رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند بین مردم و نظام و مسئولان فاصله ایجاد کنند و از آنجایی که با فشار‌های اقتصادی و جنگ روانی موفق نشدند، به این روش‌ها متوسل می‌شوند.

به گزارش مرور نیوز، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در خصوص سند همکاری ایران و چین اظهار کرد: در دهه گذشته روابط ایران و چین در ابعاد گوناگونی گسترش یافت و به حجم ۵۰ میلیارد دلار در سال رسید؛ در سفر رئیس جمهور چین به تهران در سال ۹۴ و در مذاکره با جناب آقای روحانی، دو طرف در خصوص حجم روابط دو کشور بحث کردند.

او  با اشاره به اینکه ایران و چین دو شریک هستند که می‌توانند به آینده همکاری‌هایشان مطمئن باشند گفت: روسای جمهور دو کشور اعلام کردند که در تلاش برای تنظیم یک سند هستند که دارای نگرش‌های راهبردی است. تصویب این سند هم به همین دلیل که دارای ابعاد گوناگونی است؛  زمان بر بوده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور  با بیان اینکه سال گذشته پیش نویسی از این قرارداد را به طرف چینی ارسال کردیم گفت: طرف چینی نظرات خود را در این پیش نویس اظهار کردند و مجدداً این پیش‌نویس را برای ما فرستادند. هنوز توافقی در این خصوص صورت نگرفته است و چون توافقی هنوز در کار نیست  متداول نیست که جزئیات این قرار داد را بیان کنیم. 

واعظی در پاسخ به این سوال که چرا تصویب این سند مهم شده است گفت: در داخل ایران که روابط ایران و چین همواره مهم بوده است این مذاکرات را ما با روسیه هم انجام می‌دهیم؛ به هر حال  این موضوع که ایران به عنوان یک قدرت آسیایی با دیگر کشور‌های قدرتمند آسیایی مذاکره و ارتباط دارد برای دشمنان این کشور سخت و ناگوار است؛  این وزارت خارجه آمریکا بود که اولین بار از این قرارداد به عنوان ترکمنچای یاد کرد؛ بعد از آن بود که رسانه‌های معاند مانند بی‌بی‌سی و من و تو به این موضوع پرداختند.

* بحثی از  احداث پایگاه نظامی در کیش و قشم  نشده است

او با بیان اینکه در این سند، بحثی از  احداث پایگاه نظامی در کیش و قشم  نشده است؛ افزود: کسانی که این مسائل را مطرح کردند به سند کاری نداشتند و آمدند تا روی حساسیت نظام و مردم دست گذاشته و روابط ایران و چین را بر هم بزنند. اگر این کار را با روسیه نیز کرده بودیم چنین بحث‌هایی مطرح می‌شد. آمریکایی‌ها می‌خواهند بین مردم و نظام و مسئولان فاصله ایجاد کنند و از آنجایی که با فشار‌های اقتصادی و جنگ روانی موفق نشدند، به این روش‌ها متوسل می‌شوند.این مسائل توهم و شایعه است و به این موضوعات در سند اشاره نشده است.

واعظی در خصوص موضوع فروش نفت ۲۰ تا ۳۰ درصدی زیر قیمت جهانی در این سند؛ گفت: به هیچ وجه چنین بندی در برنامه همکاری ۲۵ ساله وجود ندارد و روابط نفتی در داخل ایران سازوکار خود را دارد و باید قراردادی امضا شود؛ در این برنامه، وارد مصداق‌های کوچک و جزیی نشدیم.

* چین، اقتصاد دوم جهان و ایران بازیگر مهم منطقه است

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه چین، اقتصاد دوم جهان و ایران بازیگر مهم منطقه است؛ گفت: روابط ایران و چین از منظر اقتصادی و سیاسی و تحول منطقه‌ای می‌تواند موجب تغییر نظم منطقه شود؛  آمریکا به دنبال این است که چنین اتفاقی رخ ندهد. کاخ سفید از چه زمانی به دنبال منفعت ایران بوده است؟

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه  اگر این سند تعهدآور باشد، باید به مجلس برود؛ اظهار کرد:  اگر سند همکاری ایران و چین تعهدی برای کشور به وجود آورد، مانند بسیاری از سند‌های مختلف با دیگر کشور‌ها در مجلس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ممکن است این سند تعهدی نداشته باشد و در دولت مورد تصویب قرار گیرد و برای آنکه مصوبه ما با قانون اساسی مغایرت نداشته باشد آنرا به مجلس می‌فرستیم.

