رئیس مجلس گفت: ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم که مذاکره با آمریکا مطلقاً مضر و ممنوع است و مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی‌اعتمادی انجام شود.

به گزارش مرور نیوز، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: ملت عزیز ما در جریان هستند که طی روزهای گذشته بحث‌هایی درباره موضوع هسته‌ای در سطح سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده است که بنده لازم می‌دانم درباره آنها چند نکته را به استحضار نمایندگان و ملت شریف ایران برسانم.

وی ادامه داد: اولین و مهم‌ترین نکته آن است که ظرف روزهای گذشته کشورهای غربی به ویژه آمریکا و متأسفانه برخی کشورهای اروپایی یکبار دیگر ماهیت غیرقابل اعتماد و خصمانه خود را به ما نشان دادند و برای چند دهمین‌بار به همه ما ثابت کردند که برای حفظ حقوق و عزت ملت ایران و همچنین برای تضمین پیشرفت و آرامش ایران عزیز، راهی جز ایستادگی و مقاومت هوشمندانه و تدبیر و خردمندی انقلابی وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت فعال را به یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده که پشت سر آن، اجماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران، ضامن و پشتیبان آن است.

قالیباف تصریح کرد: این امری است که بنده از همه کشورهای غربی و کسانی که در اتاق‌های دربسته می‌نشینند و علیه ملت ایران توطئه می‌کنند، می‌خواهم که به آن توجه ویژه داشته باشند؛ ملت ایران راه مقاومت فعال را برگزیده و این مطالبه قاطع ملت و مورد اجماع مسئولان است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان اظهار داشت: این قطعنامه با صحنه‌گردانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و با کارسازی خیانت‌آلود کشورهای اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین ‌المللی صادر شد. همه جهان دیدند که با وجود همه طراحی‌هایی که شده بود، هیچ اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفت و برخی از قدرت‌های بزرگ و بسیاری از کشورهای دیگر آشکارا با آن مخالفت کردند. همچنین ما اطلاع داریم بخش بزرگی از کشورهایی که به این قطعنامه رأی دادند، تحت فشارهای سنگین آمریکا بودند.

قالیباف افزود: تصور باطل محافل صهیونیستی که پشت سر این طراحی‌ها ایستاده‌اند، این است که می‌توانند با صحنه‌آرایی کودکانه و به امید اینکه در صفوف ملت و نظام در ایران رخنه و شکاف ایجاد شود، با صدور قطعنامه‌ها اولاً قدرت ابتکار عمل و خلاقیت در چارچوب راهبرد مقاومت فعال را از ایران می‌گیرند و ثانیاً ایران عزیز را وارد دالانی از مذاکره و فشار مجدد کنند تا شاید بتوانند به این وسیله هم بر مشکلات داخلی و حاد خود سرپوش بگذارند و هم مجدداً راهی به سوی باج‌خواهی‌های جدید و دست‌اندازی بر ارکان و مؤلفه‌های قدرت ملی ایران خصوصاً در حوزه نظامی و دفاعی باز کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده با قدرت و صراحت عرض می‌کنم که امروز در بین مسئولان نظام اسلامی در این باره که آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ یک از اهداف خود در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نیستند، اجماع و اتفاق نظر کامل وجود دارد و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی، اجازه تخطی آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد.

وی متذکر شد: تاریخ ۱۷ سال گذشته نشان می‌دهد که ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی و منافع ملی خود، سخاوتمندانه‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته اما اغلب جز دشمنی‌های افزون‌تر و باج‌خواهی‌های بیشتر، چیزی عاید آن نشده است.

* مذاکره با آمریکا مطلقاً مضر و ممنوع است

قالیباف تأکید کرد: ملت ایران با اراده سیاسی جدید خود که در ماه‌های گذشته به بهترین وجه آشکار شده و بنده و شما افتخار نمایندگی آنان را داریم، بر همه تفکرات سازش‌طلبانه و معامله‌گرانه مُهر بطلان زده و راه مقاومت فعال را با قدرت انتخاب کرده است؛ البته ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم اما عقیده داریم که مذاکره با آمریکا مطلقاً مضر و ممنوع است و مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی‌اعتمادی انجام شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: مذاکره با آژانس باید با اطمینان از استقلال آنها از قدرت‌های سلطه‌گر انجام شود و مذاکره با بقیه کشورها نیز بر حسب این شاخص طرح‌ریزی شود که در صحنه‌های حساس چقدر از حقوق و ملت ایران حمایت می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این، ما اعتقاد داریم که هر نوع مذاکره باید از موضع قدرت و با اتکا بر اراده مستحکم ملت ایران و توانمندی‌های فنی دستگاه‌های مسئول و نهادهای انقلابی انجام شود.

وی اظهار داشت: اروپایی‌ها متأسفانه به جای آنکه قدردان صبر ایران در پیگیری عدم اجرای تعهدات آنان باشند، به فرافکنی و فرار رو به جلو رو آورده اند و کشورها را به رأی علیه ایران در شورای حکام واداشته اند اما غافل هستند که ایران از مرحله تهدید عبور کرده است.

قالیباف ادامه داد: آیا آنان اتحاد ملت ایران را زیر تابوت شهید سرافراز سلیمانی را ندیده اند که باز فکر می‌کنند ما در تله قطعنامه‌ها گرفتار می‌مانیم؟! ملتی که کشتی‌هایش را تا آمریکای جنوبی بیخ گوش شما با پرچم برافراشته اعزام می‌کند، البته معطل قطعنامه‌های بی مبنا نخواهد ماند.

قالیباف تصریح کرد: اروپایی‌ها با پیگیری خواسته‌های آمریکا در پیشبرد قطعنامه روز جمعه نشان دادند که در کینه ورزی با ایران دست کمی از آمریکا ندارند. اروپایی‌ها بدانند که آمریکا در پیگیری زورگویی‌هایش بر مبنای سیاست زانو بر گلوی ملت‌های مستقل موفق نبود و امروز اروپا را واسطه اهداف خودش کرده است. امروز مسئول تنش آفرینی در روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بانیان این قطعنامه هستند و این کشورها باید عواقب این اقدام خود را پذیرا باشند.

* دوران کوتاه آمدن در برابر بحران آفرینی‌ها را ترک کرده ایم

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ثابت کرده که فشار را نمی‌پذیرد. البته واکنش درخوری به آن نشان می‌دهد. ما دوران کوتاه آمدن در برابر بحران آفرینی‌ها را ترک کرده ایم و لابد خوب می‌فهمند که اکنون در سالگرد اسقاط پهپاد متجاوز و دوران پساعین الاسد هستیم.

قالیباف تاکید کرد: اینجا به صراحت اعلام می‌کنم که مجلس شورای اسلامی به عنوان حافظ حقوق ملت همکاری را فقط در قبال همکاری می‌پذیرد و بر همین اساس از سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه می‌خواهیم که در اسرع وقت پاسخی در خور به این اقدام طراحی کنند و به مجلس و نمایندگان ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ما از حسن رفتار دو کشور روسیه و چین در قبال این قطعنامه تقدیر می‌کنیم و به برخی از کشورهای همسایه که گرفتار شیطنت غربی‌ها شدند، یادآوری می‌کنیم که همسایگان ابدی هستند و منفعت همکاری با اروپا و آمریکا زودگذر است.