نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مرور روند 20 سال گذشته بیانگر این است که سهم شاغلین در بخش کشاورزی به طور مستمر رو به کاهش و تنزل بوده است و طی این 20 سال از رقم 21.9 دهم درصد به 19.3 دهم کاهش پیدا کرده است.

به گزارش مرور نیوز، علی اکبر کریمی در نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارت تعاون با اشاره به اینکه مجموعه وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی وظایف متعددی دارد، افزود: حوزه تعاون حوزه بسیار گسترده ای است و در گذشته این حوزه به نهایی یک وزارتخانه بود.

وی اظهار کرد: قانون اصلاح بخش تعاونی به کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده است و کلیات آن مورد بحث قرار گرفته است. همچنین جلساتی با حضور مسئولین این وزارتخانه برگزار و فرایند رسیدگی به آن ادامه دارد و در دست بررسی است.

کریمی با بیان اینکه حوزه اشتغال و روابط کار نیز به تنهایی حوزه بسیار گسترده ای است، گفت: سیاست گذاری، نظارت و پایش کلان بازار کار و به عبارتی انجام وظیفه دبیرخانه ای برای شورای عالی اشتغال، به نوعی این موضوع را تداعی می کند که وظیفه پایش مستمر روند ایجاد اشتغال یا بروز پدیده بیکاری به وزارت رفاه سپرده شده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بهزیستی و فعالیت هایی که در حوزه امداد اجتماعی انجام می شود حوزه قابل توجه و گسترده ایست.

وی با اشاره به گستردگی موضوع آموزش های فنی حرفه ای، گفت: اهمیت و شان و منزلت این حوزه در نظام آموزشی کشور  به عنوان یک پشتیبان برای افزایش مهارت در بازار کار با مجموعه وزارت رفاه همخوانی داشته است.

کریمی همچنین به صندوق های بیمه بازنشستگی و حوزه سلامت و نقش بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی اشاره کرد و افزود: تامین اجتماعی به تنهایی بیش از 50 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و بیمه روستاییان عشایری میلیون ها نفر را تحت پوشش دارد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: این مجموعه شاید از نظر حجم مخاطبینی که تحت پوشش دارد منحصر به فرد است.

وی با اشاره به وضعیت بازار کار در استان، عنوان کرد: مرور روند 20 سال گذشته بیانگر این است که سهم شاغلین در بخش کشاورزی به طور مستمر رو به کاهش و تنزل بوده است و طی این 20 سال از رقم 21.9 دهم درصد به 19.3 دهم کاهش پیدا کرده است.

کریمی اضافه کرد: سهم بخش کشاورزی در سطح ملی مشابه همین روند نزولی است و کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به کاهش سهم شاغلین بخش صنعت در این استان، عنوان کرد: علیرغم موقعیت صنعتی استان و انتظاری که برای رشد و توسعه صنعتی در استان طی دو دهه گذشته می رفته است اما متاسفانه سهم شاغلین در بخش صنعت  طی 20 سال گذشته از 75 درصد تا  95 درصد کاهش پیدا کرده است به گونه ای که از رقم 22 درصد در سال 75 به 20.2 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تعداد بیمه شدگان در بخش صنعت نیز کاهش داشته است و موید این است که حجم فعالیت های صنعتی با سکته و کاهش مواجه شده است، اظهار کرد: این موضوع نگران کننده است و باید علل و عوامل این امر و مشکلاتی که در این بخش وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم و راهکارهایی که برای برون رفت بخش صنعت از رکود و افزایش جذب و بکارگیری نیروهای جدید در این بخش را تسهیل کند را  دنبال کنیم.

کریمی ادامه داد: اما در مقابل، با کاهش سهم بخش کشاورزی و صنعت، بخش خدمات رشد داشته است. تعداد شاغلین این بخش از 42.5 درصد در سال 75 به 45.4 درصد در سال 94 رسیده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: در سطح کشور هم خدمات از رشد برخوردار بوده است البته در نرم جهانی بخش خدمات در دنیا رو به توسعه است.

وی در ادامه با بیان اینکه چالش ها و مسائل و مشکلات بسیاری در حوزه وزارت رفاه وجود دارد، گفت: مقوله مدیریت یارانه ها یکی از چالش های جدی پیش روی دولت است با توجه به تعهدی که در راستای پرداخت یارانه های نقدی ایجاد شده، فشار بسیاری را به بودجه دولت وارد کرده که دولت باید در اسرع وقت در جهت کاهش افراد تحت پوشش یارانه نقدی به ویژه افراد ثروتمند و بی نیاز اقدام کند تا این فشار از روی بودجه دولت برداشته شود.

کریمی عدم تعادل و کسری شدید در منابع صندوق های بیمه و بازنشستگی را به عنوان چالش جدی دیگر در این حوزه برشمرد و گفت: متاسفانه همه صندوق ها یا در شرایط بحرانی هستند یا به سرعت رو به بحران می روند و به قدری این بحران گسترده است که عواقب ان وحشتناک است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: افزایش امید به زندگی و سن افراد که میزان دریافتی دوره بازنشستگی را افزایش می دهد و روند به سالمند شدن جمعیت کشور  از عواملی است که حجم تعهدات بیمه های بازنشستگی را افزایش می دهد و با توجه به رکودی که در اقتصاد کشور حاکم است جریان ورودی این صندوق ها با کاستی مواجه شده که بحران را در سالهای اخیر تشدید کرده است.

سید مهدی مقدسی نیز در این نشست توجه به تعامل بین بخشی را یکی از ضروریات غیر قابل اجتناب در راستای تسهیل روند توسعه پایدار عنوان کرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب با بیان اینکه تعامل و همپوشانی دستگاه های اجرایی برای پیشبرد اهداف نظام بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد افزود: در این صورت ضمن جلب اعتماد عمومی توسعه کشور نیز محقق خواهد شد.

مقدسی با تاکید براینکه ادغام تامین اجتماعی با سایر بیمه ها به صلاح نیست اظهار کرد: در واقع این ادغام مصداق پیوند یک عضو بیمار به بدن بیمار دیگری است. اینکار نه تنها سودی ندارد بلکه به هر دو اسیب می زند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رونق بخشی به اقتصاد و پوپا شدن کسب و کار با توجه به چالش های جامعه کارگری و رفع آنها محقق می شود.

ایرج طاهرخانی رئیس شعب بانک توسعه تعاون استان مرکزی نیز در این نشست تعداد شعب این بانک در استان را 14 شعبه عنوان کرد و اظهار کرد: در سال جاری تاکنون 430 میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری 800 میلیارد ریال تسهیلات بخش کشاورزی در استان مرکزی پرداخت می شود، گفت: 220 میلیارد ریال نیز به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت شده است.

محمدتقی آبایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز با بیان اینکه 8 نشست هماهنگی مشورتی مدیران تابعه این مجموعه 45 مصوبه به همراه داشته است، اظهار کرد: از این مصوبات 36 مورد اجرایی شده و 6 مورد نیز در دست اجراست.

وی افزود: در سال جاری، 44 تعاونی به ثبت رسیده است.