نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از سیاست های اتخاذ شده در مواجهه با کره جنوبی، تاکید کرد: از همان ابتدا به صورت گام به گام و متناسب با شرایطی که در گذشته با این کشور وجود داشت تصمیماتی اتخاذ می شد قطعا به این نقطه نمی رسیدیم.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، این روزها بحث کره جنوبی و ایران بر سر پول بلوکه شده ایران، در فضای مجازی و رسانه های خبری داغ است و این سوال را مطرح کرده که چرا کره جنوبی پول ایران را بلوکه کرده است؟  از آنجایی که سئول وارد کننده عمده انرژی است و بدون آن قادر به تامین نیازهای خود نیست، خرید نفت از ایران به یکی از برنامه های اصلی کره جنوبی تبدیل شد. در آن سال ها ایران روزانه 350 هزار بشکه نفت را روزانه تنها به این کشور صادر می کرد. اما پرداخت پول این خریدها با مشکل مواجه شد. پس از آنکه ترامپ ایران را تهدید کرد، کره جنوبی با بهانه عدم همکاری بانک ها و ترس آنها از واشنگتن حاضر به پرداخت هزینه خریدهای قبلی خود نشد.

 پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به بیش از ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار می‌رسد که طی یک سال و نیم گذشته ایران نتوانسته آن را آزاد کند. دولت کره جنوبی درحالی در شرایط کرونایی نیز حاضر نشده است تا دست کم ۵۰ میلیون دلار آن را برای تهیه غذا و دارو به ایران بازگرداند. این است که در شرایط این‌چنینی بحث واردات کالایی آن مطرح شده است.

کره جنوبی در اقدامی عجیب به جای بازپرداخت بدهی هفت میلیارد دلاری خود به ایران، یک محموله کمک های بشردوستانه به ارزش 500 هزار دلار به کشورمان ارسال کرده است!

 کسری بودجه در سال ۹۹،  ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است و همچنین پول‌های بلوکه شده ایران نزد کره جنوبی در عین حال نیمی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز هست که زندگی بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته را می‌تواند متحول کند.

*انتقاد از سیاست های اتخاذ شده در مواجهه با کره جنوبی

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به کارشکنی کره جنوبی در عمل به تعهدات خویش در قبال دارایی های جمهوری اسلامی ایران و بلوکه کردن اموال ایران، اظهار داشت: روابط تجاری دو کشور با تشدید تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده در سال های گذشته بسیار کاهش یافته و به صفر نزدیک شده است. 

وی با انتقاد از سیاست های اتخاذ شده در مواجهه با کره جنوبی، تاکید کرد: از همان ابتدا به صورت گام به گام و متناسب با شرایطی که در گذشته با این کشور وجود داشت تصمیماتی اتخاذ می شد قطعا به این نقطه نمی رسیدیم.

وی ادامه داد : حجم واردات ایران از کره به گونه ای بود که می‌توانستیم زودتر از اینکه شرایط کرونا ما را مجبور به مطالبه دارایی هایمان کنیم، موجودی مان در کره را به صفر برسانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه کره جنوبی از جمله کشورهایی است که در مقابل سیاست های خصمانه آمریکا هیچ اراده ای از خود ندارد، گفت: باید با شناخت نسبت به چنین کشورهایی پیشاپیش نسبت به وصول دارایی های کشور اقدام می کردیم که متاسفانه این کار انجام نشده است.

رضوانی با تصریح اینکه ایران هرساله واردات زیادی از کره جنوبی داشت و می توانست این مشکل را برطرف کند، افزود: کره جنوبی در مقاطعی به احضار و تذکر به سفیرش عکس العمل نشان می داد، بنابراین از طریق روابط دیپلماتیک می ‌توانستیم مانع از بوجود آمدن شرایط موجود شویم. 

وی ادامه داد: ما نشان دادیم که در مقابل کارهایی که حتی برخلاف مقررات بین المللی که کشورهای دیگر انجام می دهند، اقدام درخوری انجام نمی دهیم که همین امر باعث شده به این نقطه برسیم.

رضوانی اظهار کرد: معتقدم همانطور که این مسئله شروع و تشدید شده باید با یک پروسه متفاوت که در تقابل با روشهای تسلیم طلبانه قبلی بوده گام به گام  به نقطه مطلوب برسیم.

وی با بیان اینکه مسئله پولهای بلوکه شده باید از نظر حقوقی هم اقدام و پیگیری شود، گفت: دستگاه های نظارتی در دولت، مجلس، بازرسی کل کشور و قوه قضاییه باید به این امر نظارت و آنرا پیگیری کنند.