مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی شامگاه 6 آذر ماه از سوی آیت الله سیستانی از مراجع عظام تقلید در دفتر ایشان در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، در این مراسم حضرات آیات جعفر سبحانی، شبیری زنجانی، حسین نوری همدانی، عبدالله جوادی آملی، سید محمد علی علوی گرگانی، نمایندگان بیوت و دفاتر مراجع تقلید حضور داشتند.

همچنین آیات سید محمد جواد علوی بروجردی، سید محمد غروی، قربانعلی دری نجف آبادی، محسن فقیهی، محمد جواد فاضل لنکرانی،علیرضا اعرافی، سید محمد سعیدی، مهدی هادوی تهرانی، سید علی میلانی، حجج الاسلام و المسلمین حسین ملکا، سید جواد شهرستانی، حجج اسلام سید حسن خمینی، سید علی خمینی، استاندار قم، شهردار قم و جمعی از اعضای جامعه مدرسین از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

یکی از اساتید حوزه علمیه قم در این مراسم با بیان جایگاه علم و دانش در مکتب والای معصومین(ع)عنوان کرد: آیات و روایات بسیاری در خصوص جایگاه علم و دانش ذکر شده و برترین جهاد تحصیل علم است.

استاد حوزه علمیه افزود: در احادیث بر احترام به عالمان تاکید بسیاری شده است و قلم عالمان را از خون شهدا بالاتر دانسته‌اند و شهید در مکتبی پرورش یافته که در پرتو علم و جهاد عالمان ایجاد شده است.

وی با تاکید بر زنده نگه داشتن نام یاد شهدا گفت: زنده نگهداشتن یاد شهدا مرهون قلم عالمان است و بزرگداشت نام عالمان تعظیم شهدای الهی است.

کدکنی با اشاره به سیره علمی و عملی مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی اشاره کرد و گفت: زندگی این مرجع فقید سراسر صفحات نورانی بود و تمام عمر بابرکت ایشان مملو از آثار و برکات ماندگار برای حوزه‌های علمیه است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به شخصیت این مرجع فقید گفت: حضرت آیت الله موسوی اردبیلی زندگی خود را وقف اسلام، انقلاب و تعلیم و تربیت کرده بود.

وی به تألیفات حضرت آیت الله موسوی اردبیلی اشاره کرد و گفت:36 عنوان کتاب از آثار به یادگار مانده از این عالم ربانی برای همیشه در حوزه و دانشگاه مورد رجوع دانشمندان و محققان قرار خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: تأسیس دانشگاهی با رویکرد علوم اسلامی انسانی یکی دیگر از برجسته‌ترین خدمات ماندگار مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی است که به تربیت و تعلیم دانشجویان می‌پرداخت و بدون تردید شاگردان و مریدان این مرجع فقید راه این مرجع فقید را ادامه خواهند داد.

آیت الله موسوی اردبیلی از روز دوشنبه اول آذرماه به دلیل عارضه قلبی و گوارشی در بیمارستان لاله تهران بستری شده بود و روز چهارشنبه سوم آذرماه پس از سکته مجدد قلبی و وخامت حال، دعوت حق را لبیک گفت.

پیکر مطهر آن مرحوم روز جمعه پنجم آذر ماه پس از تشییع و اقامه نماز توسط آیت الله شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید، در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

مراسم ختم آیت الله موسوی اردبیلی نیز جمعه شب از سوی رهبر معظم انقلاب در مسجد اعظم قم برگزار شد. 

آیت‌الله موسوی اردبیلی متولد سال 1304 در اردبیل بود که پس از شهادت آیت الله بهشتی از سال 1360 تا 1368 به ریاست دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور رسید.