سخنگوی دولت گفت: متاسفانه یکی از علل افزایش قیمت ارز علاوه بر تحریم اقتصادی فعالیت روانی برای ایجاد انتظار افزایش قیمت ارز بوده است.

به گزارش مرور نیوز، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در نشست خبری با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران گفت: ما امروز میزبان نخست وزیر محترم کشور عراق آقای مصطفی الکاطمی هستیم و امیدواریم که گفتگوهای سازنده و موثری با هدف تعمیق روابط دو ملت بزرگ ایران و عراق داشته باشیم و بتوانیم چارچوب های همکاری آینده میان دو کشور را ترسیم کنیم.

ربیعی تاکید کرد: آقای الکاظمی  در شرایطی وارد کشور ما می شوند که سیاست همسایگی به عنوان یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی ما وارد عرصه جدیدی شده است و بحث تعاملات و توسعه همه جانبه آن در این شرایط و ارتباط موثر با همسایگان از اولویت های اصلی دولت در این سال‌ها بوده است.

وی افزود: در هفته گذشته چند مصوبه در دولت داشتیم. پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم کشور در هیئت وزیران مصوب شد و طبق آن کلیه خارجی‌های مقیم کشور مشمول این طرح هستند و می‌توانند بیمه سلامت داشته باشند. البته مشمولین این آیین نامه صد در صد سرانه خدمات درمانی خود را باید پرداخت کنند. این امر علاوه بر اینکه یک کار انسان دوستانه است، موجب درمان افراد خارجی و ارتقای سطح سلامت جامعه ما نیز می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین گفت: مصوبه دیگر «سند راهبردی توسعه گردشگری» بود، هر چند کرونا گردشگری را در کل دنیا با مشکل مواجه کرده اما ضرورت آمادگی ما برای ایجاد زیر ساخت های لازم گسترش گردشگری و گردشگری با رعایت پروتکل های بهداشتی در دولت بحث شد. علاوه بر هماهنگی های سیاستی در همه بخش ها بحث رفع اشکالاتی که برای جذب گردشگر وجود داشت و همینطور ارتقای زنجیره گردشگری در این سند مورد توجه قرار گرفت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: زنجیره از ابتدای تبلیغات و جذب گردشگر تا حمل و نقل، هتل‌داری و همه موارد جانبی دیگر در این سند دیده شد و به شکل ویژه ای گسترش کسب و کار و فرهنگ سازی برای استقبال از گردشگران در این سند مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشار به اینکه نوسانات بازار ارز هم موضوعی بود که در هفته گذشته در جلسات مکرر ستاد اقتصادی دولت پیگیری شد، اظهار داشت: خوشبختانه منحنی قیمت ارز در حال سر به زیر شدن است و این امر در سایه سیاست ها و زحمات دولت و بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز به قیمت واقعی صورت گرفته است.

ربیعی گفت: در این مدت تلاش کردیم که ارزهای خارج از کشور برگردد و خوشبختانه وزارت امور خارجه و بانک مرکزی در این حوزه تلاش های موثری کردند و حداقل در دو کشور چشم انداز بسیار روشنی ایجاد شد که بتوانیم ارزهایمان را به کشور برگردانیم.

* انتظار بالا رفتن قیمت ارز باعث فشار بر بازار ارز شد 

سخنگوی دولت در ادامه گفت: اتخاذ سیاست های پولی در شورای پول و اعتبار و همینطور بهبود فروش نفت و آرامش روانی جامعه به این فرآیند کمک کرد. متاسفانه یکی از علل افزایش قیمت ارز علاوه بر تحریم اقتصادی فعالیت روانی برای ایجاد انتظار افزایش قیمت ارز بوده است. انتظار بالا رفتن قیمت ارز باعث فشار بر بازار ارز شد و عده ای در فضای مجازی و بیرون از مرزها به خصوص از نیمه شب به بعد عددسازی های خود را شروع می‌کردند.

وی افزود: یکی از علل مهم پایین آمدن نرخ ارز عدم توجه هم‌میهنان به فعالیت های روانی و سودجویانه بدخواهان است که این رویکرد بعد از این هم در کنترل نرخ ارز موثر خواهد بود. قطعا وضع درآمد ارزی ما با توجه به فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات ما بهتر خواهد شد و قیمت واقعی ارز هم بسیار کمتر از قیمتی است که امروز در بازار شاهد آن هستیم.

