ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به‌مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به‌مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

* تردیدناپذیری پایداری بر حقوق ملی

ظرفیت‌های خداداد و توانمندی‌های ملی در گستره‌ یک سرزمین پدیده‌ای به نام حقوق ملت را می‌آفریند که هم مبانی دینی و هم سازوکارهای مشروع بین‌المللی به آن صحه می‌گذارند. از این‌رو، هیچ دستاویز و بهانه‌ای نمی‌تواند حقوق ملت را مورد صدمه قرار داده و یا اهمال و سست‌انگاری در قبال استیفای آن را توجیه نماید. به همین جهت رهبر انقلاب اسلامی تصریح فرمودند: «من بر تثبیت حقوق ملت ایران از جمله حقوق هسته‌ای تأکید دارم و اصرار دارم که نباید از حقوق ملت ایران حتی یک قدم عقب‌نشینی کرد». دفاع جانانه جوانان مؤمن و انقلابی ایرانی در طول ۸ سال "جنگ تحمیلی" نیز، برخاسته از همین باور بود تا اجازه ندهند حق سیادت ملت ایران بر سرزمین خود حتی به اندازه یک وجب هم مخدوش شود.

* صیانت از حقوق انسان، مبنای شکل‌گیری سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی، حتی راهبردهای امنیت ملی

استفاده از انرژی هسته‌ای حقی عام و ذاتی است که همه‌ ملت‌ها به موجب حقوق بین‌الملل از آن برخوردارند. این حق از مصادیق نسل سوم حقوق ملت یعنی حق بر توسعه است که وفق اسناد مختلف بین‌المللی مورد شناسایی قرار گرفته و دولت‌ها را متعهد به احترام، تضمین و اجرای آن نموده است. در حالی که بیگانگی تفکر لیبرالیسم از دین و انسانیت موجب شد تا انرژی هسته‌ای به عنوان برترین جلوه دانش و فناوری بشری عامل کشتار فجیع انسان‌ها در هیروشیما و ناکازاکی گردد، اما جمهوری اسلامی ایران در عین تأکید و ایستادگی بر حق خود برای استفاده صلح‌آمیز از این انرژی، بر اساس باور به مبانی دینی از جمله ممنوعیت ضایع کردن حرث و نسل، با سلاح هسته‌ای مخالفت کرده و ساخت و نگهداشت و به کارگیری آن را حرام اعلام کرده است. 

این حقیقت بی همتا برای همیشه بر تارک جمهوری اسلامی ایران خواهد درخشید که نظام برخاسته از تفکر دینی حتی راهبردهای امنیت ملی خود را هم بر اساس معیار صیانت از کرامت انسانی و شاخص پاسداری از حقوق انسان شکل می‌دهد و بر همین اساس هم همواره در پیگیری راهبرد خود مبنی بر "سلاح هسته‌ای برای هیچ کس" و "انرژی هسته‌ای برای همه" پای می‌فشارد.

* باور دینی، همت انقلابی و تلاش جهادی جوانان ایرانی عامل ناکامی آمریکا در سلب حقوق ملت ایران

در این میان رژیمی که با به کارگیری سلاح هسته‌ای، انجام مکرر آزمایش‌های اتمی و ایجاد زرادخانه‌های بزرگ هسته‌ای، سابقه "سلب حق حیات" از هزاران شهروند غیرنظامی، "سلب حق برخورداری از محیط زیست سالم و پاک" از صدها هزار انسان و "سلب حق امنیت و آرامش" از میلیون‌ها نفر را در کارنامه ضدبشری خود دارد، در طول چند دهه گذشته تلاش کرد تا با انواع روش‌های غیرقانونی، نامشروع و مجرمانه از جمله اِعمال تحریم و ترور اندیشمندان هسته‌ای، ملت ایران را از دسترسی به دانش، فناوری و صنعت هسته‌ای محروم نماید. با این وجود، جوانان ایرانی با تکیه بر باور دینی و همت انقلابی و تلاش جهادی توانستند همه‌ موانع و تحریم‌ها را پشت سر گذاشته و به مرزهای جهانی دانش، فناوری و صنعت هسته‌ای دست یابند، ولی رژیم ضدانسانی آمریکا، ملت ایران را به جرم دستیابی به این توانمندی مشروع و صلح‌آمیز با وضع تحریم‌های بیشتر مجازات نمود. هرچند این اقدام‌ها هزینه‌های زیادی را بر ملت ایران تحمیل نموده است، اما بدون تردید هیچ خللی در اراده راسخ آنها برای احقاق کامل همه‌ حقوق خود در عرصه‌ بین‌المللی وارد نکرده است.

* احیای حق تاریخی ملت ایران با جهاد علمی و عملی دانشمندان هسته‌ای

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ضمن گرامیداشت بیستم فروردین‌ماه که تبلور توانمندی‌های جوانان مؤمن و خلاق ایرانی و جلوه‌ عینی اتکا به ظرفیت‌های ملی است و با بزرگداشت جهاد علمی دانشمندان و جهاد عملی دیگر دست‌اندرکاران فناوری هسته‌ای که دستاورد آن احیای حقوق تاریخی یک ملت متمدن و رشید است، در برابر مجاهدت، ایثار و از خودگذشتگی شهدای هسته‌ای به‌ ویژه شهیدان علی‌محمدی، شهریاری، احمدی روشن و رضایی‌نژاد سر تعظیم فرود آورده و بر پیگیری آرمان ملی و انقلابی آنها در ساختن الگوی کامل نظام پیشرفته‌ اسلامی تأکید کرده و تصریح می‌نماید "حقوق ملت" و "استقلال ملی" دو مفهوم در هم تنیده و غیرقابل تفکیکند و به همین جهت همان اندازه که "دستیابی به استقلال" در گرو استیفای حقوق ملت است، "صیانت از استقلال"، مستلزم پاسداری از مرزهای آن و مقاومت در برابر هر زیاده‌خواهی بیگانگان است."