وزیر کشور گفت: طبق قانون جدید مدیریت بحران، ما باید سند راهبردی مدیریت بحران را تدوین کنیم و به تصویب شورای عالی مدیریت بحران برسانیم.

به گزارش مرور نیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز( یکشنبه) در حاشیه نشست ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی مدیریت بحران کشور در جمع خبرنگاران گفت: توفیق شد که ما امروز ستاد مدیریت بحران را داشته باشیم. طبق قانون جدید مدیریت بحران، ما باید سند راهبردی مدیریت بحران را تدوین کنیم و به تصویب شورای عالی مدیریت بحران برسانیم. حدود ۲۱ مورد آیین نامه، دستورالعمل و برنامه های اقدام داریم که برای همه حوادث و همه موارد سوانح طبیعی و غیرطبیعی این برنامه های اقدام باید دیده شوند که شامل فرآیندها، سازمان کار، منابع و تجهیزات است.

وی عنوان کرد: امروز به لطف خداوند متعال و با تلاش دوستان ما در ستاد مدیریت بحران و پژوهشکده سوانح طبیعی و همکاری دانشگاه ها و مدیران اجرایی با تجربه، سند راهبردی مدیریت بحران در اینجا تصویب شد. ان شاءالله ما آن را برای تصویب نهایی و اجرا به شورای عالی ارجاع خواهیم داد. مجموعه برنامه ها و اقدامات انجام شده نیز امروز مورد بحث قرار گرفت. به زودی برنامه ها را هم برای تصویب به اینجا خواهیم آورد.

وزیر کشور افزود:  موضوع مهمی که در این جلسه در مورد آن بحث شد، موضوع شرایط ویژه تهران و مدیریت بحران در کلان شهر تهران است که قرار شد از طرف وزیر کشور به عنوان مسئول مدیریت بحران کلان شهر _که تنها موردی است که وزیر کشور به عنوان مسئول شهر و شهرستان هم انتخاب می شود_ با انتخاب جانشین و تعیین شرایط و وظایف و ماموریت های تعیین شده به شهردار تهران این موضوع را حل و فصل کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در این سند ۵ هدف عمده دیده شده است که هم ناظر بر قانون است و هم نیازها و مشکلاتی که تاکنون با آنها مواجه بودیم. واقعا هم جای این سند در کشور خالی بود و در زیرمجموعه هر هدف ۳ راهبرد در نظر گرفته شده که مسیرهای تحقق آن اهداف هستند و در زیر مجموعه هر یک از راهبردها، برنامه های اقدام داریم که متناسب با موضوع و دستگاه طراحی شده است. سه کمیته هم برای اینها در نظر گرفته شده است که یکی از مهمترین کمیته ها، کمیته تبلیغات، آموزش و اطلاع رسانی است‌.

وی در پایان بیان کرد: تمام تلاش ما در این سند این بوده است که با پیش ‌بینی و پیشگیری و آمادگی لازم برای کاهش خطر، مدیریت بحران را قبل از واقعه انجام دهیم غیر از مواردی که غیر قابل پیش‌بینی بوده مانند زلزله، البته آنجا هم می شود روی کاهش خسارت ها برنامه ریزی کرد. بنابراین با رویکرد پیش ‌بینی، پیشگیری و کاهش خطر، آموزش و تبلیغات نقش مهمی دارد. امیدواریم ان شاءالله با تدبیر مجموعه این اقدامات بتوانیم به اهدافمان برسیم.