جان کری وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که روشی که برای حل و فصل مساله اتمی ایران به کار گرفته شد، الگویی است که می تواند برای حل و فصل مسائل دیگر در لیبی، سوریه، یمن و تمامی کشورهای خاورمیانه نیز به اجرا گذشته شود.

به گزارش مرور نیوز، رسانه های غربی اعلام کردند، کری که در کنفرانسی در ایتالیا برای بحث و تبادل نظر درباره مسائل جاری در کشورهای حوزه دریای مدیترانه صحبت می‌کرد، یادآور شد که جهان در حال پیشرفت است و توافق هسته‌ای با ایران، که به گفته او یکی از بزرگترین چالش‌ها را در خاورمیانه از میان بر داشت، گواهی بر این پیشرفت و همگونی جهانی است.
کری گفت یادتان باشد که یک برنامه هسته‌ای شتاب گیرنده زمانی نه چندان دور در ایران در حال اجرا بود و تنها چند ماه فرصت می خواست که به توانایی تولید بمب اتمی دست یابد. 
وی ادامه داد: توافق هسته ای، تمامی مسیرها را برای تولید سلاح اتمی حتی در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای، مسدود کرد . همزمان فرصت های اقتصادی برای مردم ایران باز شد و اکنون ایران شاهد رشدی 4 درصدی است. 
کری گفت که هیچ کس قول نداده بود که تمامی مشکلات با ایران حل و فصل می‌شود. اما حقیقت این است که توافق رعایت شده است. 
وی اضافه کرد: دستاورد گفت‌وگو با ایران الگویی است که در صورت اجرا، چشم انداز حل مشکلات در لیبی، سوریه، یمن و دیگر کشورهای خاورمیانه را روشن تر می‌کند.