سفر الکاظمی به دو کشور ایران و عربستان درحالی انجام می‌شود که شنیده‌ها حکایت از آن دارد قصد نخست وزیر عراق به منظور ایفای نقش وساطت بین ایران و عربستان دارد.

به گزارش مرور نیوز، سفر روز یکشنبه محمد جواد ظریف به بغداد در حالی انجام شد که براساس برنامه ریزی قبلی بناست الکاظمی که دو ماهی است پس از کش قوس‌های طولانی به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شده، در هفته جاری سفر‌هایی به ریاض و تهران داشته باشد و پس از آن تا پایان ماه جاری سری هم به واشنگتن بزند.

البته سفر به ریاض که بنا بود در روز دوشنبه انجام شود با خبر بستری شدن "ملک سلمان" پادشاه عربستان به تعویق افتاد و دفتر نخست وزیری عراق هم در پی تعویق این سفر اعلام کرد سفر به ریاض با توافق مقامات دو کشور در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

سفر الکاظمی به دو کشور ایران و عربستان درحالی انجام می‌شود که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که یکی از اهداف این سفر قصد وساطتی است که نخست وزیر تازه نفس عراق به دنبال آن است تا با واسطه گری بین تهران و ریاض از یک طرف پرستیژ خود را به واسطه حل و فصل اختلافات طولانی بین تهران- ریاض در عرصه بین الملل ارتقاء دهد و از طرف دیگر بتواند به مردم کشور خود ثابت کند در سیاست خارجی عراق به دنبال رویکردی متوازن است و هرگونه وابستگی به هر یک از سه کشور ایران، آمریکا و عربستان را هم رد کند.

روزگذشته یک منبع سیاسی عراق به موعد سفر نخست وزیر این کشور به ایران اشاره و اعلام کرد که مصطفی الکاظمی در جریان سفر به تهران با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

این درحالیست که سفر روز یکشنبه ظریف به بغداد که به گفته وزیر خارجه کشورمان جهت هماهنگی‌های لازم برای سفر امروز نخست وزیر عراق به ایران انجام شده بود، دستاورد‌های گسترده‌ای داشت.

گرمی روابط ایران و عراق موضوعی است که نه به مذاق ریاض خوش می آید و نه خوشایند واشنگتن است. اما اساسا مساله‌ای است که جدای از منافع همسایگی، برگرفته از فرهنگ اعتقادی و دینی واحد در دو کشور است. اعتقاداتی که حتی شرارت عده‌ای در سال‌ها قبل و ایجاد جنگ خانمان سوز میان دو کشور هم نتوانست فاصله را پررنگ یا عمیق کند، موضوعی که آمریکا و عربستان با تلاش‌های بی وقفه خود سعی در بی اثر کردن آن دارند؛ اساسا در سال‌های ابتدایی پس از سقوط حزب بعث، این ایران بود که با ازخودگذشتگی و تلاش بی وقفه از هیچ تلاشی  در جهت استقلال و شکوفایی عراق فروگذار نکرد و جدای از کمک‌های راهبردی به عراق در بحث گسترش معیشت مردم این کشور نیز راهگشا بود.

از این رو با وجود قرابت‌های چشم گیر بین ملت و دولت ایران و عراق ضرورت آگاهی، تیزبینی، بصیرت و هوشمندی طرفین برای آنکه خواسته یا ناخواسته در زمین دشمنان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای خود بازی نکنند از اهمیت بالائی برخوردار است و سفر امروز نخست وزیر عراق به ایران می‌تواند در حوزه‌های مختلف راهبردی، امنیتی و به ویژه اقتصادی راه گشا باشد به ویژه در شرایطی که کمبود برق در عراق و نیاز به صادرات برای ایران به یکی از اصلی ترین معضلات دو کشور تبدیل شده است.

نخست‌وزیر عراق در سفر به تهران می‌تواند قرارداد کنونی تامین برق عراق را افزایش دهد تا هم کمکی برای مردم عراق باشد که در فصل تابستان از گرمای شدید رنج می‌برند و هم گسترش مناسبات با ایران را افزایش دهد. به هرحال به نظر می‌رسد این سفر نویدآور گسترش و توسعه روز افزون همکاری‌های دوکشور در سایه همدلی و اتحاد خواهد بود.