فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش،‌ با بیان اینکه رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۵ با اخذ مجوزهای لازم تا پایان سال برگزار می‌شود، گفت: سال گذشته هم تمام نیروهای زمینی دریایی و هوایی ارتش در قالب رزمایش بزرگ محمد رسول الله حضور یافتند.

به گزارش مرور نیوز، دریادار دوم رضا عباسی در نشست خبری به مناسبت هفته نیروی دریایی که در دفتر نمایندگی نیروی دریایی آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به اینکه از 4 سال پیش برنامه ریزی شد تا به دلیل کم بودن جذب افسران و درجه داران در استان‌های دورتر از دریاها، دفاتر نیروی دریایی راه اندازی شد، اظهار داشت: با تأسیس دفاتر نمایندگی در برخی استان‌های دور از دریا برای توسعه نیروی دریایی، جذب و سازماندهی در نیروی دریایی تحول زیادی در جذب از استان‌های دورتر از دریا صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در 2 سال گذشته 63 نفر در درجه‌داری و تعداد کثیری در افسری از جوانان آذربایجان شرقی جذب نیروی دریایی ارتش شدند،‌ افزود: بدون اغراق درجه‌داران و افسران جذب شده از این منطقه جزو درجه‌داران و افسران موفق نیروی دریایی هستند.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش،‌ ادامه داد: توافق نامه‌های خوبی با دانشگاه‌های آذربایجان شرقی برای استفاده متقابل از ظرفیت‌ها در استان به امضاء رسیده است که این هم یکی از دستاوردهای خوب تأسیس دفتر نمایندگی نیروی دریایی در آذربایجان شرقی بود.

دریادار عباسی با اشاره به اینکه آذرماه امسال 8 دستاورد استراتژیک نیروی دریایی مورد بهره برداری قرار گرفت اظهار داشت: نیروی دریایی نیرویی تجهیزات محور است و با توجه به تحریم‌ها، جوانان نیروی دریایی وارد میدان شده و ناوشکن تمام ایرانی جماران را در داخل کشور ساختیم.

وی با بیان اینکه ناو شکن دارای تسلیحات ضد زیرسطحی، سطحی و هوایی است،‌ تصریح کرد: وقتی یک ناوشکن از ساحل جدا شده و هزاران مایل از ساحل دور می‌شود، باید قابلیت جنگ زیرسطحی، سطحی و هوایی را داشته باشد لذا ناوشکن جماران صاحب پیچیده‌ترین تجهیزان برای دفاع از خود در این 3 حوزه است.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش،‌ با تاکید بر اینکه به دلیل پیچیدگی تسلیحات دولت‌هایی که ناوشکن دارند، مستقل نساخته و وابسته هستند، ادامه داد: حتی آمریکا تمام تجهیزات را خود نمی‌سازد و بخشی از نیاز خود را از سایر کشورها تأمین می‌کند ولی ناوشکن جماران یک ناوشکن تمام ایرانی است.

دریادار عباسی با بیان اینکه جهاد خودکفایی نیروی دریایی کارهای خود را با قوت آغاز کرد و دستاوردهای بسیار ارزشمندی از خود به جای گذاشت،‌ افزود: رادار سطحی و هوایی «سپر دریا» با برد 200 کیلومتر است که در سواحل مکران برای رصد کلیه تحرکات نصب شده است، رادار دریایی ثامن، سامانه آتش ناوچه‌های موشک انداز و سامانه آموزشی شبیه سازی دریانوردی برای کاهش هزینه آموزش دانشگاه نیروی دریایی امام خمینی (ره) بوشهر راه‌اندازی شد که در استخر، تمام شرایط دریانوردی را شبیه‌سازی می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش‌های تخصصی سطحی، زیرسطحی و هوا دریا،‌ موشکی، تکاوران دریایی، جنگال و انواع یگان‌های متخصص در 12 ماه سال، خاطرنشان کرد: در نهایت در پایان سال در قالب رزمایش بزرگ ولایت که از سال 88 برگزار می‌شود، تمام نیروهای نیروی دریایی شرکت کرده و توان خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش،‌ با بیان اینکه رزمایش بزرگ دریایی ولایت 95 با اخذ مجوزهای لازم تا پایان سال برگزار می‌شود، گفت: سال گذشته هم تمام نیروهای زمینی دریایی و هوایی ارتش در قالب رزمایش بزرگ محمد رسول الله به عنوان بزرگ‌ترین رزمایش طول تاریخ ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنوب حضور یافتند که نیروی دریایی هم به خوبی به اهداف از پیش تعیین شده رسید.

