وزیر امور خارجه تأکید کرد: سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی و گروهی نیست به همین دلیل سیاست خارجی در قانون اساسی در حوزه اختیارات مقام معظم رهبری است و سیاست‌های کلی نظام در حوزه سیاست خارجی را مقام معظم رهبری تعیین می کنند.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: امروز دنیا شاهد یک تحول عمده در روابط بین‌الملل است که شاید در صد سال گذشته بعد از پایان جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه این تغییرات در روابط بین‌الملل بنیادین بوده و ماهیت بسیاری از مفاهیم و روابط بین الملل در حال تغییر است، افزود: در شرایط سیال و گذار بین المللی که ۳۰ سال است در آن قرار داریم و پایانی برای این شرایط دیده نمی‌شود، مهم‌ترین نکته در این وضعیت فهم دقیق و عدم اشتباه است، هر کس در شرایط گذار در تاریخ اشتباه کرده، دچار مشکلات اساسی شده و برخی حکومت‌ها نیز در این وضعیت به پایان رسیدند.

ظریف تصریح کرد: متاسفانه ایران هم در تاریخ معاصر در مقاطع گذار به دلایل مختلفی علی‌رغم اهمیت موقعیت ژئوپولتیک و استراتژیک، نتوانسته تا قبل از انقلاب اسلامی نقش بسزایی را در این شرایط ایفا کند، فرصت‌ها از دست رفته، شاید به خاطر آنکه در گذشته جهت گیری‌های جهانی شناخته نشده و کنش گری فعال و شاید انسجام داخلی نداشته است. همچنین مهم‌تر از تمام این مسائل این بوده که نخبگان جامعه ما در شرایط گذار نه تدبیر و نه شجاعت کافی داشته‌اند تا در شرایط گذار بتوانند وضعیت کشور را به شکلی مدیریت کنند تا این شرایط به نفع کشور تمام شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: امروز شرایط گذار، مشخصه مهم دارد مشخصه اول «شدن مداوم» یا «سیالیت» همه جانبه و ائتلاف‌های کوتاه مدت فرصت طلبانه و تحول در مفاهیم است. تحول دوم جابجایی مراکز و کانون‌های قدرت در روابط بین‌المللی حرکت از جهانی است که همه چیزش در غرب اتفاق می‌افتاد از اتفاقات مهم تا تصمیم گیری‌های مهم غرب محور بود به جهانی که امروز این چنین نیست.

* همه مفاهیم بین‌المللی و روابط سیاسی دچار تحول بنیادین شده است

وی گفت: همه مفاهیم بین‌المللی و روابط سیاسی دچار تحول بنیادین شده است. نه این که مفاهیم قبلی نابود شده است امام مفاهیم جدیدی جایگزین شده که فرصت ویژه‌ای را برای کشور‌هایی نظیر جمهوری اسلامی ایجاد کرده است و امام راحل اولین فردی بود که این تحول را تشخیص داد.

* آمریکا کرونا را امنیتی کرده است

ظریف تصریح کرد: آمریکا کرونا را امنیتی کرده و با چین به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا این ویروس یک تحول امنیتی است، البته این کشور برای حفظ خود دست به این اقدام می‌زند، از طرفی سران آمریکا سعی دارند تا جمهوری اسلامی را نیز امنیتی جلوه دهند.

وی افزود: جمهوری اسلامی یک قدرت در حال برآمدن است و در این جنگ تمام عیار آمریکا می‌خواهد چند کار انجام دهد که مهم‌ترین آن یک مفهوم سازی است و آن این است که از ایران یک تهدید امنیتی ایجاد کند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در جلسه‌ای که آمریکا برای اغتشاش‌های دی‌ماه ۹۶ در شورای امنیت برگزار کرد همه اعضا به موضوع برجام پرداختند و در جلسه هفته گذشته نیز تمامی اعضا درباره معاهده برجام و سیاست‌های غلط آمریکا سخن به میان آوردند.

ظریف تأکید کرد: سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی و گروهی نیست به همین دلیل سیاست خارجی در قانون اساسی در حوزه اختیارات مقام معظم رهبری است و سیاست‌های کلی نظام در حوزه سیاست خارجی را مقام معظم رهبری تعیین می کنند. این یعنی اجتناب از دوگانه سازی و دعوای داخلی در حوزه سیاست خارجی.