رئیس جمهور گفت: اینکه تبلیغ می‌کنند بیمارستان‌ها دیگر جایی ندارند، دروغ است و هیچ مبنای حقیقی ندارد البته در روزهای اول یکسری مشکلات وجود داشت.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت که در مجموعه کاخ سعدآباد برگزار شد، گفت: سال ۹۸، سال افتخار ملت ایران بود. در همه زمینه‌هایی که دشمن تصمیم داشت برای مردم ما پیچیدگی‌هایی را ایجاد کند تا در نهایت کمر آنها را در برابر فشار خم کند، مردم ما توانستند از فاجعه، حماسه و از حماسه پیروزی بیافرینند.

* برای اولین بار بودجه بدون نفت را پشت سر گذاشتیم

وی افزود: در بخش اقتصاد دشمن همه فشار خود را متمرکز کرده بود. در سال ۹۸ از اردیبهشت ماه بدترین فشار به اقتصاد بخصوص صنعت نفت وارد شد. این فشارها علیرغم اینکه مشکلاتی را برای زندگی مردم ایجاد کرد موفقیت‌های زیادی هم برای ما آفرید. برای اولین بار بودجه بدون نفت را پشت سر گذاشتیم. سال ۹۸ سال اداره کشور بدون نفت بود.

روحانی تاکید کرد: در سالی که گذشت، قهرمانان اقتصادی کشورمان، توانستند اقتصاد ما را در شرایط ثبات و آرامش نسبی قرار دهند. ما در این سال از تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد به ۲۵ درصد رسیدیم و این یک افتخار برای ملت بزرگ ایران است.

وی ادامه داد: روند اقتصادی در سال ۹۸ مثبت بوده است، در سه ماهه سوم سال، اقتصاد بدون نفت و با نفت ما هر دو مثبت است که این برای تاریخ ما بسیار اهمیت دارد. ما امسال نگذاشتیم حقوق کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران حتی با یک روز تاخیر پرداخت شود. آنهایی که در دنیا کشور را اداره کرده‌اند، می‌دانند این یعنی چه و دولت ما چه باری را تحمل کرده است و به خوبی توانست یارانه و حقوق را در روز موعود پرداخت کند. این‌ها بیانگر قدرت دولت و ملت ماست.

* توانستیم در حد توان فشار را بر مردم کاهش دهیم

رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش حقوق در سال ۹۸ اظهار داشت: دولت به دلیل فشاری که مردم تحمل می‌کردند حقوق را ۲۰ درصد افزایش داد و حقوق‌ها را بر اساس همین افزایش پرداخت کرد و برای سال آینده نیز پیش بینی افزایش حقوق را برای کارگران و کارمندان کرده ایم و ما توانستیم در حد توان فشار را بر مردم کاهش دهیم.

* پرداخت بسته حمایت معیشتی، سال آینده نیز ادامه دارد

وی ادامه داد: همچنین یک بسته حمایتی را برای ۶۰ میلیون جمعیت که از لحاظ اقتصادی در فشار بیشتری بودند در نظر گرفتیم و از ماه آبان این بسته حمایتی در حال پرداخت به آنهاست و ان‌شاءالله این بسته سال آینده نیز پرداخت خواهد شد.

روحانی با اشاره به سیل فروردین امسال گفت: در سال جاری ما با حوادثی رو به رو بودیم که در تاریخ ما بی‌نظیر و یا کم نظیر بودند. سیل جزو حوادثی بود که در تاریخ ما کم نظیر بود و در چند روز، بارش رحمت خداوند فرود آمد و سیلاب، مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورد. در ۲۵ استان، ۳۵ هزار میلیارد تومان به ما خسارت وارد کرد. البته در کنار این سیلاب رحمت نیز وجود داشت و دریاچه‌ها و سدهای ما را پرآب کرد که موجب شد کمبودهای آب جبران و تولید برق افزایش یافته و در تابستان با مشکلی رو به رو نبودیم.