وی با تاکید بر اینکه نیروی دریایی، نیرویی نظامی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از طرف فرماندهی کل قوا تعیین شده است، تصریح کرد: نیروی دریایی می‌تواند در سیاست مؤثر بوده و با پهلوگیری در بندرهای مختلف روابط بین‌الملل را تقویت کند.

دریادار عباسی افزود: با دولت‌های دیگر هم رزمایش‌های مشترک داریم که آخرین نمونه آن رزمایش صلح و دوستی با پاکستان بود، ضمن اینکه با عمان و ایتالیا و هر کشور غیر متخاصم رزمایش مشترک برگزار کرده‌ایم و این روابط نظامی و سیاسی نیروی دریایی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آمریکا ادعا کرده که ایران نباید در آب‌های آزاد و غیره رزمایش اجرا کند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم پاسخ کوبنده آن‌ها را دادند و گفتند که شما بروید در خلیج خوک‌ها رزمایش برگزار کنید.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش،‌ در ادامه با اشاره به اینکه نیروی دریایی برای حضور قدرتمندانه در دریا نیاز به هماهنگی با نیروی سه گانه دارد، افزود: هماهنگی با نیروی دریایی سپاه، پدافند هوایی و نیروی زمینی به عنوان عقبه نیروی دریایی ارتش مهم‌ترین نیاز برای حضور قدرتمندانه نیروی دریایی ارتش در دریا است.

وی با تاکید بر اینکه نیروی دریایی ارتش و سپاه مکمل هم در دریا هستند و از ظرفیت‌های یکدیگر در دریا استفاده می‌کنند، ابراز داشت: پدافند هوایی و نیروی زمینی ارتش هم به عنوان عقبه نیروی دریایی در دریاهاست تا از اقتدار و قدرت مانور نظامی و استراتژیک بیشتری برخوردار باشد.

دریادار عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان خودکفایی نیروی دریایی ارتش،‌ تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی، مستشاران غربی و شرقی نیروی دریایی اخراج شدند و باعث شد تا نیروی دریایی در مسیر خودکفایی قدم بردارد.

وی افزود: نیروی دریایی استفاده درست از تجهیزات وابسته به غربی‌ها، تعمیرات اساسی و در نهایت گام را فراتر گذاشته و ساخت تجهیزات دریایی را به عنوان سه استراتژی مهم در دستور کار خود قرار داد.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش،‌ با بیان اینکه زیردریایی‌ها بسیار پیچیده‌تر از جنگنده‌های هواپیما است، ابراز داشت: جوانان ما با تلاش و اخلاص در نیروی دریایی توانستند سال 92 نخستین زیر دریایی بهینه‌سازی شده اساسی با نام طارق را به آب بیندازند که در آن 2 میلیون قطعه تعویض و 18 هزار قطعه بهینه‌سازی شد.

دریادار عباسی با اشاره به اینکه ناوشکن جماران در جنوب و ناوشکن دماوند در شمال، چندین ناوچه پیکان،‌ زیردریایی سبک و نیمه سنگین کلاس غدیر را ساخته و یا بهینه سازی اساسی کردیم، خاطر نشان کرد: در بهینه سازی بالگردهای دریایی و ساخت و توسعه تجهیزات راداری و جنگ الکترونیک هم دستاوردهای زیادی داشتیم که تعدادی از آن‌ها در ماه‌های گذشته رونمایی شدند.