واعظی ادامه داد: این مسائل را در داخل کشور و از نهاد‌های قانونی نمی‌توان پنهان کرد. هرچه محرمانه باشد از نظر مجلس و سرانه سه قوه محرمانه نیست و نباید در این بخش هیچ نگرانی وجود داشته باشد.

واعظی توضیح داد: بسیاری از تفاهم‌نامه‌های همکاری فرهنگی با کشور‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد ما با وزارتخانه متناظر خود منعقد می‌شود و دو دولت نسبت به هم متعهد می‌شوند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه از سال ۹۲ موضوع سیاست خارجی تعامل با همسایگان برای تأمین منافع کشور بوده است؛ گفت: هرچه روابطمان با چین و روسیه و همسایگانمان گسترده‌تر باشد نقطه قوت ما است. تا زمانی که منافع ما وسط نباشد چیزی را امضا نمی‌کنیم. چیزی که هنوز توافق نشده مورد حساسیت خارجی هاست و این یعنی این قرارداد فراتر از همکاری ساده است و نباید اجازه دهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند.

واعظی با بیان اینکه متن، پیش از امضا منتشر نمی‌شود و در سطح دستگاه‌ها باقی خواهد ماند؛ افزود: در کشور‌های دیگر نیز این عدم افشای بندهای قرارداد تا پیش از امضا مرسوم است. اگر توافق بر این باشد که این برنامه در بخش‌هایی محرمانه باشد به مسؤولان و مجلس ارائه می‌شود.

واعظی در  خصوص تلاش‌های سه کشور‌های اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس برای حفظ برجام گفت: سه کشور اروپایی در موضوع برجام مانند سه کشور دست بسته در برابر آمریکا و منفعلانه عمل کردند. این سه کشور  در ابتدا  به اقدامات خود مطمئن بودند که می‌توانند سیاست‌های حمایتی از برجام داشته باشد؛  اما در عمل تحت فشار آمریکا اقدام خاصی نکردند و نشان دادند ضعیف‌تر از آن چیزی هستند که ادعا می‌کنند. 

* سه کشور اروپایی در موضوع برجام از خود ضعف نشان دادند

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه سه کشور اروپایی در موضوع برجام از خود ضعف نشان دادند؛  گفت:  در برابر این عملکرد اروپایی‌ها ما هم در پنج مرحله و در حدود ۱۰ ماه تعهداتمان را در برجام کاهش دادیم.  به نظر می‌رسد آنچه سه کشور اروپایی انجام می‌دهند با سیاست‌های چین و روسیه یکی نیست؛  جلسه سازمان ملل در هفته گذشته جایی بود که آمریکا در موضوع برجام تنها ماند و سه کشور اروپایی هم تا تاحدودی توانستند سیاست خود را بیان کنند.

واعظی با بیان اینکه سه کشور اروپایی مایلند برجام را حفظ کنند؛ گفت:  این سه کشور این برداشت غلط را داشتند که اگر در شورای حکام ایران را محکوم کنند حمایت روسیه و چین را خواهند داشت و ایران ناچار به عقب نشینی می‌شود، اما در عمل روسیه و چین با سه کشور اروپایی همراهی نکردند. 

* آنچه اروپایی‌ها تا امروز نشان دادند، بر هیچ اصولی استوار نبوده است

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه اروپایی‌ها تا امروز نشان دادند، بر هیچ اصولی استوار نبوده است؛ تاکید کرد: اروپایی‌ها به دلیل ضعف در نوع تعامل با آمریکا به این ورطه افتادند. اروپا نتوانست در دوران ریاست جمهوری ترامپ روابط بر اساس اصول با آمریکا برقرار کند و با انواع و اقسام مشکلات روبرو هستند. اروپایی‌ها در حال خریدن زمان هستند تا چند ماه پیش رو تا انتخابات آمریکا تمام شود.

* اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند شرایط در آمریکا تغییر یابد

سرپرست نهاد ریاست جمهوری کرونا، انتشار دو کتاب از سوی جان بولتون و برادرزاده ترامپ و کشته شدن جورج فلوید را از عوامل کاهش محبوبیت ترامپ دانست و افزود: بسیاری از کشور‌های دنیا در کنار این سه کشور اروپایی به آینده آمریکا با توجه به این اتفاقات و کاهش محبوبیت ترامپ امیدوارند. اروپایی‌ها و بسیاری از کشور‌ها مواضع بی ثبات ترامپ را دیدند و این کشور‌ها ترجیح می‌دهند شرایط در آمریکا تغییر یابد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: در بخش برجام کشور‌های ذینفع علاقه‌مند به روابط با ایران و حفظ برجام هستند. بر همین اساس به دنبال گذر این چند ماه پیش رو هستند. برای ما ترامپ یا بایدن فرقی ندارد و بنای رابطه با آمریکا نداریم و منافع ما با آمدن افراد در آمریکا گره نخورده است.

واعظی افزود: ما دنبال این مهم هستیم که این تحریم ظالمانه که به زندگی مردم و اقتصاد فشار می‌آورد را حذف کنیم.

وی تأکید کرد: کسی می‌تواند به برجام استناد کند که عضو برجام باشد و فکر نمی‌کردند برجام باقی بماند. برای همین برای خروج سه کشور اروپایی از برجام فشار آوردند که موفق نشدند. از این رو به دنبال فشار بر اساس ساز وکار برجام هستند که این هم با مخالفت اعضای برجام مواجه شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری عنوان کرد: روحانی سال گذشته نامه‌ای را به اعضای برجام نوشت و در آن نامه بصراحت اشاره کرد که اگر برجام برای ما دیگر منافعی نداشته باشد، به درد نمی‌خورد. ما باید بتوانیم از مزایای برجام استفاده کنیم و در مهرماه امسال دوران تحریم تسلیحاتی تمام می‌شود و ما می‌توانیم معامله تسلیحاتی کنیم و اگر از این مهم نتوانیم استفاده کنیم، پس منفعتی برای ما ندارد و در آن نامه اشاره شده که ایران در صورت عدم تحقق این بند چه اقدامی خواهد کرد.

* به آمریکا اعتماد نکردیم؛ به اروپا هم اعتماد نداریم

واعظی تصریح کرد: به آمریکا اعتماد نکردیم؛ به اروپا هم اعتماد نداریم؛ تفاهم ما بر اساس منافع است و تا زمانی که منافع ما حفظ شود، پایبند هستیم و با هر کشوری که مذاکره می‌کنیم اصل بر منافع است. برجام به معنای اعتماد نیست؛ اگر اعتماد داشتیم که این گونه مذاکره نمی‌کردیم. موافقان و مخالفان برجام هریک به نحوی حرف می‌زنند، اما ما بر اساس بی اعتمادی مذاکره کردیم. اگر اعتماد بود که سه سال مذاکره نمی‌کردیم و اگر در آینده نیز مسائلی با کشور‌های غربی باشد بر اساس بی اعتمادی با آن‌ها رفتار می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ما به دنبال برداشتن تحریم هستیم چراکه صادرات ما را گران می‌کند و حتماً برای رفع تحریم تلاش می‌کنیم.

واعظی با بیان اینکه آثار منفی کرونا بر اقتصاد جهان تنها مختص ایران نیست؛ گفت:  از سه سال قبل همواره با جنگ اقتصادی و روانی روبرو بودیم و همزمان که شدیدترین تحریم‌ها را داشتیم شایعات برای مردم ما بسته بندی می‌شد و ماه‌های اول خیلی اثرگذار بود، اما این روز‌ها خیلی تاثیرش کم شده است. دشمن روش و موضوعات و عرصه اثرگذاری و جنگ روانی خود را همواره تغییر می‌دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: در چهار ماه اخیر رئیس جمهوری با همسایگان چند بار گفت وگوی تلفنی داشته است. میزبان اجلاس سوریه با حضور روسیه و ترکیه بودیم و هفته پیش این اجلاس به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد. امروز وزرا از طریق ویدیوکنفراس فعال هستند و دشمن از این اتفاقات عصبانی است و به اهداف خود در قبال ایران با استفاده از تحریم نرسیده است. آن‌ها دنبال آشوب و منزوی کردن ایران بودند و می‌خواستند بین مردم و نظام فاصله ایجاد کنند که موفق نشدند.