* ۸۰ هزار واحد مسکونی سیل زده را مرمت و ۴۶ هزار واحد را احداث کردیم

وی ادامه داد: ما توانستیم در طول همین سال و قبل از پایان یافتن سال همه خانه‌هایی که بر اثر سیل آسیب دیده بودند یعنی ۸۰ هزار خانه را مرمت کنیم و آن خانه‌هایی که بر اثر سیل کامل از بین رفته بود، حدود ۳۰ خانه بود، را ساختیم. البته خانه‌هایی که بر اثر سیل مستهلک شده بودند و نیاز به ساخت مجدد داشت هنوز در دست ساخت هستند و در طول دو، سه ماه آینده این بخش از خانه‌ها نیز به پایان می رسند. ما در مجموع ۴۶ هزار واحد مسکونی احداثی داریم که توانمندی دولت و ملت ما را نشان می‌دهد.

رئیس جمهور گفت: سیل تجاربی را در حوزه مدیریت آب و بحران برای ما داشت که امیدواریم بتوانیم در آینده از این تجارب به خوبی استفاده کنیم. در کنار مسائل اقتصادی کشور، ما با مسائل سیاسی و اجتماعی مهمی نیز رو به رو بودیم. دولت ما در برابر دولت‌هایی که نتوانستند به تعهدات خودشان در زمینه هسته‌ای عمل کنند، کاهش تعهدات را از اردیبهشت ماه شروع کرد و همه تعهدات دست و پا گیر را کنار گذاشت و امروز صنعت هسته‌ای ما آزاد از هر محدودیتی و مشغول فعالیت است. کارهای بزرگی در این عرصه انجام شده که در روز ۲۰ فروردین، روز صنعت هسته‌ای، آنها را خواهیم گفت.

* آمریکا هیچگاه حمله به پایگاه عین‌الاسد را فراموش نمی‌ کند

روحانی ادامه داد: در دادگاه بین المللی ما توانستیم از نظر حقوقی در برابر جنایات آمریکا موفق شویم ودر عین حال در برابر توطئه‌هایی که آمریکا انجام داد توانستیم قاطعانه بایستیم، آمریکایی‌ها سردار بزرگ ما را ترور کردند و ما این اقدام آنها را بی پاسخ نگذاشتیم و نخواهیم گذاشت به دلیل اینکه نیروهای مسلح ما پاسخ قاطعی به اقدام آنها دادند و یک پایگاه بزرگ آنها را با غرش موشک‌ها در منطقه هدف قرار دادند که فکر می‌کنم آمریکایی‌ها این مساله را هیچ گاه فراموش نمی‌کنند زیرا در منطقه برای اولین بار بود که در برابر آنها به این شکل ایستادگی می‌شد.

* سامانه باور ۳۷۳ پیشرفته‌تر خواهد شد

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما سراغ نداریم که یک به کشوری توسط پهپاد آمریکایی تجاوز شود و آن کشور واکنشی نشان دهد. این اتفاق توسط سامانه بومی سوم خرداد انجام گرفت. جا دارد از پدافند هوایی تشکر کنم که کارهای بزرگی را انجام دادند. در یکسال اخیر کارهای بزرگی در زمینه دفاعی انجام شد و سال آینده نیز شاهد اتفاق بزرگ‌تری خواهیم بود و سامانه باور ۳۷۳ پیشرفته‌تر خواهد شد. البته در زمینه هواپیما، تانک و کشتی نیز کارهای بزرگی انجام شده و می‌شود.

روحانی ادامه داد: جا دارد از تمامی نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و بسیج که در برابر آمریکا ایستادند و سیلی محکمی به دهان این کشور زدند، قدردانی کنم.

