سنای امریکا بدون رای مخالفی پنجشنبه گذشته تحریم 10 ساله علیه ایران را تصویب کرد و حال این سوال در اذهان نقش می بندد که آیا این تصویب خودزنی برای امریکا محسوب می شود یا ایران زنی.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز ، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا 25 آبان برابر با 15 نوامبر 2016 با رای مثبت 419 نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه در برابر تنها یک رای مخالف، قانون تحریم های ایران را برای مدت 10 سال دیگر نیز تمدید کرد. این قانون که در آمریکا معروف به قانون «داماتو» است و برای تمدید نهایی باید در سنا به تصویب می رسید، پنج شنبه گذشته بدون مخالفتی از تصویب سنا هم گذشت و حال نوبت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا است که با امضای این مصوبه، مهر تایید نهایی را پای آن بزند.

قانون داماتو که اخیرا به نام ایسا (ISA) شناخته می شود، اولین بار در سال 1996 «آلفونس داماتو» سناتور جمهوریخواه امریکا با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران طرح جدید تحریم اقتصادی را به بیل کلینتون رییس جمهور وقت امریکا ارائه کرد که در کنگره این کشور تصویب و از آن زمان یک بار در سال 2006  تمدید شد. قانون تحریم‌های ایران پایان سال جاری میلادی پایان می یابد.

رهبر معظم انقلاب چهارشنبه گذشته در دیدار جمعی ازفرماندهان بسیج و بسیجیان سراسر ایران با اشاره به تمدید قانون تحریم های ده ساله در کنگره امریکا اظهار داشتند: دولت کنونی آمریکا در قضیه‌ توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی تا الان انجام داده که تازه‌ ترینش تمدید تحریم 10ساله است. اگر این تحریم اعمال شود قطعا نقض برجام است و بدانند حتما جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم تمدید تحریم ها در شرایط پسابرجام را به نوعی لگد زدن به توافق برجام دانست و گفته است، بسته اقدامات فنی پیش بینی شده به عنوان پاسخ به سرعت اعمال خواهد شد.

اما نماینده‌های کنگره آمریکا تصویب این قانون را به خاطر حفظ اهرم فشار بر ایران ضروری می‌دانند؛ طوری که «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا پنجشنبه گذشته اعلام کرد، حفظ تحریم‌ها برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه ضروری است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود کنگره جدید و دولت جدید آمریکا سال آینده در سیاست‌های کلی این کشور در قبال ایران بازنگری کنند.

اگر چه تصویب تمدید تحریم علیه ایران نگرانی هایی در داخل کشور موجب شده است، اما درعین حال معاون سخنگوی کاخ سفید امروز اعلام کرده است این تحریم ها به برجام ربطی ندارد  و برجام همچنان معتبر است.

«اریک شولتز» معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: تمدید تحریمها با توافق هسته ای یا برجام تداخلی ندارد که ایران و پنج به علاوه یک درباره آن توافق کرده اند.

وی افزود: ما از مدتها قبل گفته ایم که تمدید قانون تحریم های ایران (ایسا) غیرضروری است. تمرکز ما بر هدف اصلی مان بوده است یعنی اینکه اجرای موفق توافق هسته ای ایران ادامه داشته باشد. ما معتقدیم تمدید قانون تحریم های ایران، ضروری نیست. البته درعین حال، معتقدیم که این کار با توافق هسته ای یا برجام تداخلی ندارد که ایران و پنج بعلاوه یک درباره آن توافق کرده اند.  در نتیجه، انتظار دارم که رئیس جمهور (اوباما) این مصوبه را امضا کند.

وی افزود: همانطور که می دانید در این مصوبه، بندی آمده است که به وزیر امورخارجه (امریکا) اجازه می دهد تا تحریم های هسته ای مرتبط را به حال وقفه در بیاورد که با این مصوبه و همچنین با تعهدات ما درقبال برجام همخوانی داشته باشد. این همان کاری است که ما از زمان اجرای توافق هسته ای انجام داده ایم و همچنان نیز به این کار ادامه خواهیم داد زیرا این کار، مطابق تعهدات ما در قبال توافق نامه است البته تا وقتی که ایران نیز به توافق نامه پایبند باشد. درکل باید بگویم تا وقتی ایران به تعهداتش درقبال توافق هسته ای پایبند باشد، ما نیز به این توافق نامه پایبند خواهیم ماند.

حال با این اوصاف باید دید سیاست دولت امریکا در قبال این تمدید تحریم چه کنش و در پاسخ به آن دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه چه واکنشی خواهد داشت تا همه چیز آرام و وفق امور بگذرد و از دیگر سو باید در نظر گرفت این موضوع برای دولت و سنای امریکا نقش خود زنی خواهد داشت یا به ایران زنی منجر می شود.