* عرضه ارز در بازار نیما رو به افزایش است

ربیعی تصریح کرد: هم رئیس‌جمهور محترم و هم رئیس محترم بانک مرکزی در دو هفته اخیر صریحا اعلام کردند که این افزایش نرخ ارز ناپایدار است و دلیل آن هم روشن است. واقعیت های بازار ما از طرف عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که این افزایش قیمت واقعی نیست. از طرف عرضه با پایان یافتن رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، عرضه آنها در بازار نیما رو به افزایش است. البته دیگران هم وقتی دیدند که نرخ در حال کاهش است شتاب خود به سوی عرضه را افزایش می‌دهند، این در حالی است که در طرف تقاضا هم ما کنترل‌هایی انجام دادیم و تولید داخلی را بالا بردیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: بالا بردن تولید داخلی نه تنها درخواست ارز را کاهش داده بلکه به افزایش تولید داخلی و کاهش قیمت سایر کالاها کمک خواهد کرد. همانطور که عرض کردم عامل روانی در این موضوع نقش پررنگی داشت و رسانه‌هایی که در خارج و داخل مرتب بر طبل التهاب در بازار ارز می‌کوبیدند باعث شدند که پول های سرگردان و پول های خرد مردم به این سمت سوق پیدا کند. خوشبختانه با همکاری مردم این موضوع بسیار کم اثر شده و امیدواریم تداوم داشته باشد.

* قیمت های عجیب و غریبی در فضای مجازی برای ارز اعلام می شد

وی همچنین اظهار داشت: قیمت های عجیب و غریبی در فضای مجازی برای ارز اعلام می شد در حالی که در همان زمان، معامله‌ای با آن قیمت صورت نمی‌گرفت. با آن نرخ ها نه تولید کننده مشتری بود، نه مسافر و نه دانشجو. خوشبختانه در صحنه سیاست خارجی نیز تحرکات دیپلماتیک ما باعث شد که دسترسی ما به منابع ارزی بهتر شود و امیدواریم که با کاهش محدودیت های کرونایی صادرات ما افزایش داشته باشد و درآمد ارزی کشور رشد کند.

با افزایش و کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا رفتار مردم تغییر نکند

ربیعی با اشاره به اینکه بحث کرونا همچنان در دستور کار دولت است، اظهار داشت: نباید با افزایش و کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا رفتار مردم تغییر کند. باید برای مدت طولانی رفتار بهداشتی ما تداوم داشته باشد. به هیچ عنوان نباید عادی انگاری صورت گیرد. اگر مردم هنگام خروج از منزل تا ورود به منزل از ماسک استفاده کنند نتیجه آن بیشتر از تعطیل کردن همه نهادها خواهد بود. تعطیلات فرودین و سایر موارد نشان داده است که استفاده از ماسک ارزش بیشتری در نسبت با تعطیلات در مقابله با کرونا دارد. امروز درصد مراعات بهداشتی مردم به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

وی افزود: هم اکنون استفاده از ماسک در اجتماعات عمومی به ۶۲ درصد، ادارات ۸۲ درصد و در صنایع تولیدی به ۷۷ درصد رسیده است. رعایت پروتکل های بهداشتی ما در زمان افزایش آمارهای مبتلایان و فوتی ها به ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده بود اما امروز این عدد به ۴۵ درصد رسیده است. این عدد کافی نیست و همه ما باید کمک کنیم تا با رعایت پروتکل های بهداشتی از مرگ ناگهانی جلوگیری کرده و به بقیه افراد جامعه نیز کمک کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به درگذشت دو تن از فعالان رسانه ای کشور طی روزهای گذشته گفت: متاسفانه طی چند روز گذشته دو تن از همکاران بسیار خوبمان در جامعه رسانه ای را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادیم. درگذشت آقایان «سهیل گوهری» فعال رسانه ای و «روح الله رجایی» سردبیر رونامه جام جم را تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آنها درجات متعالی و برای خانوده آنها و جامعه رسانه ای کشور آرزوی صبر و بردباری دارم.

* دولت برای افزایش نظارت‌های بهداشتی و تعطیلی‌ها آمادگی دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با آمار و ارقام اشاره شده در مورد مبتلایان بیماری کرونا و آمادگی اقتصادی و اجتماعی دولت برای مواجهه با آینده این بیماری اظهار داشت: آماری که مدنظر دولت است صرفا از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و براساس استانداردهای دنیا اعلام می شود. در جلسات ستاد ملی کرونا از جمله جلسه شنبه گذشته، اطلاعاتی براساس شاخص ها و برآوردهای مختلف مطرح می شود. طبیعتا اعداد متفاوتی هم در این پژوهش ها و تخمین ها وجود دارد و لزوما هم یکسان نیستند. آنچه که آمار اصلی است، آمار وزارت بهداشت براساس تست ها است.    