وی گفت: هرچند حادثه هواپیمای اوکراینی بسیار دردناک و غیر قابل باوربود ولی دو کار در مقابل این خطای انسانی صورت گرفت. اولاً همدردی همه مردم، رهبری و نیروهای مسلح را دیدیم و این افراد شهید محسوب شدند. کار دیگر که انجام شد، نیروی مسلحی که در چارچوب وظایفش این خطا صورت گرفت، در کوتاه‌ترین زمان آمد و از ملت و خانواده‌ها عذرخواهی کرد و مسئولیت را گردن گرفت. این کار در تاریخ نظیر ندارد که با صراحت عذرخواهی شده و مسئولیت گردن گرفته شود.

* ما بزرگترین طرح‌ها را افتتاح کردیم

رئیس قوه مجریه افزود: قبل از پرداختن به کرونا باید بگویم که ما در سال ۹۷ و ۹۸، دولت تنها تلاشش این نبود که زندگی مردم را اداره کند بلکه در کنار گذران زندگی حداقلی مردم، کار توسعه‌ای خودمان را ادامه دادیم. ما بزرگترین طرح‌ها را افتتاح کردیم.

روحانی عنوان کرد: در سال جاری که روزهای پایانی آن را می‌گذرانیم، در زمینه صنعت آب و برق و سدها، تصفیه خانه‌هایی را دیدید که افتتاح شد. ۳۳ هزار میلیارد تومان ۲۲۷ طرح افتتاح شد.

وی تصریح کرد: در زمینه محصولات کشاورزی کارهای بزرگی انجام شد و ما در برنج مانند گندم به خودکفایی رسیدیم. شرایط آب و هوایی در کنار تلاش کشاورزان ما را به این نتیجه رساند و ما سال آینده به خصوص در غرب کشور طرح‌های خوب و مهمی در زمینه کانال کشی، آب و کشاورزی را افتتاح خواهیم کرد و مردم در تابستان و پاییز شاهد نتایج آن خواهند بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: در زمینه نفت گاز و فرآورده‌ها کارهای بزرگی انجام شد. برای اولین بار تولید گاز ما هزار میلیون متر مکعب در روز رسید. این کار عظیمی است که ما را در زمره کشورهای بزرگ در تولید گاز رساند.

روحانی ادامه داد: در زمینه پارس جنوبی هم رکورد زدیم و امسال ۶ سکو را به پایان رساندیم که جر فاز ۱۱، باقی فازها اجرایی شده‌اند. تا اول دولت یازدهم تنها ۱۰ فاز اجرا شده بود، و جز فاز ۱۱ همه ۲۷ فاز اجرایی شده است. بزرگترین کشف نفتی هم در دولت ما انجام شد.

 

وی گفت: کشف ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا در منطقه جنوب غرب کشور که به میدان نام آوران مشهور شد، کار بزرگی بود که انجام شد. البته بخشی در قبل انجام گرفته بود؛ ولی کاری مهم و بی نظیر بود. در چند ماه اخیر سه طرح مهم اطراف تهران افتتاح شد. آزادراه تهران-شمال که ۹۰ کیلومتر را به ۳۲ کیلومتر تبدیل کرد و شاهکار پل و تونل سازی است، کار بزرگی بود. ما در دوران تحریم این پروژه‌ها را افتتاح کردیم.

رئیس قوه مجریه افزود: رسانه‌ها به این بپردازند که ما در دوران شدیدترین تحریم‌ها در طول تاریخ، این پروژه‌ها را افتتاح کردیم. قبل از دولت ما ۱۷ درصد در این پروژه‌ها پیشرفت داشتیم و ما باقی آن را که ۸۳ درصد است، انجام دادیم. پروژه افتتاح ادامه اتوبان همت که روز گذشته انجام شد، پیش از دولت ما سه درصد پیشرفت داشت و بقیه را ما در این ۶ سال انجام دادیم. مردم ما در دوران سخت‌ترین تحریم‌ها این کارها را کردند.

* یکی از سیلی‌ های ما شلیک موشک‌ها به عین الاسد است

روحانی عنوان کرد: سیلی به آمریکا همین است. یکی از سیلی‌های ما شلیک موشک‌ها به عین الاسد است. این افتتاح پروژه‌ها سیلی محکم به ابرقدرت متجاوز است.

