مجلس سنای آمریکا در اقدامی بحث برانگیز و جنجالی در آخرین روزهای ریاست جمهوری باراک اوباما، قانون تحریم های ISA (قانون تحریم‌های ایران) را برای 10 سال دیگر تمدید کرد تا روح برجام در خطر افتد.

به گزارش مرور نیوز، قانون تحریم های ایران را «آلفونسو داماتو» سناتور ایتالیایی الاصل از جمهوریخواهان سال 1996 میلادی با هدف ایجاد تحریم هایی در زمینه‌های تجاری، انرژی، دفاعی و صنایع بانکی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و نیز آزمایش موشک‌های بالستیک در مجلس سنای آمریکا به تصویب رساند و بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت این کشور تحت عنوان فرمان اجرایی شماره 12957 این قانون را به اجرا درآورد.

پس از توافق هسته ای ایران با پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان، همگان در انتظار پایان اجرای قانون ISA بودند اما مجلس سنای آمریکا بامداد امروز (جمعه) با بهانه قرار دادن حفظ اهرم فشار بر ایران، این قانون را برای 10 سال دیگر تمدید کردند تا آمریکایی ها این بار به صورت علنی برجام را نقض کنند تا چالش جدیدی در توافق هسته ای صورت گیرد.

از سوی دیگر در برجام موارد زیادی در خصوص عواقب تمدید تحریم ها علیه ایران ذکر شده که کشورهای اروپایی و ایران می توانند با استناد بر آن در هیأت نظارت بر اجرای برجام، اقدامات مقتضی را انجام دهند.

برخی مفاد برجام در مورد تمدید تحریم ها علیه ایران در ذیل آمده است:

- تمدید ISA نقض صریح مقدمه برجام و مواد 21 و 24 و 26 آن است.

- در بند «هـ» مقدمه برجام آمده است: برجام موجب لغو جامع تمامی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.

- در ماده 21 برجام آمده است: ایالات متحده منطبق با این توافق، اعمال تحریم‌های مشخص شده را با اثربخشی همزمان با اجرای اقداماتِ توافق شده‌ مرتبط با برنامه هسته‏‌ای ایران به نحو مشخص شده، متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد.

- در ماده 24 برجام تأکید شده است که اتحادیه اروپایی، کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه و نیز ایالات متحده فهرست کامل و جامعی از تحریم‌ها یا اقدامات محدودیت ‌ساز مرتبط با هسته‌ای را مشخص می‌‏کنند و آنها را لغو خواهند کرد.

- بر اساس ماده 26 برجام، ایالات متحده آمریکا با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این توافق و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده به عمل خواهد آورد. دولت ایالات متحده آمریکا، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهوری و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص شده خودداری می‌کند.

در همین ارتباط، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز جمعه در واکنش به تصویب طرح تمدید تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان در سنای آن کشور گفت: همانگونه که بارها توسط مقامات عالی رتبه کشور اعلام شده، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین الملل مبنی بر مداخله نکردن در روابط داخلی و بین المللی سایر کشورهاست.

بهرام قاسمی اظهار کرد: بر اساس اصول اولیه حاکم بر روابط بین الملل، دولت آمریکا مسؤول اجرای تعهدات بین المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات میان قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی تواند توجیهی برای اهمال و یا استنکاف از اجرای تعهدات بین المللی آن کشور محسوب شود.

وی افزود: وزارت امور خارجه، رفتار دولت آمریکا در این زمینه را به صورت دقیق رصد کرده و گزارشی کامل به هیأت نظارت بر اجرای برجام به منظور تصمیم گیری و اقدام مقتضی ارائه خواهد کرد.