وی افزود: تاب آوری مردم و نظام ما به گونه‌ای است که این کشور‌ها باید واقعیت جمهوری اسلامی ایران را با این نظام و رهبری بپذیرند.

واعظی درباره مطالبات کشور از کره جنوبی نیز تصریح کرد: مذاکرات ما با کره جنوبی ابتدا سیاسی است و آنان اقداماتی را برای آزادی منابع ما آغاز کردند. بانک مرکزی ما نیز در حال مذاکره است و اتمام حجت کردیم که اگر این مذاکرات جواب ندهد، حقوقی اقدام می‌کنیم.

* پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم  فشار ارزی را جبران کنیم

واعظی در ادامه درباره بازار ارز نیز گفت: ما در چهار ماه اخیر با مشکل جدی روبرو شدیم که تنها مشکل ما نبود. در بخش صادرات تمامی گمرکات و مرز‌های تجاری با کشور‌های همسایه به خواست ما و کشور مقابل به دلیل کرونا بسته شد و در مقایسه با سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت سال قبل صادرات ما ۹۰ درصد افت کرد. اثرات این بخش در بازگشت ارز صادراتی است و در یک دوره که باید ارز صادراتی می‌آمد، این مهم اتفاق نیفتاد و ارز نیمایی افزایش یافت. از خرداد، صادرات بهتر از سال گذشته آغاز شد و پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم این فشار ارزی را جبران کنیم و این مهم را بانک مرکزی اعلام کرده است.

واعظی با اشاره به اینکه امروز حالت ثبات کاهشی را داریم و با بازگشت ارز صادراتی به نیما، وضع ما بهتر می‌شود؛ افزود: وقتی ارز افزایش می‌یابد از منظر روانی روی همه کالا‌ها اثر می‌گذارد. قطعاً در آینده طرح‌های مختلفی در این باره داریم. مهم برای ما این است در این شرایط، اول نیازمندی‌های ضروری مردم را تأمین کنیم تا احساس کمبود نکنند.

واعظی افزود: ما هنوز تلاش می‌کنیم و امیدواریم که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حفظ کنیم و با رفع شرایط هیجانی ارز در دو هفته اخیر، تمام تلاشمان را برای ساماندهی ارز انجام می‌دهیم.

* مجلس یازدهم، مجلس منتقد دولت است

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه مجلس یازدهم، مجلس منتقد دولت است گفت: آنچه ما اعتقاد داریم این است که رئیس جمهوری و اعضای مجلس، منتخب مردم هستند؛ پس باید ببینیم خواسته مردم چیست. ممکن است از منظر فکری اختلاف باشد، اما انتظار مردم این است که منتخبان‌شان در قوه مجریه و مقننه برای حل مشکلات کشور کار کنند و در جایی که فشار خارجی هست، یکصدا باشیم و تبلور وحدت داشته باشیم.

واعظی ادامه داد: رئیس جمهور بار‌ها این موضوع را اعلام نمودند که بنای دولت، همکاری با مجلس است. قبل از تشکیل این مجلس نیز دکتر روحانی اعلام کرد که هر تفکری در مجلس باشد، دولت همکاری می‌کند و امروز نیز روی این سیاست هستیم.

وی تصریح کرد: در روز هفتم خرداد پیام مقام معظم رهبری قرائت شد که سه قوه با هم صمیمانه برای حل مشکلات کشور اقدام کنند و امیدواریم این سیاست را نیز مجلس دنبال کند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره مسکن نیز گفت: شرایط وقتی عادی است، می‌توان تصمیماتی را اتخاد کرد. وقتی اقتصاد با مشکلاتی روبرو می‌شود، باید تصمیماتی که شوک برانگیز است با نگاه اثرگذاری بر اقتصاد اعمال شود. رئیس جمهوری هفته‌ای دو بار جلسه شورای اقتصادی را تشکیل می‌دهد و در این جلسه تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌شود. در خصوص مسکن نیز تصمیمی در ستاد ملی کرونا گرفتیم که نتایج و تصمیمات مربوطه را به مردم عزیز اعلام می‌کنیم.