وی تصریح کرد: افتتاح راه آهن هم در سال اخیر داشتیم که در شرایط تحریم و فشار خدمت کردیم. ما بیشترین خدمت را به روستاها انجام دادیم. ارتباطات، بهداشت، راه، برق و گازرسانی به روستاها انجام شد. گازرسانی به روستاها در ابتدای دولت ۱۴ هزار روستا بود و الان ۳۰ هزار روستا از نعمت گاز برخوردارند.

رئیس جمهور اظهار داشت: در شرایط تحریم ما نه روستا، نه مستضعفان و نه توسعه را رها نکرده‌ایم. البته نمی‌گویم که شرایط عادی بوده و مردم بی‌مشکل بوده‌اند.

روحانی ادامه داد: این دولت در تامین موادی که مورد نیاز مردم است به خصوص مواد غذایی و بهداشتی تلاش کرده و شما می‌توانید تهران را با برلین، پاریس و لندن مقایسه کنید. شما ببیند که در آنجا چه شد، قفسه‌ها خالی شد و سر دستمال کاغذی دعوا شد. بیمارستان‌های کشورهای غربی امروز اعلام می‌کنند جا ندارند.

وی گفت: واردات مواد اساسی ما ۱۹ درصد بیشتر از پارسال است و تاکنون ۴۳ میلیارد دلار واردات داشتیم و حدوداً ۴۱ میلیارد صادرات داشتیم. البته به این معنی نیست که کم صادرات داشته ایم، چرا که مبنا را تغییر داده ایم.

* ما در موضوع کرونا با مردم صریح صحبت کردیم

رئیس قوه مجریه افزود: بانک مرکزی ما ۳۹ میلیارد دلار ارز تخصیص داده و ۱۴.۸ میلیارد دلار ارز برای کالای اساسی تخصیص داده است.

روحانی عنوان کرد: کرونا یک آزمایش الهی است. ما در کرونا با مردم صریح صحبت کردیم. به برخی رسانه‌های مجازی و برخی افراد توجه نکنید.

وی تصریح کرد: ما در ۳۰ بهمن متوجه شدیم که کرونا به ایران آمده و آزمایش‌هایی که از قم به تهران آمد مشخص شد که کرونا به کشور آمده است.

روحانی گفت: این اطلاعات صبح چهارشنبه مشخص شد و در همان روز در هیئت دولت به مردم اعلام شد. ما حتی یک روز هم در اعلام این خبر به مردم تأخیر نداشتیم. دوم اسفند انتخابات بود و ما می‌توانستیم صبر کنیم و سوم اسفند این خبر را اعلام کنیم اما چنین اقدامی را انجام ندادیم. ما با مردم صادقانه حرف زدیم.

وی ادامه داد: در مسئله هواپیمای اوکراینی نیز، نیروهای مسلح صادقانه با مردم حرف زدند. این تبلیغات دروغی که در مسائل مختلف از جمله کرونا راه انداختند، حقیقت ندارد و ما تأخیری نداشته‌ایم.

رئیس‌جمهور گفت: روز گذشته در تماس تلفنی که با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم و گیلان داشتم، نظرشان این بود که این دو شهر که از لحاظ گسترش ویروس کرونا، از جمله سخت‌ترین مناطق هستند، توانسته‌ایم از پیک بیماری عبور کنیم که این بسیار مهم است. من از آنها پرسیدم که آیا تخت خالی دارید؟ رئیس علوم پزشکی گیلان به من گفت که ۲۰ درصد تخت‌هایمان همچنان خالی است.

روحانی ادامه داد: اینکه تبلیغ می‌کنند بیمارستان‌ها دیگر جایی ندارند، دروغ است و هیچ مبنای حقیقی ندارد البته در روزهای اول یکسری مشکلات وجود داشت.