رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه کنگره آمریکا خلاف توافق هسته‌ای است. این مصوبه حداقل در هشت جا با برجام به نوعی در مخالفت است، از این رو دولت باید اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی در نطق قبل از دستور امروز مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس سنا در مورد قانون ایسا تصمیم صددرصدی بر تمدید آن گرفتند و در همین حال رییس جمهور آمریکا که یک طرف توافق بود، در برابر این اقدام اعلام کرد «شما محدودیت‌های من را در کنگره می‌دانید» آیا این یک موضع صادقانه است؟ یعنی شما پس از انتخابات سنا آنقدر بی‌اعتبار شده‌اید که حتی هم‌حزبی‌های شما هم به نظرات شما توجه نمی‌کنند؟

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: حدود نیمی از اعضای کنگره از حزب دموکرات هستند، چطور یک نفر آنها رای نداد؟ این امر فقط حکایت از آن می‌کند که کل سیستم آمریکا - دموکرات و جمهوری‌خواه - در تمدید این قانون توافق نمودند و معنای این کار بی‌اعتباری رییس‌جمهور فعلی آمریکاست. این حادثه نشان می‌دهد که رییس‌جمهور فعلی آمریکا با شرافت عمل نکرد.

وی خطاب به دولت متذکر شد: از دولت می‌خواهم مطابق مصوبه مجلس در قانون اقدام متناسب و متقابل هسته‌ای هر چه سریعتر اجرا کند و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به دوستان نظام در قوای مختلف از آنان درخواست کرد در این شرایط که احتیاج به وفاق است تمام تلاش خود را صرف همدلی و وحدت کنند و از اقداماتی که موجب چالش می‌شود، پرهیز کنند.

لاریجانی با اشاره به اتفاقات اواخر ماه صفر، گفت: چند حادثه در اواخر ماه صفر اتفاق افتاد که وجدان عمومی جامعه را متالم و داغدار کرد که یکی از آنها حادثه تروریستی در حله عراق بود. شهادت دهها نفر از زائران ایرانی اوج سبوعیت جریان تروریستی داعش را نشان داد. کمتر در تاریخ اسلام سابقه‌ای به این وقاحت سراغ داریم که گروهی در انجام اعمال خود اینقدر لاابالی باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط به هم ریخته امنیتی در منطقه، ایران با تدبیر و همت نیروهای مسلح و امنیتی خوشبختانه از امنیت پایدار برخوردار است.

نماینده مردم قم در مجلس از خداوند متعال برای شهدای این حادثه علو درجات طلب کرد و به خانواده همه شهداء به ویژه شهدای اهالی خوزستان که بیشترین صدمه را تحمل کردند، تسلیت گفت.

وی با تاسف‌آور دانستن حادثه قطار سمنان، گفت: این حادثه نیز از حوادث تلخ روزهای گذشته بود که موجب از دست رفتن جان ده‌ها نفر از زائران امام رضا (ع) شد. به خانواده‌های داغدار که عمدتا از اهالی شریف آذربایجان هستند عرض تسلیت دارم و امیدوارم خداوند عافیت کامل به مجروحان این دو حادثه عطا فرماید.

لاریجانی از آماده بودن گزارش اولیه کمیته رسیدگی کننده کمیسیون عمران به حادثه مذکور سخن گفت و افزود: کمیسیون عمران مجلس در این زمینه تلاش وافری کرد و گزارش اولیه تهیه شده  که به زودی به اطلاع نمایندگان می‌رسد.

رییس مجلس شورای اسلامی با نکوهش مصوبه کنگره و سنای در خصوص تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: این گفته رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «بنده محدودیت‌هایی در کنگره دارم» از روی صداقت نیست. محدودیت دارند اما نه اینقدر.

در این هنگام جمعی از نمایندگان مجلس در حمایت از سخنان رییس مجلس شورای اسلامی چندین بار با شعار «مرگ بر آمریکا» سخنان لاریجانی را تایید کردند.

نماینده مردم قم در مجلس مصوبه کنگره آمریکا را در هشت جا مخالف برجام دانست و افزود: در بند «ح»  دیباچه آمده است «گروه ۱+۵ و ایران متعهد می‌شوند که این برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده بر مبنای احترام مقابل اجرا کنند و از هر گونه اقدام مغایر با نص، روح و هدف این برجام که سبب تخریب اجرای موفق آن شود، خودداری کنند و گروه ۱+۵ از تحمیل الزامات مقرراتی و آیین‌نامه‌ای تبعیض‌آمیز به جایگزینی تحریم‌ها و اقدامات محدودیت‌سازی که تحت پوشش برجام قرار می‌گیرد خودداری خواهند کرد.» یا در بند ۲۱ آمده است «ایالات متحده منطبق با این برجام تحریم‌های مشخص شده در پیوست ۲ را متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد» این تحریم‌ها شامل حوزه‌های زیر است که حوزه‌ها را بر می‌شمارد. در بند «ل» می‌گوید معاملات با بخش انرژی ایران، در بند «ط» سرمایه‌گذاری شامل مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کالا، خدمات، اطلاعات، فناوری و دانش فنی و کمک به بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی.

وی ادامه داد: توجه کنید در قانون ایسا محور اصلی تمرکز تحریم‌ها، نفت، گاز و سرمایه‌گذاری بعدی آن مثل پتروشیمی است که با صراحت در بند ۲۱ برجام ایالات متحده باید از این تحریم‌ها خودداری کند. بارها وزیر خارجه آمریکا این معنا را اعلام کرد و حتی قبل از بحث در سنا نیز اعلام نگرانی کرد لذا اقدام آمریکایی‌ها هیچ توجیهی از نظر تعهد بین‌المللی ندارد و از طرفی پایبندی ایران نیز در حسب نظر سازمان‌های بین‌المللی مسجل است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، گفت: ما در مجلس قانون بسیار مهمی تصویب کرد که به نظر می‌رسد تکلیف کار در این قانون روشن است. در بند ۳ قانون به صراحت بیان شده است «اگر یکی از طرفین به تحریم‌ها روی بیاورد یا تحریم‌های جایگزین مشخص کند چه اقداماتی باید دولت انجام دهد» لذا چون در این گونه موارد تحریم‌هایی ایجاد شده و دولت باید متناسب با این قانون اقدامات لازم را صورت دهد.

در این هنگام تعدادی از نمایندگان در حمایت از سخنان رییس مجلس صلوات فرستادند.

لاریجانی از دولت درخواست تا مطابق مصوبه مجلس در قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام به ویژه بندهای سه و هفت آن اقدام متقابل را در ازای گستاخی آنان هر چه سریعتر به مورد اجرا قرار دهد و گزارش آن را به مجلس بدهد.

نماینده مردم قم خطاب به دوستان انقلاب توصیه کرد: از همه دوستداران انقلاب در قوای مختلف می خواهم در شرایط فعلی کشور که احتیاج به وفاق بیشتر داریم تمامی سعی خود را در وحدت و همدلی صرف کنید و از اقداماتی که چالش برای کشور ایجاد می کند پرهیز کنید تا وقت مسوولان صرف منافع ملی کشور شود.

در بخش اول سخنانش با گرامی‌داشت یاد شهید مدرس دقایقی را به تکریم شخصیت این چهره متنفذ سیاسی - مذهبی پرداخت و فرازهایی از سخنان شهید مدرس در امور سیاسی و اجتماعی را قرائت کرد.