گزارش‌های برخی سازمان‌های غربی در مورد استفاده تروریست‌های داعش از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان عراق و سوریه و اظهارات عده‌ای از مقامات آمریکایی در مورد نقش این کشور در پیدایش داعش، نشان می‌دهد کاخ سفید متهم اصلی نقض حقوق مخاصمات مسلحانه مصوب سازمان ملل است.

به گزارش گروه سیاسی مرور نیوز، گروه تروریستی داعش در ماه‌های اخیر با شکست‌های سنگینی در عراق و سوریه روبرو شده است. در این شرایط سران داعش در پی از دست دادن مناطق تحت حاکمیت خود استفاده از تمامی ابزارهای مقابله‌ای در دستور کار قرار دادند. برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولت دمشق و بغداد از سپر انسانی و همچنین سلاح شیمیایی استفاده کردند.

گزارش موسسه ارائه خدمات تحلیلی و گردآوری اطلاعات موسوم به «آی اچ اس کانفلیکت مانیتور» مستقر در لندن نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش از زمان اشغال بخشی از استان موصل در غرب عراق در سال ۲۰۱۴ تا کنون، دست کم پنجاه و دو بار از سلاح‌های شیمیایی شامل گاز کلرین و گاز گوگرد در میادین جنگ در سوریه و عراق استفاده کرده است.

با وجود این گزارش مستند، سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی و همچنین شورای امنیت هیچ واکنشی به در خطر افتادن جان غیرنظامیان و تخطی از حقوق جنگ‌های مسلحانه نشان نداده‌اند. بلکه حتی رسانه‌های غربی تلاش کرده‌اند با پوشاندن این جنایت علیه بشریت داعش، دولت اسد را نیز به کارگیرنده سلاح شیمیایی نشان دهند.

در همین رابطه شبکه تلویزیونی دولتی صدای آمریکا، با انتشار گزارشی مدعی شد داعش تنها بازیگر در جنگ منطقه نیست که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند، هلیکوپترهای ارتش سوریه نیز دست کم در دو مورد بمب‌های بشکه‌ای حاوی گاز کلرین در میان مناطق غیر نظامی سوریه انداخته‌اند.

این ادعا در حالی از طرف تلویزیون دولتی آمریکا مطرح شد که بیش از این در دو مقطع از جمله در سال 2014 زمانی که تجاوز نظامی و دخالت مستقیم آمریکا در بحران داخلی تروریستی سوریه شدت گرفته بود، ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمایی به شدت از جانب مقامات دولتی دمشق رد شد. در همان زمان سازمان ملل هم عدم وجود هرگونه تسلیحات شیمایی را در انبار پشتیبانی ارتش سوریه تائید کرد.

شماری از اتوبوس‌ها و خودروهای حامل عناصر داعش که سرکرده‌های داعشی موصل در میان آن‌ها بودند، بدون این که توسط جنگنده‌های ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا هدف قرار بگیرند، به شهر رقه در سوریه رسیدند.

واقعیت این نبرد نامتقارن که عملا تمامی حقوق و قوانین مصور سازمان ملل در مورد مخاصمات مسلحانه را نقض کرده، از سوی کاخ سفید طراحی شده است. یکی از مهمترین اسناد درباره نقش آمریکا در ظهور داعش به اسنادی برمی‌گردد که توسط «آژانس اطلاعات دفاعی» آمریکا منتشر شد.  گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که در 12 آگوست 2012 از حالت طبقه بندی شده خارج شده و به بیشتر آژانس‌های دولتی آمریکا مانند، سنت کام، سیا، اف بی آی، دی اچ اس و ان جی ای، ارسال شده بود، تاکید می‌کند که دولت آمریکا و دیگران از احتمال ظهور داعش خبر داشتند اما تصمیم گرفتند چشم‌های خود را بر آن ببندند.

همچنین بی بی سی گزارشی منتشر کرد که در آن تایید می‌کرد سلاح‌های آمریکایی از طریق کشورهای اروپایی برای شورشیان سوریه در عرض کمتر از دو ماه به دست داعش در عراق می‌رسیده است.

این در حالی بود که دونالد ترامپ هم در کارزار انتخابات ریاست جمهوری برای غلبه بر هیلاری کلینتون، تاکید داشت که داعش را کلینتون و اوباما تاسیس کرده‌اند، هر چند به دلیل انتقاد گسترده‌ای که  نخبگان آمریکا نسبت به عواقب این گونه اظهارات کردند، ترامپ عقب نشینی کرد و گفت که با «طعنه» این حرف را زده است. اما پس از گذشت بیش از پنج  سال از بحران سوریه اسناد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند آمریکا در شکل‌گیری داعش نقش اصلی را داشته است.

این کشور با اغماض نسبت به تجهیز داعش به سلاح‌هایی که از سوی عربستان و قطر تهیه می‌شد، برخورد کرد. همچنین برای فرافکنی در رسانه‌ها، هر زمان بحث به کارگیری سلاح کشتارجمعی شیمیایی داعش مطرح می‌شد، نوک پیکان را به سمت بشار اسد نشانه می‌گرفت.

از این رو باید آمریکا را عامل اصلی وقوع بحران انسانی خاورمیانه دانست و از سویی نباید انتظار داشت که ترامپ علی رغم شعارها و سخنان ساختارشکنانه اش در فضای سیاسی این کشور، بتواند بر جلوگیری از روندهای موجود اثر مثبت بگذارد.