وی با تاکید بر اینکه حضور نیروی دریایی ارتش در دریاها بسیار قابل توجه است، ادامه داد: از سال 88 تا امروز 44 ناوگروه که هر ناوگروه متشکل از 2 تا 3 ناو،‌ هلیکوپتر، زیردریایی و غیره است به آب‌های آزاد و نقاط استراتژیک آبی جهان اعزام شدند.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش،‌ آخرین اعزام را اعزام ناوگروه چهل و چهارم به دوربان آفریقای جنوبی عنوان کرد و گفت: طولانی‌ترین مسیری که ناوگروه ما طی کرده است، پهلو گیری در ساحل ژانگ ژانگ چین بود که بسیاری از مدعیان نیروی دریایی این توانمندی ایران را باور نمی‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از موقع حضور نیروی دریایی در آب‌های آزاد، چرخه اقتصادی دریایی ایران و حتی بسیاری از کشورها بهبود یافته است، اظهار داشت: 90 درصد واردات و نزدیک به 100 درصد صادرات ایران از طریق آبی است چراکه گرانبهاترین مسیرهای دریایی دنیا را در اختیار داریم.

دریادار عباسی با تاکید بر اینکه از سال 88 ایران تا به امروز حضور مستمر داشته و حتی در طوفان‌های دریایی هم محل مأموریت را ترک نکرده است،‌خاطرنشان کرد: 3 هزار و 844 فروند کشتی تجاری و نفتکش را بدون حادثه از دست دزدان دریایی اسکورت کردیم.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش،‌ با بیان اینکه ناو بسیاری از کشورهای مدعی را دزدان دریایی دزدیدند،‌ ادامه داد: تا به حال کشتی‌های ما آسیب ندیده‌اند که یک بار توسط دزدان دریایی تصرف شد که با کمک ناو جماران نجات دادیم باعث حیرت مدعیان شدیم.

وی افزود: کشورهای مدعی در نیروی دریایی که ناوشان به تصرف دزدان دریایی درآمده بود مجبور شدند با خفت و خواری مبالغ هنگفتی را پرواخت کنند تا از دست دزدان دریایی تحویل بگیرند ولی ایران با جنگیدن با این دزدان توانست آن یک بار مورد تصرف قرار گرفت از چنگ آن‌ها در آورده و دیگر نیروهای دریایی را انگشت به دهان بگذارد.

دریادار عباسی با اشاره به اینکه یک بار هم ناوگروه چین را نجات دادیم که سفیر چینی به زبان فارسی گفت که هیچ زبان و تقدیری قادر به تشکر از این اقدام نیروی دریایی ارتش ایران نیست، ابراز داشت: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی را بعد از این ماجرا به چین دعوت کردند و استقبال پرشکوهی از وی انجام دادند که خود مدعی بودند که چنین سطح از استقبال و تشریفات را فقط برای روسای جمهور تدارک می‌بینیم که نشان از جایگاه والای شما در نزد چین است.

این فرمانده ارشد در نیروی دریایی ارتش،‌ با بیان اینکه بیش از 2 میلیون کیلومتر مربع از آب‌های ایران و آزاد منطقه مسئولیت نیروی دریایی است، گفت: این وسعت تقریباً 1.5 برابر وسعت کل ایران است.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما قدرت استراتژیک بازدارندگی در برابر دشمنان را دارد، افزود: قدرت بازدارندگی نیروی دریایی ارتش و سپاه به قدری بالا است که هیچ مشکلی از این جنبه نداریم.

فرمانده منطقه دوم دریایی ولایت نیروی دریایی ارتش،‌ تاکید کرد: اکنون حوزه تهدیدات دریایی ایران از سوی دشمنان را بسیار فراتر از آب‌های سرزمینی ایران برده‌ایم که باز هم دور کردن دشمنان از شرایط فعلی همچنان ادامه دارد.