معاون اول رئیس جمهور گفت: واکسن آنفلوآنزا باید حتماً در حد نیاز کشور تامین شود و در خصوص واکسن کرونا نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید این اطمینان را به جامعه بدهد که برنامه ریزی‌های لازم برای تولید و خرید این واکسن از شرکت‌ها و کشور‌های پیشتاز در تولید این محصول در حال انجام است.

به گزارش مرور نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور روز سه شنبه در جلسه بررسی مسائل مربوط به تامین کالا‌های اساسی بر ضرورت برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت مستمر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مرتبط بر نحوه تامین کالا‌های اساسی و دارو در کشور تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های متولی تامین کالا‌های اساسی باید علاوه بر برنامه‌ریزی برای تامین نیاز‌های جاری کشور، جلساتی را به صورت مستمر برای بررسی و ارزیابی میزان ذخایر کالا‌های اساسی برگزار کنند تا این ذخایر از میزان مصوب کاهش پیدا نکند.

جهانگیری با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص اقدامات وزارت بهداشت برای ساخت واکسن کرونا که همگام با سایر کشور‌ها در حال انجام است و نیز هماهنگی‌های انجام شده برای واردات واکسن آنفلوآنزا تصریح کرد: واکسن آنفلوآنزا باید حتماً در حد نیاز کشور تامین شود و در خصوص واکسن کرونا نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید این اطمینان را به جامعه بدهد که برنامه ریزی‌های لازم برای تولید و خرید این واکسن از شرکت‌ها و کشور‌های پیشتاز در تولید این محصول در حال انجام است.

او ضمن تاکید بر ضرورت تامین ارز مورد نیاز بذر، کود، سموم دفع آفات و سایر نهاده‌های کشاورزی گفت: لازم است بانک مرکزی ارز مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی برای تامین این محصولات را پرداخت کند تا مشکلی برای تولید محصولات زراعی و باغی وجود نداشته باشد.

در این جلسه معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو گزارشی از وضعیت موجود دارو و روند تامین ارز مورد نیاز واردات دارو و میزان ذخایر مواد اولیه تولید ارائه کردند.

سید کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و حسین مدرسی خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تامین کالا‌های اساسی، روند تامین ارز مورد نیاز و تامین مواد اولیه تولید کارخانجات پرداختند و توضیحاتی درباره چالش‌ها و مسائل پیش رو مطرح کردند.

در این جلسه که وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، معاون ارزی بانک مرکزی گزارشی از روند تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی و دارو و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل ارائه کرد و بر آمادگی بانک مرکزی بر تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی و دارو مطابق برنامه پیش بینی شده تاکید کرد.

همچنین این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل پیش روی تامین کالا‌های اساسی و دارو، تصمیماتی برای سرعت بخشیدن به روند ترخیص کالا‌های اساسی از گمرکات کشور اتخاذ شد و برای حل مسائل مرتبط با لاستیک هم مقرر شد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای را در این خصوص برگزار و مشکلات موجود را به سرعت برطرف کنند.