عضو کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: باید رابطه میان قاچاقچی و مواد مخدر از بین برود و یک سازمان دولتی باید در قابل پشتیبان مواد را در اختیار معتادان قرار دهد.

پس از اعلام موافقت نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح جایگزینی اعدام برای مجرمان مواد مخدر محمد دهقانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مرور نیوز ضمن اشاره به پیچیدگی طرح مذکور گفت: در این راستا هر کاری بخواهد انجام شود باید با نظر قوه قضائیه، دولت، کارشناسان دانشگاهی و ابعاد اجتماعی و جرم شناسی صورت گیرد.

وی با تاکید بر عدم شتابزدگی در زمینه حذف اعدام خاطرنشان کرد: از هنگامی که این موضوع مطرح شد، ما از مرکز پژوهش های مجلس خواستیم تا بررسی دقیق روی آن داشته باشند تا بتوان بر مبنای آن نظر دقیقی عنوان شود. با این حال هر آنچه در شرایط کنونی مطرح می‌شود صرفا بیان دیدگاه‌ها هست و هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

دهقانی در ادامه با اشاره به نظر مخالفان و موافقان این طرح افزود: کسانی به دنبال حذف اعدام برای مجرمان مواد مخدر هستند نگاه اجتماعی به قضیه دارند. آنها به خاطر خانواده قاچاقچی و نه خود شخص مجرم، حبس ابد را راه کار موثر می‌دانند و تاکید دارند که اعدام آسیب زیادی به اطرافیان مجرم می‌زند چرا که در صورت حکم حبس ابد این تصور که سرپرست خانواده کماکان زنده است، مانع ضربات و لطمه‌هایی می‌شود که ممکن است به آن‌ها وارد شود.

نماینده مردم طرقبه و شاندیز تصریح کرد: اما مخالفان حذف اعدام معتقدند که قاچاقچی مواد مخدر باعث نابودی هزاران نفر و ده ها خانواده شده و با ضربات جبران ناپذیری که به کشور وارد کرده، حتی این حکم هم برایش کم است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در ادامه گفت: با این حال من بر این باورم ما باید رابطه قاچاقچی با مواد مخدر را حذف کنیم. برای حذف اعدام، باید قاچاق مواد مخدر از بین برود و تحقق این امر به سامان دهی دست یابی معتاد به مواد مورد نیازش بستگی دارد. در این راستا یک سازمان دولتی باید به عنوان مرکز پشتیبانی عمل کند و مواد را در اختیار معتادانی که بیمار تلقی می شوند، قرار دهد. در این شرایط افرادی که امید نجات از این وضعیت برایشان وجود دارد تحت حمایت دولت قرار گیرند و مابقی از جامعه جدا نگهداری شوند تا بیش از این به اجتماع آسیب نزنند.

دهقانی در خصوص مدیریت افرادی که تازه معتاد می شوند اظهار داشت: در ادامه این روند باید برای کسانی که اعتیاد را تازه شروع می‌کنند مجازات سنگینی در نظر گرفت و قاچاقچی ای که به رغم هشدار، دوباره کار خود را از سر گرفت، اعدام شود.