نمایندگی ایران در سازمان ملل نوشت: امکانات پزشکی، پزشکان و پرستاران ایران جزو بهترین‌ها در جهان است و ماهیت حرفه‌ای تلاش‌های ملی این کشور در سرکوب کووید -۱۹ توسط سازمان جهانی بهداشت، بسیار اذعان شده است.

به گزارش مرور نیوز، نمایندگی‌ ایران در سازمان ملل متحد در گزارشی، تحریم‌ ها را «ستون پنجم» کووید -۱۹ نامید و اعلام کرد هر عملی که توانایی یک ملت را برای مقابله با بحران محدود کند، باعث گسترش این بیماری و تضعیف مبارزه جهانی با همه‌ گیری آن می‌شود.

در این گزارش آمده است:

اکنون تمام جهان با جنگ جهانی علیه کووید -۱۹ روبرو است. این ویروس بی‌ امان و بسیار مسری به عنوان دشمن مشترک کل خانواده بشر، زندگی همه را بدون هیچ گونه تمایز ملیت، نژاد، رنگ، دین و جنسیت تهدید می‌کند.

در این نبرد مشترک، تمام بشریت در یک جبهه قرار دارند، اما با وجود تلاش‌های خستگی ناپذیر، طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، ویروس به وضوح «در حال سرعت گرفتن» است. ما باید با متحد شدن و فراتر از «ابراز همبستگی» و نشان دادن «همبستگی در عمل» و همچنین همکاری‌های هماهنگ بین المللی، در این نبرد پیروز شویم.

برای موفقیت سریع و پایدار، باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ فرد، خانواده، اجتماع یا ملتی عقب نماند، زیرا هیچ ملتی نجات نخواهد یافت و در امان نخواهد بود مادامی که همه مردم در دنیا ایمن باشند.

تحریم‌ها توانایی ایران را در نبرد با کووید -۱۹ مهار می‌کنند. در حالی که ایران یکی از بدترین شیوع ویروس کرونا را تجربه می‌کند، تحریم‌های ایالات متحده که به گفته مقامات آمریکایی، گسترده‌ترین مجازات‌هایی است که تاکنون بر یک کشور تحمیل شده است، به شدت مانع تلاش ایران برای شناسایی و معالجه بیماران و جلوگیری مؤثر از گسترش آن می‌شود. با این حال امکانات پزشکی، پزشکان و پرستاران ایران جزو بهترین‌ها در جهان است و ماهیت حرفه‌ای تلاش‌های ملی این کشور در سرکوب کووید -۱۹ توسط سازمان جهانی بهداشت، بسیار اذعان شده است.

* معافیت‌های به اصطلاح بشردوستانه کارایی ندارند

برای فرار از شرم غیرقانونی و غیراخلاقی تحریم‌ها، مقامات ایالات متحده همچنان ادعا می‌کنند که نیازهای بشردوستانه و پزشکی از مجازات‌ها معاف هستند. در ۲۷ فوریه ۲۰۲۰، خزانه‌داری آمریکا با هیاهوی بسیار زیاد «توافقنامه تجارت بشردوستانه سوئیس» (SHTA) را نهایی کرد و اجازه داد که برخی معاملات بشردوستانه با ایران انجام شود.

با این حال، این کانال باریک در شرایط فعلی با نیازهای بشردوستانه ایران مطابقت ندارد. ایالات متحده SHTA را وادار کرده است که به بهانه‌هایی، چون «تضمین حداکثر شفافیت» یا «دقت کافی»، رویه‌ای بسیار تنگ و سخت را دنبال کند و شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا هر ماه اطلاعات گسترده‌ای را به وزارت خزانه داری در مورد ذی نفعان ایرانی کالاها، روابط تجاری شرکت‌ها و جزئیات اقتصادی را ارائه دهند.

از این رو تجارت با شرکت‌ها از نظر عملی بسیار دشوار است. علاوه بر این، ماهیت تقریباً غیرممکن یا دشوار انتقال ذخایر مسدود شده ایران در خارج از کشور به بانک تعیین شده سوئیس، نه تنها اجازه نمی‌دهد تا SHTA اکنون به درستی عمل کند بلکه ممکن است در طی چند ماه از این کار کنار بکشد.

