وابستگی متقابل ریاض و واشنگتن به یکدیگر و معامله نفت در برابر امنیت باعث می‌شود با وجود تغییر در کادر رهبری آن‌ها، تغییری در مناسبات دو جانبه آمریکا و عربستان به وجود نیاید.

رضا قزوینی غرابی، کارشناس مسائل عرب، در مورد احتمال روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان پادشاه عربستان و تاثیراتی که ممکن است بر روابط این کشور با آمریکا بگذارد به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: رقابت میان ولیعهد و پسر ملک سلمان برای رسیدن به راس هرم قدرت در اقداماتی که محمد بن سلمان انجام می‌دهد قابل مشاهده است. اما با پیروزی ترامپ در آمریکا و طولانی شدن جنگ یمن باید این سوال را پاسخ داد که احتمال پادشاه شدن جانشین ولیعهد چقدر است.

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محمد بن سلمان رسما اعلام کرد که 20 درصد هزینه‌های تبلیغاتی هیلاری کلینتون را عربستان پرداخت می‌کند و این مساله خشم ترامپ را برانگیخت. این در حالی بود که ترامپ عربستان را حامی تروریسم معرفی کرد و همچنین گفت در بحران سوریه با روسیه و احتمالا ایران همکاری می‌کند. وی از احتمال کنار آمدن با اسد سخن گفت.

غرابی افزود: جهت گیری های رئیس جمهور جدید آمریکا به نوعی عبور از خط قرمزهای ریاض است. در شرایطی که بعضا این خطوط قرمز از سوی محمد بن سلمان رهبری شده‌اند. از طرفی جمهوری خواهان با محمد بن نایف، ولیعهد روابط بهتری دارند. او را محافظه کار و با تجربه می‌دانند در حالی که از دید آن‌ها محمد بن سلمان جوانی با رفتارهای غیرقابل پیش بینی است.

این کارشناس مسائل عرب خاطرنشان کرد: با توجه به این مسائل اقبال ولیعهد به مراتب بیشتر از محمد بن سلمان برای رسیدن به مسند پادشاهی است. با این همه در صورتی که بن سلمان بتواند رقیبش را کنار بزند، به دلیل نیاز عربستان و آمریکا به یکدیگر و همان بده بستان قدیمی نفت در برابر امنیت، به نظر نمی‌رسد تغییر در روابط دو کشور شاهد باشیم.