رئیس جمهور گفت: دولت تمام توان خود را برای تامین تجهیزات بیمارستان به کار گرفته است.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا که صبح امروز (شنبه) برگزار شد، گفت: وقتی ویروس کرونا وارد کشور شد، استان‌هایی همچون گیلان، قم وارد پیک اول شدند؛ در نمودار امروز مشاهده شد که بسیاری از این استان‌ها از پیک خارج شدند و شرایط فوق العاده ای ندارند.

* برخی استان ها همچنان در پیک اول ویروس کرونا هستند

رئیس جمهور گفت: برخی استان ها همچنان در پیک اول ویروس کرونا هستند و پیش بینی این است که دیگر استان ها هم در نوبت باشند.

او افزود: سفید یا قرمز بودن استان‌ها ثابت نیست و ویروس کرونا واکسن و دارو قطعی برای درمان ندارد؛ نگرانی ما همچنان وجود دارد و باید مراقبت کنیم.

* برای گسترش دولت الکترونیک تمام توان خود را به کار گرفتیم

روحانی با بیان اینکه دولت تمام توان خود را برای تامین تجهیزات بیمارستان به کار گرفته است، اظهار کرد: ما برای گسترش دولت الکترونیک تمام توان خود را به کار گرفتیم تا مردم مجبور به حضور در ادارات برای انجام خدمات نشوند، همچنین دولت در ارائه خدمات میز خدمت خود تلاش کرده تا مردم در صف‌های طولانی گرفتار نشوند.

او گفت: در ماه‌های فروردین و اردیبهشت تولیدات کشور در بسیاری از امور افزایش پیدا کرده است؛ حدود ١٠ الی ١٢ درصد در بخش تولیدات رشد داشتیم و این خبر خوشحال کننده‌ای است.

* ما تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم

رئیس جمهور ادامه داد: امروز در کشور وحدت و انسجام ملی شکل گرفته است؛ اگر بتوانیم امسال را سال پیوند و پیروزی قرار دهیم حتما دستاورد بسیار بزرگی ایجاد می‌شود، زیرا ما تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم.

روحانی گفت: در حال حاضر در کشور شاهد اعتلاف ملی برای زندگی، سلامت و معیشت هستیم و نباید آن را از دست دهیم؛ اگر ما اتحاد داشته باشیم، در برابر کرونا، تحریم و بسیاری از مشکلات پیروز خواهیم شد.

* بازگشایی نمایشگاه‌ها و تالارهای پذیرایی با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی

روحانی تصریح کرد: اگر مجبور شویم همه (محدودیت‌ها) را بر می‌گردانیم. امروز تصویب شد نمایشگاه‌های تخصصی بازگشایی شود به شرط آنکه در چارچوب مصوب افراد را دعوت کنند. تالار پذیرایی در نقاطی که قرمز نیست با رعایت ۵۰ درصد ظرفیت بازگشایی می‌شوند. کتابخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها هم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: علی رغم مشکلات این ویروس، توانستیم تهدید را تبدیل به فرصت کنیم. یکی از آن نکات مهم نزدیک شدن قوا به یکدیگر است، متحد شدن نیرو‌ها به یکدیگر است. یک ائتلاف ملی برای سلامت و معیشت و به عبارتی برای زندگی را شاهد هستیم. این ائتلاف یک دستاورد بزرگ است و نباید آن را از دست دهیم.

او ادامه داد: کتابخانه‌ها می‌توانند بر اساس پروتکل‌هایی که به آنها اعلام می‌شود فعالیت خود را آغاز کنند، اما فعالیت‌های فرهنگی و اردو‌های تابستانی مواردی است که فعلاً ممنوع است تا ببینیم شرایط به کجا می‌رسد.

رئیس‌جمهور گفت: در جلسه امروز مطرح شد که آیا به استان‌هایی که در این روز‌ها در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند، اختیار به استانداری داده شود که برخی از محدودیت‌ها را در کل استان یا چند شهرستان اعمال کند یا خیر؟ برخی از استانداران این درخواست را داشتند که بنا شد این اختیارات در زمانی باشد که این استان‌ها در وضعیت قرمز باشند؛ چهار چوب‌های این موضوع در جلسه پنج شنبه مطرح و برای هفته آینده در دستور جلسه شنبه هفته آینده قرار می‌گیرد.

روحانی درباره مرخصی زندانی‌ها گفت: در گذشته تصویب کرده بودیم،زندانی‌هایی که مرخصی آنها خطری را برای جامعه ایجاد نمی‌کند تا پایان خرداد در مرخصی باشند. در خصوص تیر ماه هنوز تصمیمی نگرفتیم البته قرار بود امروز تصمیم گیری شود که ظاهراً هماهنگی‌ها کافی نبوده و هفته آینده در این خصوص تصمیم گیری می‌شود.