به همین ترتیب، اخیراً چندین شرکت که تجهیزات پزشکی مورد نیاز را برای مبارزه با ویروس کرونا تأمین می‌کنند، حمل و نقل به ایران را متوقف کرده‌اند، زیرا رژیم فعلی تحریم ایالات متحده، حمل و نقل این کالاها را به ایران تقریباً غیرممکن می‌کند.

علاوه بر این، تنها پیام تحریم‌های جدید ایالات متحده که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا اعمال شده است، این است که شرکت‌ها باید از انجام هرگونه تجارت با ایران خودداری کنند حتی اگر طبیعت کارشان بشردوستانه باشد.

رژیم تحریم‌های آمریکا از جمله مجازات‌های مربوط به آن بسیار گسترده است و زمینه را برای تجارت قانونی با ایران مین‌گذاری کرده است و به تبع آن، تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی و سازمان‌های امدادی به دلیل ترس گرفتار شدن تصادفی در شبکه تحریم‌های ایالات متحده، از انجام کار در ایران صرف نظر می‌کنند.

* کمک کشورهای همسایه ایران برای کرونا امری بسیار ارزشمند و تقدیر شدنی است

از ابتدای شیوع بیماری کووید -۱۹، ایران کمک‌های اضطراری از کشورهای همسایه و سایر کشورها و همچنین سازمان جهانی بهداشت و برخی سازمان‌های بشردوستانه دریافت کرده است که در این برهه زمانی، امری بسیار ارزشمند و تقدیرشدنی هستند.

این در حالی است که برای کشوری وسیع، چون ایران با جمعیت تقریباً ۸۳ میلیون نفر که جز کشورهای آسیب دیده ناشی از کووید -۱۹ محسوب می‌شود، چنین کمک‌های اضطراری نوعی اکسیر محسوب نمی‌شود، زیرا تحت همه‌گیری فعلی، کشورهای اهدا کننده، خودشان با بحران‌های خاص خود روبرو هستند. بر این اساس، نه ایران و نه هیچ کشور دیگری نمی‌توانند فقط به کمک‌های اضطراری تکیه کنند. لغو تحریم‌ ها در جنگ جهانی علیه کووید -۱۹ ضروری است، یا ما با هم پیروز می‌شویم یا با هم می‌بازیم، اما ما باید از طریق حمایت گسترده از نیازهای کشورهای در حال توسعه، بر آن پیروز شویم.

همچنین ضروری است که هر کشور بتواند، به طور کامل و آزادانه از منابع خود برای سرکوب مؤثر این بیماری استفاده کند که بدون حذف فوری همه تحریم‌های بانکی، بیمه، حمل و نقل، پزشکی، صنعت، انرژی، صادرات و واردات و مانند آن غیرممکن است.

چنین درخواست‌های قوی و مکرر از سوی افرادی، چون دبیرکل سازمان ملل متحد، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و برخی دیگر از مقامات بین المللی و همچنین بسیاری از دولت‌مردان و زنان فعلی و پیشین، نمایندگان مجلس، رهبران مذهبی، دانشگاهیان، سازمان‌های غیر دولتی و نهادهای جامعه مدنی هم مطرح شده است.

* جامعه جهانی اجازه ندهد تحریم‌های غیرانسانی به جان شهروندان آسیب بزند

برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع در نتیجه بیماری همه گیر کووید -۱۹، جامعه جهانی نباید به استفاده مداوم از مجازات‌های غیر انسانی و غیرقانونی برای آسیب رساندن به سلامتی و زندگی شهروندان جهان، اجازه دهد.

تحت همه‌گیری فعلی جهانی، برطرف کردن فوری همه تحریم‌ها به نفع تمام بشریت و یک ضرورت است. برای اثبات اینکه ما به اندازه کافی بالغ هستیم که علاوه بر خود، درباره زندگی بقیه انسان‌ها نیز اهمیت می‌دهیم، این کار درستی است که باید به سرعت انجام شود.