وی افزود: ما آمادگی داریم برای هر شرایطی در همه بخش ها در کشور انعطاف در تصمیم گیری داشته باشیم اما فراموش نکنیم دوگانه عادی سازی و کاهش مرگ و میر دوگانه درستی نیست. تعطیلی در حد لازم باید محقق شود و عامل و متغیر اصلی، رعایت نکات بهداشتی است و این آمادگی وجود دارد که در شرایط قرمز تصمیمات مقتضی را برای افزایش نظارت های بهداشتی و تعطیلی ها به دنبال خود داشته باشد.

* همکاری با کشورهایی که در مقابل زورگویی‌ های آمریکا ایستاده‌اند برای ما اولویت دارند

ربیعی در رابطه با تفاهمنامه ایران و چین و آمادگی ایران برای انعقاد تفاهم نامه با کشورهای دیگر مانند روسیه بیان کرد: ما قبلا اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهایی که مصمم به توسعه روابط همه جانبه با ایران هستند وارد گفتگوهایی برای ترسیم نقشه راه همکاری های بلند مدت براساس حسن نیت و منافع متقابل، می‌شویم. روسیه هم حتما در ابن چارچوب و قاعده قرار دارد.

وی افزود: درمیان کشورهای همسایه روسیه حتما برای ما اولویت دار است و ما هیچ سقفی برای گسترش روابط با همسایگان خود نداریم. کشورهایی هم که اراده خود را برای همکاری های بلند مدت اعلام کردند و در مقابل زورگویی و قانون گریزی آمریکا هم ایستادند قطعا برای ما اولویت دارند.

* سفر الکاظمی در جهت تقویت مناسبات ایران و عراق است

سخنگوی دولت در رابطه با سفر اخیر نخست وزیر عراق و احتمال میانجی گری و نقش عراق در کاهش تنش میان ایران و عربستان و ایران و آمریکا، عنوان کرد: سفر الکاظمی در جهت تقویت مناسبات ایران و عراق است. ما با عراق همبستگی های فرهنگی زیادی داریم. حتی این واژه که عقبه استراتژیک عراق هم هستیم را به کار می گیرم. ما با عراق مناسبات اقتصادی، همکاری های منطقه ای، داعش زدایی، مسایل زیست محیطی مشترک داریم و هر دو کشور در معرض تهدیدات زیست محیطی مشترک هستیم. مرزنشینان دو طرف مرز و بهبود معیشتی و مبادلات مرزی موضوعات مهمی است.

ربیعی تاکید کرد: به هر حال در منطقه پر از تنشی که ما هستیم قطعا همکاری های ما می تواند در صلح و ‌امنیت منطقه اثربخش باشد. ما از هر ابتکار و پیشنهادی با هدف افزایش مودت و حل اختلاف در منطقه استقبال می کنیم و آمریکا در این زمینه استثنا است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با روابط میان ایران و عراق و مسایل پیرامون ترور سردار سلیمانی و نام برده شدن از برخی مسئولین عراقی پیرامون این موضوع، عنوان کرد: ما قطعا پیگیری حقوقی واقعه ترور و مجازات همه عاملان سردار شهید سلیمانی را ادامه خواهیم داد. اما اگر قرار بر نام بردن باشد چنین خبری را نمی‌توانم تایید نمی کنم و این موضوع را تا پیگیری مجازات ادامه خواهیم داد.

وی افزود: از میانجی گری هر کشوری که خیرخواهانه وارد شود استقبال می‌کنیم و معتقد هستیم منطقه عاری از ظلم و خشونت به نفع همه ماست. این کشورها هستند که خودشان می‌توانند انتخاب کنند در منطقه پرتنش باشند یا نه. عالم سیاست عالمی نیست که همیشه ثابت باشد و ما دیدگاه خود را اعلام کردیم اما کشورهایی که در شرایط تحریم جلوی قلدری ایستادند در دراز مدت برای ما اولویت خواهند داشت. کشورهای منطقه هم که تابع قلدری های ایالات متحده و اروپا نبودند هم قطعا از سوی ایران فراموش نخواهند شد.‌