ها دقت کنند و روی قانون بایستند؛ همچنین به نمایندگانی که جناح بندی‌ها را در عزل و نصب‌ها وارد می‌کنند، می‌‎گویم این عمل نشان می‌دهد که شما برای خدا نیامده‌اید.

امام جمعه موقت تهران درباره کاندیدا‌هایی که حائز اکثریت نشدند، گفت: نباید بی‌مهرانه با آنها برخورد شود و باید از این نامزد‌ها بابت شرکت در رقابت انتخابات تشکر کرد. قهر با نظام معنا ندارد؛ حال که رأی نیاوردید به کسانی که به مجلس راه یافتید، پیشنهادهایتان را اعلام کنید و همکاری با منتخب مردم داشته باشید.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه حدود سه ماه از عمر مجلس دهم مانده است، اظهار کرد: از همه نمایندگان مجلس انتظار می‌رود بنا بر سوگندشان تا آخرین لحظات به خوبی و با نشاط وظیفه‌شان را انجام دهند.

او خطاب به به بزرگان کشور و هر حوزه انتخابیه پیشنهاد کرد: بعد از انتخابات همایش وحدت ایجاد کنید و در آن از همه نامزد‌ها دعوت کنید تا با بستن پیمان وحدت، دست به دست هم برای عمران و آبادانی شهر تلاش شود.

امام جمعه موقت تهران گفت: از مردم عزیز توقع فرهنگ سازی را در این عرصه داریم. در عمل به نامزد‌هایی که دعوا‌های انتخاباتی را ایجاد می‌کنند، بفهمانند که از این اعمال استقبال نمی‌کنند و خواهان وحدت و همدلی باشند. شما مردم توان این فرهنگ سازی را دارید.