وزیر امور خارجه گفت: در جلسه کمیسیون صنایع مجلس تصمیم گرفته شد که یک کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه و این کمیسیون برای تشویق صادرات تشکیل شود.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه حضور در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز که به همراه معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه حضور داشتیم، تلاش ‌ها، چالش‌ ها و وظایف خود را در حوزه دیپلماسی اقتصادی بیان کردیم.

وی ادامه داد: همکاران ما در کمیسیون سوالات خوبی را مطرح کردند و مسائل خوبی را تذکر دادند. همچنین در جلسه امروز پیشنهادات خوبی نیز مطرح شد. مهم‌ترین اقدامی که در جلسه امروز صورت گرفت این بود که بعد از ارائه توضیحات ما، ریاست کمیسیون پیشنهاد کردند که یک کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت امور خارجه به مسئولیت معاون اقتصادی و کمیسیون برای تشویق صادرات تشکیل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: تشکیل این کمیته کاری برای آن است که ما بتوانیم مسیرهای کمک به صادرات محصولات غیرنفتی را بیشتر و موانع را کم کنیم. کمیسیون نیز از لحاظ قانون گذاری به ما کمک کند تا ریل‌گذاری‌های مورد نظر مجلس انجام شود.

ظریف افزود: اطمینان دارم که جلسه امروز بسیار خوب بود و باید بگویم که روز یکشنبه نیز جلسه بسیار خوبی با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشتیم که در آن هم بحث‌های بسیار خوبی مطرح شد و امیدوارم بتوانیم این روش را به‌عنوان یک روش همکاری مداوم با مجلس یازدهم ادامه دهیم.

ظریف با اشاره به مذاکرات برای امضای سند همکاری‌های جامع همکاری‌های جامع میان ایران و چین نیز اظهار داشت: سوم اسفندماه چینی‌ها پیش‌نویس خود را بر مبنای پیش‌نویس ما ارائه دادند و ما راجع به اینکه این دو پیش‌نویس را نهایی کنیم و به یک توافق برسیم، در حال مذاکره هستیم.

وی ادامه داد: در تماس ویدئوکنفرانسی که من ۱۰ روز قبل با وزیر خارجه چین داشتم، به آنها اطلاع دادم که ما آماده مذاکره برای نهایی کردن این سند هستیم و شروع به مذاکره کرده‌ایم. زمانی که این متن نهایی شود و مورد توافق دو طرف قرار بگیرد، در مراجع قانونی به تصویب خواهد رسید.

وزیر امور خارجه گفت: بر اساس محتوای متن و میزان تعهدات مشخص در آن و یا برنامه‌ ها باید تصمیم‌گیری شود.